Algemene baten en lasten

Financiële bijstelling

Terug naar navigatie - Financiële bijstelling
- = nadeel, bedragen in €

Bedragen in €

2023 2024 2025 2026 2027
Taakveld (lasten)          
0.4. Overhead 194.500 -174.500      
0.5. Treasury 330.000        
0.6 OZB en overige belastingen -92.000 40.000 17.000 -17.000 - 43.000
Algemene lasten  -300.000 -300.000 -300.000 -300.000 -300.000
Totaal algemene lasten 132.500 -434.500 -283.000 -317.000 -343.000
           
Taakveld (baten)          
0.5. Treasury 522.000 250.000      
0.7. Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 1.230.000 1.488.000 1.720.000 1.690.000 2.917.000
Algemene baten 240.000        
Totaal algemene baten  1.992.000 1.738.000 1.720.000 1.690.000 2.917.000
Saldo algemene baten en lasten 2.124.500 1.303.500 1.437.000 1.373.000 2.574.000

 

0.4 Overhead - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Aanpassingen inrichting gemeentehuis  € 59.500 overhevelen naar 2024

Het aanbestedingstraject nam meer tijd in beslag.  Als de planning bekend is ( maakt deel uit van het definitief ontwerp),  weten we of we het project grotendeels in 2024 afronden, of in Q1 2025. Het project bestaat uit twee uitvoeringskredieten (inrichting € 774.000 én ICT-hardware € 280.000) en een uitvoeringsbudget voor de beplanting binnen (€ 59.500). In 2023 maken we naar verwachting alleen projectleidingskosten (plm. € 40.000). We stellen voor om het beschikbare budget van € 59.500 voor de beplanting binnen over te hevelen naar 2024.

Overbrengen archief   € 20.000 V
Wij hebben nog een fysiek archief van de periode 1999-2004. Deze brengen wij in 2024 over naar het RAZ (Regionaal Archief Zutphen). Het gereserveerde RAZ-budget voor 2023 valt daarmee vrij.
 
Aanbesteding nieuw zaaksysteem   € 115.000 overhevelen naar 2024
Op dit moment besteden we een nieuw zaaksysteem aan. In 2023 vindt de gunning plaats en starten we ook met de implementatie. In 2024 ronden we de implementatie af. Door personele ontwikkelingen zit er vertraging op de aanbesteding. Van het budget van € 145.000 besteden we naar schatting in 2023 € 30.000. Het verschil van € 115.000 stellen we voor door te schuiven naar 2024.

0.5 Treasury - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Terug naar navigatie - 0.5 Treasury - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Kapitaallasten € 330.000 V
Met de jaarrekening 2022 zijn niet alle kredieten 2022 afgesloten. Na afsluiten starten de kapitaallasten het jaar daarop volgend. De begrote kapitaallasten 2023 voor de niet afgesloten kredieten vallen vrij. De lasten starten in 2024 of later. 

Rente op geldleningen € 300.000 V
De rente die wij ontvangen bij het schatkistbankieren neemt toe. Op basis van de verwachte uitgaven, houden we rekening met extra rente baten voor 2023 van € 300.000 en voor 2024 € 100.000.

Rente grondexploitaties € 190.000 V
De verwachte boekwaardes 2023 en 2024 van de grondexploitaties zijn hoger dan aanvankelijk begroot. Dit betekent dat er meer rente wordt toegerekend aan de grondexploitaties. Dat zorgt voor een voordeel ten opzichte van de begroting. In 2023 € 190.000 en in 2024 € 150.000.

Dividenduitkering BNG € 32.000 V
De dividenduitkering van de BNG over 2022 is hoger doordat de nettowinst steeg met 27% naar € 300 miljoen. Dit is voor ons aandeel een dividenduitkering van € 150.000. Verwacht was € 118.000, een incidenteel voordeel van € 32.000.

0.6 OZB en overige belastingen - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Terug naar navigatie - 0.6 OZB en overige belastingen - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Bijdrage Tribuut  € 92.000 N
De raad informeerden wij eind juni over de extra kosten met betrekking tot de WOZ-bezwaarafhandeling 2023. Begin september maakte Tribuut een nieuwe prognose van de extra kosten bekend en deze valt gunstiger uit dan de informatie van juni. Voor ons resulteert dit in een extra bijdrage van per saldo € 109.000. Daarnaast hebben we dit jaar een incidenteel voordeel van € 17.000 binnen de begroting. Dat kan vrij vallen. 
De bijdrage aan Tribuut wijzigt de komende jaren door onder andere indexering en actualisatie van de maatstaven:
2024 € 40.000 voordeel
2025 € 17.000 voordeel
2026 € 17.000 nadeel
2027 € 43.000 nadeel

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Terug naar navigatie - 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds - Afwijkingen (beleidsmatig en financieel)

