Wat doen we al?

Onze organisatie is er om de raad en het college van de gemeente Lochem te ondersteunen bij hun ambities. En om samen met inwoners, organisaties en ondernemers ervoor te zorgen dat het prettig leven, wonen en werken blijft in Lochem. 


Wat gaan we (extra) doen?

Als organisatie willen we voor de toekomst klaar zijn, waarbij ook de randvoorwaarden voor de bedrijfsvoering op orde zijn. Een krappe arbeidsmarkt, stijgende inhuurtarieven, hogere indexatie door toename van de personele formatie, aangepaste wetgeving op ouderschapsverlof en verhoging van de pensioenleeftijd leiden tot een toename van arbeidskosten. Uit de recente herijking van de loonsom blijkt deze niet afdoende om deze ontwikkelingen te ondervangen. Dit leidt tot een benodigde structurele bijstelling van het loonbudget van € 1,6 miljoen vanaf 2025. 
Daarnaast is een belangrijke randvoorwaarde dat de primaire dienstverlenende processen door kunnen lopen indien er sprake is van ziekte. We kennen tot nog toe geen apart budget voor ziektevervanging. Deze wordt eveneens uit de hiervoor beschreven regulier beschikbare loonsom betaald. In de huidige situatie is dit niet toereikend. Voor 2025 en 2026 nemen wij om die reden hiervoor een incidenteel budget op van € 500.000 per jaar. We willen de komende twee jaar inzicht krijgen in wat een werkbaar ziektebudget is in relatie tot de beschikbare loonsom. En, of er structureel budget nodig is voor de toekomst.


Wat kost het?

Structureel vanaf 2025 € 1.600.000.  


Incidenteel:
2025: € 500.000 ten laste van de algemene reserve 


2026: € 500.000 ten laste van de algemene reserve


2027: € - 


2028: € -