Wat doen we al?
De afgelopen jaren is gewerkt aan een omgevingsvisie. De omgevingsvisie is het beleidskader voor de regels die we gaan opstellen in het omgevingsplan. De beoogde vaststelling van de omgevingsvisie is in september 2024. Na het vaststellen van de omgevingsvisie en de eerste ervaringen met de Omgevingswet starten we met het opstellen van het permanente omgevingsplan voor de gemeente Lochem.

Vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet deed de organisatie ervaring op met het oefenen rondom het omgevingsplan. Aan de hand van 3 voorbeeld onderwerpen is gekeken hoe dit werkt en wat er voor verdere uitwerking nodig is.

Sinds de invoering van de Omgevingswet op 1-1-2024 zijn alle bestemmingsplannen van rechtswege omgezet in een tijdelijk omgevingsplan. 
Om nieuwe aanvragen die niet passen binnen het oude bestemmingsplan mogelijk te maken, werken wij tijdelijk met Buitenplanse Omgevingsplanactiviteiten (BOPA). Dit is een leerzaam traject dat bijdraagt aan het nog op te stellen omgevingsplan. Een BOPA kent echter beperkingen in het wijzigen van activiteiten en geeft mogelijk onvoldoende kaders voor toekomstige ontwikkelingen.


Wat gaan we (extra) doen?
De nieuwe Omgevingswet verplicht gemeenten om een integraal omgevingsplan op te stellen voor de hele gemeente. Uiterste datum die hiervoor wordt genoemd is 1 januari 2032.


We kiezen ervoor om als gemeente geen koploper te zijn. We borduren graag voort op ervaringen van andere gemeenten. Maar voor toekomstige ontwikkelingen is het wenselijk dat we tijdig een omgevingsplan hebben. Na het vaststellen van een permanent omgevingsplan kunnen in het omgevingsplan wijzigingen voor nieuwe initiatieven worden doorgevoerd. De huidige methodiek met BOPA's kent hierin beperkingen.


Het opstellen van een omgevingsplan gaat verder dan voorheen het bestemmingsplan. Bestemmingen komen te vervallen en daarvoor in de plaats komen activiteiten.
Dit heeft als gevolg dat alle activiteiten die nu en mogelijk in de toekomst gaan plaats vinden in beeld worden gebracht. Het omgevingsplan vertaalt de doelen en het beleid uit de omgevingsvisie en de (beleids)programma's naar juridische regels. Denk hierbij aan:

  • het toewijzen van functies aan locaties
  • het toestaan of niet toestaan van bepaalde activiteiten in bepaalde gebieden
  • algemene regels en meldingsplichten bij activiteiten
  • vergunningplichten
  • beoordelingsregels en regels over omgevingswaarden.

Hiervoor moet het hele grondgebied en de huidige regels in kaart worden gebracht. En volgt een actualisatie en aansluiting bij onder andere de omgevingsvisie.


Het opstellen van het permanent omgevingsplan met bijbehorend participatieproces vraagt veel ambtelijke inzet. Vorig jaar is via de kadernota/ begroting budget opgenomen voor de inhuur van een projectleider. Gelet op een goede borging in de organisatie en verwachte doorlooptijd is het voorstel om dit om te zetten in een structurele formatie voor aansturing en begeleiding van dit project. Kosten zijn structureel € 130.000. Het in de Begroting 2024 beschikbaar gestelde budget voor inhuur in de jaren 2025-2027, € 110.000 per jaar, zetten we in als dekking .


Naast de formatie om het omgevingsplan in de eigen organisatie te borgen, is ook budget nodig voor het inschakelen van een deskundig adviesbureau die het omgevingsplan gaat opstellen inclusief organiseren  van het participatieproces. De kosten voor de periode 2025-2028 bedragen € 150.000 per jaar.


Hoe betrekken we inwoners en organisaties? 

Er vindt een uitgebreid participatieproces plaats. Alle inwoners, instanties en bedrijven bieden wij de gelegenheid te participeren in het opstellen van het permanente omgevingsplan. De vorm en het moment van participatie is onderdeel van het plan van aanpak.


Wat kost het?

Structureel vanaf 2025 € 130.000 voor formatie, met € 110.000 incidentele dekking in de jaren 2025-2027.


Daarnaast nodig voor omgevingsplan:

2025: € 150.000


2026: € 150.000


2027: € 150.000


2028: € 150.000