Algemene uitkering  € 1.230.000 V

De raad informeerden wij eind juni 2023 over de uitkomsten van de meicirculaire 2023.  Voor 2023 een bedrag van € 1.230.000 voordelig, de jaren daarna oplopend naar € 2.917.000 in 2027.  Hieronder de belangrijkste punten:
- Bij de meicirculaire 2022 kende het jaar 2026 een sterke daling. Het kabinet repareerde dit bij de septembercirculaire 2022 met een incidentele toevoeging in 2026. Nu bij de meicirculaire 2023 is besloten structureel extra geld beschikbaar te stellen. Voor Lochem per saldo een voordeel van € 1,5 miljoen vanaf 2027.
- De verwachte mutaties in prijzen en loonkosten op rijksniveau beïnvloeden het accres. Wij passen de stelposten lonen en prijzen in onze begroting aan op basis van de informatie in deze circulaire. Bij de raming voor verwachte prijsstijgingen 2023 gingen we uit van 7,5%. In werkelijkheid is er minder prijscompensatie verwerkt (gemiddeld 4,7%) ten laste van deze stelpost. Dit levert structureel een voordeel op. Bij de raming voor verwachte prijsstijgingen 2024 gaan we uit van 4,5%. Dit is hoger dan de 3,9% die in de circulaire is opgenomen. We verwachten dat ook in 2024 de omstandigheden zorgen voor hoge prijsstijgingen. 
- Het abonnementstarief in de Wmo wordt afgeschaft en in plaats daarvan wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo heringevoerd. Daarbij is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de vormgeving zoals die voorheen was met oog voor inkomenseffecten en het beroep dat wordt gedaan op de Wmo. Anders dan beoogd in het Coalitieakkoord (demissionair kabinet Rutte IV) verdwijnt het abonnementstarief niet alleen voor de huishoudelijke hulp, maar voor alle Wmo-voorzieningen waarop het abonnementstarief nu van toepassing is. Hiervoor wordt een wetsvoorstel voorbereid. Het huidige wetsvoorstel voor invoering van de passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp (waarvan de inwerkingtreding per 2025 werd voorzien) wordt ingetrokken. Deze mutatie nemen we budgettair neutraal op vanaf 2026.

Toelichting algemene lasten

Terug naar navigatie - Toelichting algemene lasten

CAO indexatie € 300.000 N
Per april 2023 is de CAO voor gemeenteambtenaren vastgesteld, de CAO is met terugwerkende kracht ingegaan per 1 januari 2023. De gemiddelde loonindexatie is 6,22%. Er was een stelpost voor de loonindexatie opgenomen van  € 1.053.000, maar deze is niet toereikend. Op basis van de gemiddelde indexatie dient de salarisbegroting structureel met € 300.000 verhoogd te worden. 

Compensatie Rijk meerkosten energie 2022-2023 € 240.000 V

In het voorjaar van 2022 besloot de Rijksoverheid dat alle gemeentes voor 1 januari 2023 hun contract met Gazprom moesten opzeggen. De gemeente is toen in regioverband overgestapt naar een andere energieleverancier. Hierdoor zijn de gemeentelijke energielasten flink gestegen. In november 2022 bleek dat het opzeggen van de contracten met Gazprom niet langer nodig was. Het Rijk heeft aangegeven dat ze gemeentes zullen compenseren voor de meerkosten voor de periode tussen 1 oktober 2022 en 31 december 2023. We gaan ervan uit dat we een bedrag van € 240.000 terug ontvangen. Met die compensatie houden we nu rekening in de begroting.

 

Reserve mutaties

Terug naar navigatie - Reserve mutaties

 

 

Bedragen in € 2023 2024 2025 2026 2027
Algemene reserve
Uitvoeringsprogramma college (overheveling, programma 0) -150.000 150.000
Crisisfonds (overheveling, programma 6) -100.000 100.000
Prognose winstnemingen grondexploitaties (POC-methode, programma's 3 en 8) -274.000 82.000 60.000 58.000 14.000
Rente verlieslatende grondexploitaties (programma's 3 en 8) 675.000
Motie Energie stoppen in duurzaam wonen, raadsbudget (programma 8) -300.000 200.000 100.000
Aanpassingen inrichting gemeentehuis - beplanting binnen (overheveling, programma algemene baten en lasten) -59.500 59.500
Aanbesteding nieuw zaaksysteem (overheveling, programma algemene baten en lasten) -115.000 115.000
Bestemmingsreserve
Opvang en huisvesting van Oekraínse ontheemden, asielzoekers en statushouders -3.047.000 30.000
Sportvoorzieningen 95.000
Totaal reserve mutaties -3.275.500 736.500 160.000 58.000 14.000
- = betreft een toevoeging aan de reserve