Inleiding
Het beleid van het onderhoud van kapitaalgoederen maken we voor iedereen duidelijk via de (meerjarige) beheerplannen en het Integrale Beheerplan Openbare Ruimte. De plannen beschrijven de staat van onderhoud zoals die is en zoals we die willen hebben. Hoe we die staat kunnen bereiken en handhaven. En hoeveel geld we ervoor nodig hebben. De beleidsuitgangspunten zijn niet veranderd, maar er zijn wel ontwikkelingen.
Eind 2019 hebben gemeente en CirculusBerkel afgesproken dat ze uiterlijk 31 december 2020 besluiten of ze met elkaar doorgaan per 1 januari 2024. Daarmee stellen we de besluitvorming over de samenwerking met 1 jaar uit. Partijen geven elkaar daarmee 1 jaar extra tijd om de samenwerking en dienstverlening verder uit te bouwen en te meten. Het ombouwen van de Samenwerkingsovereenkomst naar een Dienstverleningsovereenkomst hebben we ook uitgesteld. De samenwerking gaat in 2021 door op basis van de afspraken die we gemaakt hebben in de Samenwerkingsovereenkomst.
In februari 2019 heeft de gemeenteraad het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte vastgesteld. In dit plan staan de kaders voor het sturen op beeldkwaliteit van de openbare ruimte. Het plan laat ook zien welke kwaliteit van beheren binnen de beschikbare budgetten mogelijk is. De raad besloot als basiskwaliteit voor de hele openbare ruimte te kiezen voor het kerngerichte thema “Spelen, bewegen en ontmoeten”.
Op dit moment kennen wij de volgende beheerplannen:
Beheerplannen
|
Door de raad vastgesteld
|
Looptijd t/m
|
Financiële vertaling in begroting
|
Achterstallig onderhoud
|
Openbare verlichting
|
2020
|
2023
|
Ja
|
Nee
|
Wegen
|
2018
|
2028
|
Ja
|
Nee
|
Kunstwerken
|
2016
|
2017
|
Ja
|
Nee
|
IBOR
|
2019
|
2028
|
Ja
|
Nee
|
Riolering
|
2015
|
2020
|
Ja
|
Nee
|
Speelvoorzieningen
|
2011
|
2020
|
Ja
|
Nee
|
Gebouwen
|
2019
|
2028
|
Ja
|
Nee
|
Ondergrondse verzamelcontainers
|
2016
|
2020
|
Ja
|
Nee
|
Openbare verlichting
Beleidskader
In april 2020 is het nieuwe (digitale) beleidsplan “Licht in de openbare ruimte” vastgesteld. Onze inwoners willen een duurzame, leefbare, energiezuinige en prettige openbare ruimte. De openbare ruimte is veilig en op orde. Een goede openbare verlichting in de openbare ruimte draagt daar aan bij. We kijken waar licht nodig is, hoeveel licht we nodig hebben en op welk moment van de dag. Het nieuwe beleid draagt bij aan deze visie en aan het doel om in 2030 energieneutraal te zijn.
Beheer en kwaliteitsniveau onderhoud
In de periode van het huidige beleidsplan willen we beheersbaar de openbare verlichting uitbreiden. We onderhouden de openbare verlichtingsinstallaties om ze duurzaam in stand te houden. En we reguleren het gebruik van de openbare verlichting.
Het beheer is gericht op veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en het beperken van de milieubelasting. We onderhouden volgens een plan en voeren onderhoud op tijd uit om de kwaliteit van de openbare ruimte in stand te houden. Zo sluiten we kapitaalvernietiging en onveilige situaties uit.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
We realiseren vervangingsprojecten in de kernen met het geld dat we daarvoor hebben. We maken een uitvoeringsprogramma waarmee we de verduurzaming en vernieuwing in beeld brengen. De vervangingsplannen zijn dit jaar gepland in de kern Gorssel. Het veranderen van de openbare verlichting van statisch naar dynamisch gebeurt aan de zandweg / het fietspad Onderlangs. Dat is een fietspad waarop veel scholieren naar het Staring college rijden. Voor 2021 gaan we de openbare verlichting vervangen in de kern Lochem.
Financiën
Tot en met 2023 is een bedrag van € 1.020.000 beschikbaar voor de vervanging van de openbare verlichting (masten en armaturen) en het verwijderen van lichtmasten in het buitengebied. Dat is € 255.000 per jaar. Binnen de exploitatie is het budget voldoende voor het gewone onderhoud en de overige exploitatielasten.
