Wat doen we al?
De afgelopen jaren werkte de gemeente volgens het functiegericht wegbeheer. Dat ziet echter niet toe op het gehele wegenareaal.


Wat gaan we (extra) doen?

Er is een beheerplan Wegen 2025 - 2030 opgesteld. Het beheerplan is opgesteld binnen reeds vastgestelde beleidskaders. Dit zijn o.a. het IBOR-plan, het Mobiliteitsplan Lochem en het Klimaatadapatatieplan.


Het beheerplan ondersteunt ons in het structureel beheren en onderhouden van ons gehele wegenareaal, inclusief de half- en onverharde wegen. De opgaven vanuit het beheerplan worden vervat in een Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP). Deze wordt integraal afgestemd met de andere opgaven die spelen in de openbare ruimte. 


Een groot onderdeel van het beheerplan is onlosmakelijk verbonden aan het thema Leefbare Kernen.  Immers de wegen, voetpaden en fietspaden in de Lochemse kernen worden binnen het beheerplan Wegen meegenomen. Het beheerplan Wegen is breder te noemen dan de kernen. Want het gaat ook over een veilig en deugdelijk onderhoud van onze wegen buiten de kernen.


Wij stellen voor een voorziening te vormen voor het groot onderhoud van wegen. Daarbij is regulier klein onderhoud nodig op ons wegenareaal en dienen calamiteiten opgelost te worden zoals bijvoorbeeld vorstschade. Daarnaast vragen wij een jaarlijks krediet om de grootste achterstanden te kunnen wegwerken. Dit moet voorkomen dat in 2031 bijzonder grote uitgaven op ons afkomen.  Reeds bestaande middelen zetten wij in ter gedeeltelijke dekking.


Hoe betrekken we inwoners en organisaties? 

Participeren met onze inwoners, bedrijven en organisatie in de eigen leefomgeving blijft ook voor wegbeheer een must. De participatieladder wordt toegepast op momenten van groot onderhoud en vervanging. We geven inwoners gelegenheid om te adviseren over aanpassing van de openbare ruimte (groot onderhoud) of inrichting van de openbare ruimte (vervanging). 


Goede inrichting en goed gebruik verantwoordt het areaal aan verhardingen. Onbruikbare of verkeerd gebruikte verhardingen dragen niet bij aan veilige, prettige en duurzame leefomgeving. Er dient in het kader van wegbeheer, zijnde het gehele areaal aan wegen, een kanttekening gemaakt te worden bij mede- en zelfbeheer. Bij het wegbeheer is sprake van een technische asset/technisch kapitaal, het onderhoud is specialistisch en gaat gepaard met risico’s. Onjuist onderhoud verkort de restlevensduur van wegen en werkt kapitaalsvernietiging in de hand. Mede- en zelfbeheer is daarom geen optie binnen het wegbeheer.


Wat kost het?

Voor de vorming en instandhouding van de voorziening groot onderhoud wegen is nodig een eerste storting in 2025 van € 2,6 miljoen en daarna een jaarlijkse aanvulling van € 1,8 miljoen, daarbij is voor klein onderhoud structureel extra nodig € 400.000 per jaar. Per saldo is nodig:


2025: € 3.032.000 waarvan € 2,6 miljoen ten laste van de algemene reserve


2026: € 432.000


2027: € 432.000


2028: € 432.000


Daarnaast vragen wij voor vier jaar een jaarlijks krediet van € 1.2 miljoen, de structurele kapitaallasten lopen op van € 54.000 in 2026 tot € 162.000 in 2028.