Hoofdstuk 4 Financieel kader

Onze voornemens voor 2024 en volgende jaren kosten geld. De huidige begroting biedt voor de korte termijn ruimte om te investeren. Voor 2026 en 2027 ontstaan er structurele tekorten. Voor 2027 komt dit doordat het Rijk nog geen duidelijkheid gaf over de gelden die wij dan ontvangen. De bijdrage van het Rijk vanuit het Gemeentefond neemt fors af. Het Rijk zette eenzijdig de normeringssystematiek (samen ‘trap op – trap af’) stop. Om te komen tot een stabielere Rijksbijdrage onderzoekt het Rijk of een vergroting van het lokaal belastinggebied vanaf 2026 een alternatief kan zijn. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid. In de maand mei verwachten wij de brief van het Rijk met meer informatie. Vooruitlopend op deze brief gaf het Rijk in de Voorjaarsnota aan dat de gemeenten gezamenlijk, net als in 2026, vanaf 2027 € 924 miljoen extra ontvangen. Indexatie van dit bedrag vindt plaats op basis van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product.

Het financieel vooruitzicht is in 2024 structureel sluitend

Terug naar navigatie - Het financieel vooruitzicht is in 2024 structureel sluitend

Deze kadernota geeft inzicht in wat in de begroting beschikbaar is aan geld en laat zien wat nodig is voor de activiteiten. Het jaar 2024 is structureel sluitend. Dat wil zeggen dat daar de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten. Op basis van de wettelijke voorschriften moet minimaal de begroting voor het volgende jaar (2024) structureel in evenwicht zijn. Met de huidige doorkijk in deze kadernota voldoen wij daaraan.
Minder tevreden zijn wij over de tekorten vanaf 2026. Voor nu accepteren wij deze. Met de meicirculaire verwachten wij meer informatie over de financiële ontwikkeling voor de toekomst. Wij informeren de gemeenteraad met een afzonderlijk memo over de uitkomst. Dan gaan we zien welke acties eventueel nodig zijn.
In ons collegeprogramma gaven we aan dat we, als de situatie erom vraagt, onze reserves aanspreken. Of die situatie zich gaat voordoen is nu niet aan te geven.
Ook kijken we dan naar de mogelijkheden om binnen de programma’s geld vrij te spelen om te kunnen blijven investeren. De jaarrekening 2022 laat een fors overschot zien. Hier zien we mogelijkheden om budgettair ruimte te winnen. In ons onderzoek naar de jaarrekeningoverschotten 2019 – 2021 kwam dit ook naar voren.

 

bedragen x € - = nadeel
2023 2024 2025 2026 2027
Onttrekking aan AR voor dekking begrotingstekort:
Begroting 2021 827.000 278.000
Saldo Begroting 2023 incl. moties en amendementen en onttrekking AR voor dekking begrotingstekort -2.379.000 1.467.000 2.747.000 -179.000 -179.000
Septembercirculaire 2022 431.000 849.000 1.042.000 820.000 -516.000
Jeugdmiddelen structureel 335.000 301.000 179.000 108.000
Raadsvoorstellen:
Aanvullend krediet herinrichting Markt Lochem (raad 16-1-2023) -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
Landbouwbrug Almen (gewijzigd) (raad 16-1-2023) 19.000 19.000 19.000
Audio Video installaties raadsbijeenkomsten (raad 30-1-2023) -44.000 -44.000 -64.000 -64.000
Aangepast Raadsvoorstel Aanvullend krediet Scholenbouw Laren (raad 8-5-2023) 11.000 11.000 11.000
Kadernota 2024:
Nieuwe activiteiten 2024 - 2027 -2.156.000 -1.966.000 -1.550.000 -1.312.000
Saldo Kadernota 2024 -1.948.000 441.000 2.100.000 -774.000 -1.943.000
Saldo van incidentele baten en lasten 821.000 1.313.000 1.011.000 552.000 212.000
Structureel begrotingssaldo -1.127.000 1.754.000 3.111.000 -222.000 -1.731.000

Beslispunt 4

Terug naar navigatie - Beslispunt 4

In het financieel perspectief zijn naast de nieuwe activiteiten 2024 en de financiële gevolgen van de raadsbesluiten van de afgelopen periode, ook de septembercirculaire 2022 en jeugdmiddelen verwerkt. Hierover is de gemeenteraad al eerder via een memo geïnformeerd op 18 oktober 2022. Wij passen het begrotingssaldo aan met deze mutaties voor de jaren 2024 tot en met 2027.

 

Beslispunt 4:    
Instemmen met het verwerken van de septembercirculaire 2022 en jeugdmiddelen structureel in het begrotingssaldo.