Wegen
Beleidskader
We beheren en onderhouden de wegen op basis van een wegcategorisering. De gemeenteraad stemde op 23 april 2018 in met deze aanpak. Veiligheid en goede bereikbaarheid van de weggebruikers in het buitengebied en een goede bereikbaarheid naar en van de kernen willen we waarborgen.
Beheer en kwaliteitsniveau onderhoud
De wegen onderhouden we op een minimum niveau om kapitaalvernietiging te voorkomen. Elk jaar voeren we aan de hand van inspecties onderhoud uit aan onze wegen.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
De werkzaamheden aan de Ooldselaan in Laren zijn afgerond. De werkzaamheden aan de Markeloseweg zijn in volle gang en worden in 2021 afgerond. Ook onderhouden we een aantal andere wegen in 2021. Daaraan voorafgaand voeren we weginspecties uit. Vanwege covid 19 zijn er nog geen inspecties uitgevoerd. We gaan er vanuit dat we deze inspecties in het najaar wel kunnen uitvoeren.
Financiën
Het beschikbare budget is verhoogd met € 375.000 structureel. Daarnaast is door de raad € 1.000.000 beschikbaar gesteld, om de verschillende wegcategorieën voor 10 jaar in te richten volgens de uitgangspunten en kwaliteitsniveau. Op grond van het raadsbesluit in 2018 is het nieuwe jaarbudget à € 1.275.000 (€ 1.375.000 in de komende 10 jaar) verdeeld in:
- een investeringsdeel voor de wegreconstructies bestaande uit € 500.000 per jaar, aangevuld in de komende 10 jaar (2018 – 2027) met € 100.000 per jaar. Totaal dus een investering van € 600.000 per jaar;
- een exploitatiedeel voor groot en klein onderhoud bestaande uit € 775.000 per jaar.
Kunstwerken
Beleidskader
Er is een onderhoudsplan, maar dat raakt verouderd. We maken een onderhoudsplan aan de hand van een technische inspectie. De laatste inspectie is in 2012-2013 geweest. Voor 2021 staat een technische inspectie gepland. De uitkomsten van de inspectie worden ingevoerd in het beheerprogramma iAsset. Dit programma maakt een nieuw onderhoudsplan op basis van de bevindingen.
Beheer en kwaliteitsniveau onderhoud
We inspecteren de kunstwerken periodiek.
- A. Een functionele inspectie: 1 maal per 2 jaar, t.b.v. klein onderhoud.
- B. Een technische inspectie: 1 maal in de 8 à 10 jaar. Deze wordt uitbesteed.
Een aantal civiele kunstwerken (o.a. brug Graaf Ottoweg, brug Mettrayweg en enkel grotere duikers) komen in aanmerking voor groot onderhoud. Na de inspectie blijkt hoe de actuele toestand is. Het kan zijn dat onderhoud aan de brug Graaf Ottoweg meelift op een reconstructie van de rotonde Graaf Ottoweg/Goorseweg.
Financiën
We hebben elk jaar € 24.000 voor onderhoud. De uit te voeren inspectie en klein onderhoud betalen we hieruit. Het groot onderhoud voeren we als nieuw beleid op in de Kadernota 2022.
Groen
Beleidskader
De gemeenteraad heeft het Integrale Beheerplan Openbare Ruimte begin 2019 vastgesteld. Het plan is een belangrijke pijler voor de op te stellen Dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en Circulus-Berkel. Ook biodiversiteit vinden we belangrijk. Op dit moment betrekken we Circulus-Berkel bij het op te stellen beleid en zijn we met Circulus-Berkel in gesprek hoe we biodiversiteit een plek geven bij het dagelijks onderhoud van het openbaar groen.
Beheer en kwaliteitsniveau onderhoud
De afdeling Buiten-Ruimte van Circulus-Berkel beheert en onderhoudt het openbaar groen. In 2019 is bij de besluitvorming over het IBOR het beeldkwaliteitsniveau van het openbaar groen bepaald. Door de structurele bezuiniging op het onderhoud van openbaar groen onderhouden we de plantsoenen in de dorpskernen en doorgaande wegen op kwaliteitsniveau B. Dit onderhoudsniveau B pasten we al toe in de woonwijken. Alleen de industrieterreinen onderhouden we op kwaliteitsniveau C. Dat is iets lager dan niveau B. Mogelijk kan burgerparticipatie in het groen een verdere achteruitgang van het kwaliteitsniveau voorkomen. Burgerparticipatie kan ook de tevredenheid over de kwaliteit van het onderhoud en beheer van het openbaar groen verhogen.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
De komende periode voeren we op verschillende plekken groenrenovaties uit. Het gaat dan om plekken in de Zuiderenk en het gebied West II in de kern Lochem. Ook in de kern Laren gaan we op verschillende plekken aan de slag.
