Programma items
Programma items
Wat willen we bereiken?
In 2021 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het gebruik van auto’s dringen we terug en fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) bevorderen we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.
Wij willen een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We willen verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.
Indicator |
Realisatie 2016 |
Realisatie 2018 |
Ambitie 2020 |
Ambitie 2022 |
% inwoners dat van mening is dat de straten, paden en stoepen in de buurt goed begaanbaar zijn |
61 |
49 |
63 |
63 |
De waardering in 2018 blijft bij de ambitie. Veel stoepen hebben hun maximale levensduur bereikt en boomwortels veroorzaken problemen. Om de ambitie de komende jaren wel te halen pakken we naast bovenstaande activiteiten verschillende zaken aan, zoals: |
Kengetal |
Realisatie 2017 |
Realisatie 2018 |
Realisatie 2019 |
Verwachting 2020 |
Verwachting 2022 |
Aantal dodelijke verkeersslachtoffers |
3 |
3 |
3 |
2 |
1 |
Het aantal dodelijke slachtoffers door verkeersongevallen nam de afgelopen jaren in Lochem geleidelijk steeds verder af. Dit aantal was jarenlang 4. Door extra veiligheidsmaatregelen zetten we in op een verdere daling van het aantal verkeersslachtoffers |
Activiteit
Programma items
Wat willen we bereiken?
Met name in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Bij een bezettingsgraad van 90% of meer is er sprake van een hoge parkeerdruk. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en kunnen we bijsturen om voldoende bereikbare parkeerplaatsen te houden. Daarnaast stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen om geen nieuwe parkeerproblemen te maken.
Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan 20 tot 24 laadpunten.
Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.
Programma items
Wat willen we bereiken?
Wij willen de recreatieve gebruiksmogelijkheden in en om de passantenhaven van Lochem verbeteren. Dit doen we om een aantrekkelijke plek te maken om meer overnachtingen en bezoekers te krijgen.
Activiteit
Programma items
Wat willen we bereiken?
Wij willen goed bereikbaar zijn over water en de vaarweg en de havens aan het Twentekanaal in onze gemeente vaker gebruiken. Dit helpt de economische ontwikkeling, werkgelegenheid en leefbaarheid van Lochem.
Programma items
Wat willen we bereiken?
Wij willen de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar afstemmen. Dit betekent goede voorzieningen voor op- en overstappen. De kwaliteit van bus- en treinverbindingen met bijbehorende voorzieningen mag niet slechter worden dan in 2018.
Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.
Beleidsnota's
Het beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s:
Nota’s van de provincie:
Nota’s van de regio Stedendriehoek
- Fietsvisie Stedendriehoek (2012)
- Mobiliteitsagenda Stedendriehoek (2013)
- Verkenning snelle fietsroute Deventer –Zutphen (2017)
Nota’s van de gemeente:
- Geluidsnota Lochem
- Beleid Hogere grenswaardeprocedure
- Nota Mobiliteit (2008)
- Ruimtelijke structuurvisie Lochem 2012-2020 (2012)
- Beleidskader functiegericht wegbeheer (2013)
- Beleidsplan Licht in de openbare ruimte (2020)
- Actualisatie Nota Mobiliteit (2017)
Wat mag het kosten?
