Wat doen we al?

Al meerdere jaren zijn er met succes welzijnscoördinatoren in de diverse kernen van de gemeente Lochem actief. Via het raadsvoorstel toekomst welzijnscoördinatoren bent u al geïnformeerd over de evaluatieresultaten. Momenteel zijn er binnen 5 kernen van de gemeente Lochem welzijnscoördinatoren actief. Een welzijnscoördinator is laagdrempelig bereikbaar in de kern en leidt inwoners toe naar informele en formele activiteiten, hulp en ondersteuning.


Wat gaan we (extra) doen?

We willen de kernen de mogelijkheid geven de inzet van de welzijnscoördinatoren verder uit te breiden. Dit kwam ook uit de evaluatieresultaten. Dit betreft urenuitbreiding en toewerken naar een marktconform tarief. Met subsidie voor deze uitbreiding geven we de kernen structurele zekerheid en borgen we de toekomst van de welzijnscoördinatoren. Daarnaast gaf Laren als zesde kern aan met een welzijnscoördinator te willen starten.


Hoe betrekken we inwoners en organisaties?

Voor de evaluatie van de welzijnscoördinatoren is gesproken met zowel inwoners als met dorpsraden en betrokken maatschappelijke organisaties. Mede daarom is nu voorgesteld tot verdere uitbreiding. In de komende jaren blijven we de inzet van de welzijnscoördinatoren monitoren en waar nodig aanpassen. We blijven daartoe in gesprek met betrokken inwoners en organisaties. We gebruiken daarvoor het middel raadplegen en waar nodig adviseren.


Wat kost het?

In de begroting 2024 zijn structurele middelen gereserveerd van € 120.000. Uit de evaluatie blijkt dat de volgende aanvullende middelen nodig voor de jaren 2025, 2026 en 2027 en verder:

2025: € 138.000


2026: € 169.000


2027 (en verder): € 200.000


De evaluatie en de benodigde financiering is beschreven in een raadsvoorstel dat in Q2 2024 is aangeboden aan de gemeenteraad voor besluitvorming.