Het doel van project Duurzaam Beheer Laanbomen Buitengebied is bouwen aan een toekomstig landschap. Wat ruimte geeft om de landschapskenmerken te versterken en daarmee de waarde van het landschap vergroot. Met het goed onderhouden en waar nodig kappen en herplanten van bomen langs de wegen in het buitengebied, kunnen we van ons landschap blijven genieten. Goed onderhoud betekent waarborgen van de verkeersveiligheid voor de weggebruiker en het nemen van maatregelen waarmee we de boom kunnen laten staan. Dit alles om mensen veilig te kunnen laten wonen, werken en recreëren in ons buitengebied.
De raad heeft besloten om de bomen te beheren volgens het maximale scenario. Dat betekent dat we elk jaar ongeveer 11.500 bomen snoeien en ongeveer 386 bomen kappen, die voor een deel ook bestaan uit risicobomen. In het najaar 2020 starten we met een evaluatie van het beleid. In het voorjaar 2021 komen we met een voorstel voor aanpassingen van het beleid.
Financiën
Aan de uitvoering van het maximale scenario kunnen we € 267.700 besteden.
We evalueren dit jaar het beleid. De financiële consequenties van mogelijk nieuw beleid betrekken wij bij het raadsvoorstel in het voorjaar 2021 en de Kadernota 2022.
Riolering
Beleidskader
Het huidige Afvalwaterketenplan loopt dit jaar af. Intussen zijn we begonnen met het opstellen van een nieuw gemeentelijk rioleringsplan voor de periode 2021-2025. In 2020/2021 stellen we de raad voor een nieuw rioleringsplan vast te stellen.
Beheer en kwaliteitsniveau onderhoud
Het Afvalwaterketenplan 2016-2020 geeft aan dat Lochem de riolering structureel inspecteert volgens een ingepland schema. Eens per 10 jaar komen alle riolen aan de beurt. Hierdoor is de actuele staat van de leidingen goed in beeld. Uit het Bestuursakkoord Water blijkt dat Lochem/Zutphen/Waterschap Rijn en IJssel (WRIJ) € 2.000.000 moeten besparen (minder-meerkosten). We hebben dit doel gehaald. Zoals aangegeven is de kwaliteit van het stelsel goed en houden we het stelsel met de geplande investeringen op peil. In het nieuwe rioleringsplan komt de evaluatie van het huidige afvalwaterketenplan aan de orde. Eén van de uitgangspunten van het nieuwe plan is om door te gaan met het huidige beleid van beheer en onderhoud.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
De zorgtaken afvalwater, grondwater en hemelwater voeren we volgens de exploitatiebudgetten uit. De samenwerking met Zutphen en het WRIJ zal zich in de toekomst vooral richten op het rioolbeheer.
Financiën
Bij de vaststelling van het Afvalwaterketenplan zijn investeringskredieten beschikbaar gesteld. In 2021 loopt de uitvoering van het vervangingsplan riolering door. Vanuit het nieuwe rioleringsplan onderzoeken we welke investering we nodig hebben.
Speelvoorzieningen
Beleidskader
De beleidsuitgangspunten in het speelruimtebeleid gemeente Lochem 2011-2020 zijn niet veranderd. In 2016 hebben we een nieuwe subsidieregeling speelruimtebeleid 2016-2021 vastgesteld.
Beheer en kwaliteitsniveau onderhoud
Speeltoestellen moeten voldoen aan de veiligheidsnormen die zijn bepaald in de Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen. Voor speeltoestellen geldt een Europese norm, NEN-EN 1176. De insteek van het onderhoudsniveau is schoon, heel en veilig.
Bij plaatsing van nieuwe speeltoestellen moeten ze een certificaat hebben. De gemeente inspecteert elk jaar bestaande speelplekken in opdracht van de gemeente op de veiligheidseisen.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
In 2021 evalueren we ons beleid bij de speeltuinverenigingen. Hierbij inventariseren we of aanpassing van het beleid nodig is.