- = nadeel | Wat mag het het kosten? | bedragen x € 1.000 | |||||||||
Verkeer, vervoer en waterstaat | Werkelijk | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | |||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||||
Baten | 448 | 711 | 458 | 458 | 458 | 458 | |||||
2.1 | Verkeer, wegen en water | 236 | 253 | 178 | 178 | 178 | 178 | ||||
P210 | Wegen | 201 | 195 | 120 | 120 | 120 | 120 | ||||
P211 | Openbare verlichting | 13 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | ||||
P212 | Verkeer | 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||
P721 | Huishoudelijk afval | 22 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | ||||
2.3 | Recreatieve Havens | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
P561 | Recreatieve voorzieningen | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
2.4 | Economische Havens en waterwegen | 139 | 205 | 215 | 215 | 215 | 215 | ||||
P320 | Bedrijvigheid | 139 | 205 | 215 | 215 | 215 | 215 | ||||
2.5 | Openbaar vervoer | 73 | 252 | 64 | 64 | 64 | 64 | ||||
P213 | Openbaar Vervoer | 0 | 188 | 0 | 0 | 0 | |||||
P564 | Toerisme | 73 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | ||||
Lasten | 5.296 | 8.493 | 5.406 | 5.386 | 5.379 | 5.325 | |||||
2.1 | Verkeer, wegen en water | 4.909 | 7.262 | 5.054 | 5.054 | 5.048 | 4.993 | ||||
P210 | Wegen | 3.409 | 6.103 | 4.105 | 4.173 | 4.104 | 4.104 | ||||
P211 | Openbare verlichting | 366 | 313 | 321 | 328 | 336 | 336 | ||||
P212 | Verkeer | 1.107 | 805 | 588 | 513 | 567 | 513 | ||||
P213 | Openbaar Vervoer | 5 | |||||||||
P721 | Huishoudelijk afval | 22 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | ||||
2.2 | Parkeren | 64 | 66 | 56 | 56 | 56 | 56 | ||||
P214 | Parkeren | 64 | 66 | 56 | 56 | 56 | 56 | ||||
2.3 | Recreatieve Havens | 0 | 28 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
P561 | Recreatieve voorzieningen | 0 | 28 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2.4 | Economische Havens en waterwegen | 191 | 229 | 169 | 154 | 154 | 154 | ||||
P320 | Bedrijvigheid | 191 | 229 | 169 | 154 | 154 | 154 | ||||
2.5 | Openbaar vervoer | 131 | 907 | 124 | 119 | 119 | 119 | ||||
P212 | Verkeer | 0 | |||||||||
P213 | Openbaar Vervoer | 18 | 800 | 24 | 20 | 20 | 20 | ||||
P564 | Toerisme | 113 | 107 | 99 | 99 | 99 | 99 | ||||
Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat | -4.848 | -7.782 | -4.948 | -4.928 | -4.921 | -4.867 | |||||
Baten - toelichting financiële fluctuaties - vergelijking begroting 2021 t.o.v. begroting 2020 | |||||||||||
2.1 | P210 | Wegen | In 2020 staat de sloop van de brug over het afleidingskanaal in Eefde gepland. Het waterschap Rijn en IJssel draagt daar voor € 60.000 incidenteel in bij. | ||||||||
2.5 | P213 | Openbaar Vervoer | Voor 2020 namen we incidenteel een bijdrage uit de grondexploitatie Aalsvoort West van € 187.500 op als dekking van het project 'Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen (NABO's)' uit. De uitvoering is door ProRail inmiddels naar 2021 geschoven. In de Bestuursrapportage 2020 stellen we voor dit door te schuiven naar 2021. | ||||||||
Lasten - toelichting financiële fluctuaties - vergelijking begroting 2021 t.o.v. begroting 2020 | |||||||||||
2.1 | P210 | Wegen | Voor 2020 namen we incidenteel onze bijdrage op die we betalen aan de provincie voor aanleg van de rondweg Lochem (€ 2 miljoen). In de Bestuursrapportage 2020 stellen we voor dit door te schuiven naar 2021. | ||||||||
2.1 | P212 | Verkeer | Voor 2020 namen we diverse incidentele projecten op verkeersgebied op in de begroting. Dit betreft o.a. het verbeteren van de verkeersveiligheid in 30 km uur gebieden (€ 93.000), opstellen nota mobilitiet (€ 30.000), verkeersveiligheid infra fiets (€ 29.000). Een aantal projecten schuiven we (deels) door naar 2021 bij de Bestuursrapportage 2020. | ||||||||
2.4 | P320 | Bedrijvigheid | Voor het extra, gedetailleerd, onderzoek naar het onderhoud en de vervangingen bij de kades in 2020 is € 60.000 incidenteel beschikbaar. | ||||||||
2.5 | P213 | Openbaar Vervoer | Voor 2020 namen we incidenteel € 775.000 op als gemeentelijke bijdrage in het project 'Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen (NABO's)' uit. De uitvoering is door ProRail inmiddels naar 2021 geschoven. In de Bestuursrapportage 2020 stellen we voor deze bijdrage door te schuiven naar 2021 en te verhogen naar € 867.500 door kostenstijgingen. |