Omschrijving (toelichting)

Wat gaan we doen?
In 2019 is de visie op dienstverlening herijkt en een uitvoeringsprogramma vastgesteld. Dit programma werken we ieder jaar bij. In 2021 ligt de nadruk op:

1. Meten van de kwaliteit van dienstverlening en daarop bij sturen. We vragen onze inwoners wat ze van onze dienstverlening vinden. Op basis van de resultaten voeren we concrete verbeteringen door.
2. Voorkomen van adres- en identiteitsfraude. Alle medewerkers die met waardededocumenten werken krijgen een training ‘tegengaan id-fraude’. Het streven is dat iedereen in 2021 gecertificeerd is.

We hebben ons opgegeven voor het project ‘de virtuele Identiteit (vID)’. De vID is een nieuw authentiek identiteitsdocument. De vID wordt als applicatie op de smartphone van de inwoner geïnstalleerd. Op deze manier kan de inwoner zijn of haar gegevens gemakkelijk en veilig gebruiken. Zowel richting publieke als private dienstverleners. Gemeenten zijn de beoogd uitgevende instanties van de vID. Dit betekent dat de vID een nieuw product voor de gemeente wordt. Zij moet dit beschikbaar stellen aan de Nederlandse burger. De gemeente Lochem is in 2021 mogelijk 1 van de testgemeenten voor de vID.

Wat kost het?
Doorontwikkeling van de punten 1 en 2 vindt plaats binnen de regulier beschikbare middelen. Het budget hiervoor is € 12.000.

Als Lochem testgemeente voor de vID wordt, dan draagt de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) de kosten hiervoor