Financiën
Het speelruimtebeleid voeren we in 2021 uit met het geld, circa € 120.000, dat we daarvoor hebben
Gebouwen
Beleidskader
Het kader voor het onderhoud van gebouwen staat in het Meerjarig Onderhoudsplan gebouwen (MOP). Dit meerjarenplan beschrijft de staat van onderhoud zoals die is en zoals we die willen, hoe we die kunnen bereiken en handhaven is en hoeveel geld daarvoor nodig is. In het voorjaar van 2019 heeft de Raad het MOP opnieuw vastgesteld, voor de periode 2018-2022.
Minimaal eens per 5 jaar laten wij de staat van onderhoud van de gebouwen opnieuw inspecteren en vertalen naar het MOP. Hiermee voldoen wij aan de richtlijn uit het BBV om inzicht te hebben in de financiële positie en risico’s te beheersen. Uitgangspunt voor het onderhoud is de conditiemeting op basis van de NEN 2767. Daarbij is een conditie van “redelijk tot goede staat” de insteek (conditiescore 3).
Op de tweede plaats heeft het gemeentelijk accommodatiebeleid strategische invloed op de uitvoering van het onderhoud. Volgens het accommodatiebeleid is de gemeente alleen verantwoordelijk voor de instandhouding van huisvesting voor onderwijs (scholen voor primair onderwijs) en bewegingsonderwijs (gymzalen). Vaak is bij deze gebouwen sprake van een combinatie met andere maatschappelijke voorzieningen (sport-, cultuur- en welzijnsfuncties). Het beheer en onderhoud van deze accommodaties zetten wij steeds meer ‘op afstand’ en proberen wij de inzet van onze financiële middelen zover mogelijk af te bouwen. Met vertegenwoordigers in alle kernen van de gemeente Lochem overleggen we om de bezuinigingen goed te vertalen. Dit kan in situaties leiden tot verzoeken om bijvoorbeeld vernieuwing of verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed. Zo worden het beheer en de exploitatie van het vastgoed efficiënter. Dit proces loopt volgens afspraak continu door tot minimaal 2022.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
Wij stimuleren en volgen ontwikkelingen binnen het accommodatiebeleid. Ons uitgangspunt is om de gemeentelijke kosten voor onderhoud en subsidiëring zover mogelijk af te bouwen. Dit doen wij samen met vertegenwoordigers van accommodaties in de kernen.
Financiën
Het deel van het MOP dat geldt voor groot onderhoud betalen we uit de voorziening onderhoud gebouwen. Die moet genoeg zijn om het toekomstige onderhoud op elk moment in de tijd uit de voorziening te betalen. In het in 2019 definitief vastgestelde MOP staat dit als uitgangspunt. Het deel van het MOP dat geldt voor klein (dagelijks) onderhoud betalen we rechtstreeks uit de exploitatierekening. Elke 5 jaar stellen wij een nieuw MOP vast, op basis van de inzichten op dat moment.
Ondergrondse verzamelcontainers
Beleidskader
Voor de inzameling van restafval en grondstoffen staan in iedere kern ondergrondse verzamelcontainers. In 2016 heeft de gemeenteraad het Grondstoffenplan en het Uitvoeringsplan Afval en Grondstoffen vastgesteld. In oktober 2020 biedt het college het Afval- en Grondstoffenplan 2021-2025 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.
Ontwikkelingen/beleidsvoornemens
De uitbreidingen van milieuparkjes en ondergrondse afvalcontainers die uit het Uitvoeringsplan Afval- en Grondstoffen 2016-2019 voortvloeien zijn nog niet helemaal afgerond. Wij willen nog milieuparkjes in Almen, Eefde en Lochem. In afwachting van het nieuwe grondstoffenplan hebben we de aanleg van meer ondergrondse restafvalcontainers in wijken voorlopig geparkeerd.
Financiën
Voor vervangingen hanteren we een vervangingsplan. De ondergrondse containers schrijven wij in 10 jaar af. De vervangingsinvesteringen dekken wij uit de voorziening vervanging ondergrondse verzamelcontainers. De dotatie in de voorziening dekken wij uit de afvalstoffenheffing. Volgens planning vervangen we in 2021 10 ondergrondse containers voor € 156.000.