Hoofdstuk 5 Financieel kader

De ombuigingsmaatregelen die we voorstellen, leiden tot het dekkingsplan zoals opgenomen in onderstaand financieel overzicht. Naast de ombuigingsmaatregelen kijken we in deze kadernota ook naar de bijstellingen van de lopende budgetten (going-concern) en nieuwe activiteiten.

Uitgangspunt in deze kadernota is een meerjarig sluitend financieel perspectief. Op basis van de wettelijke voorschriften moet minimaal de begroting voor het volgend jaar (2026) structureel in evenwicht zijn. Dat wil zeggen, de structurele baten zijn hoger dan de structurele lasten. Met de huidige doorkijk in deze kadernota voldoen wij hieraan. De voorstellen leiden tot een positief begrotingssaldo in de jaren 2026 en 2027. Dit is onder meer nodig voor ontwikkelingen die nog niet financieel vertaald kunnen worden. Na het financieel overzicht volgt de toelichting op de onderdelen in het financieel overzicht.

bedragen x € - = nadeel
2026 2027 2028 2029
Saldo Begroting 2025 -5.639.000 -5.198.000 -5.888.000 -5.888.000
A. Financiële bijstellingen going-concern:
I. Septembercirculaire 2024 477.000 251.000 323.000 323.000
Saldo Begroting 2025 incl. septembercirculaire 2024 -5.162.000 -4.947.000 -5.565.000 -5.565.000
- waarvan incidenteel -697.000 -40.000 127.000 127.000
- waarvan structureel besparingsdoel 2026-2028 -4.465.000 -4.907.000 -5.692.000 -5.692.000
A. Financiële bijstellingen going-concern:
II. Decembercirculaire 2024 191.000 293.000 394.000 497.000
III. Actualisatie jaarschijf 2029 465.000
IV. Jeugd/Wmo -500.000 -500.000 -500.000 -500.000
B. Raadsbesluiten met financiële gevolgen:
Herinrichting gemeentehuis publiek gebied (raad 10-3-2025) 11.000 11.000 11.000 11.000
Verhogen budget rekenkamer gemeente Lochem (raad 10-3-2025) -9.000 -9.000 -9.000 -9.000
Vervangen van de brug in de Binnenweg over het afleidingskanaal nabij Almen (raad 7-4-2025) -37.000 -37.000 -37.000 -37.000
C. Nieuwe activiteiten kadernota 2026 -1.154.000 -669.000 -249.000 -249.000
D. Voorjaarsnota 2025 1.752.000 1.871.000 -130.000 23.000
E. Dekkingsplan kadernota 2026 4.018.000 4.686.000 6.151.000 5.692.000
F. Onttrekking algemene reserve 890.000
Saldo Kadernota 2026 0 699.000 66.000 328.000
Saldo van incidentele baten en lasten 357.000 305.000 -102.000 -252.000
Structureel begrotingssaldo 357.000 1.004.000 -36.000 76.000

A. Financiële bijstellingen going-concern

Terug naar navigatie - A. Financiële bijstellingen going-concern

In het financieel perspectief verwerkten wij een viertal financiële bijstellingen op going-concern onderwerpen (lopende budgetten). Dit betreffen:

I. Septembercirculaire 2024; De septembercirculaire is een herziene opgave van het geld dat we van het Rijk ontvangen, op basis van de Miljoenennota 2025 van het Rijk (Prinsjesdag). De strekking van de circulaire is voor ons structureel financieel gunstig. Hierover informeerden wij de gemeenteraad via een memo op 5 november 2024. 

II. Decembercirculaire 2024; De decembercirculaire is een herziene opgave van het geld dat we van het Rijk ontvangen, op basis van de Najaarsnota 2024 van het Rijk. De strekking van de circulaire is voor ons structureel financieel gunstig. Hierover informeerden wij de gemeenteraad via een memo op 27 februari 2025.

III. Actualisatie jaarschijf 2029; Elk jaar komt er een jaarschijf bij in onze financiële administratie. Daarbij wordt een kopie van de voorlaatste jaarschijf gemaakt. In dit geval het jaar 2028 naar 2029. In de jaarschijf 2029 zijn mutaties die niet in de jaarschijf 2028 voorkomen. Hier stellen we de jaarschijf 2029 op bij. In dit geval een positief effect in 2029.

IV. Jeugd/WMO. Op basis van de uitkomsten van het onafhankelijke kostprijsonderzoek voor de producten uit de regionale raamovereenkomst Jeugd en Wmo van zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe (MIJ/OV) zijn de tarieven voor 2025 vastgesteld. Van de totale verwachte stijging van €1.016.000 voor Jeugd en Wmo komt € 516.000 door de wettelijke indexatie. Deze komt ten laste van de stelpost prijscompensatie in onze begroting. Daarnaast verwachten we op basis van de aantallen indicaties en volume in 2024 een extra uitgave van € 500.000 vanaf 2025 als gevolg van tariefstijging op basis van het kostprijsonderzoek. De financiële gevolgen van € 500.000 nadelig verwerken we ten laste van het begrotingssaldo. Voor 2025 nemen we dit mee in de Bestuursrapportage 2025. Hierover informeerden wij de gemeenteraad via een memo op 19 november 2024. 

Wij passen het begrotingssaldo aan met bovenstaande mutaties voor de jaren 2026 tot en met 2029.

 

Beslispunt c:

Instemmen met het verwerken van de vier financiële bijstellingen structureel (onderdeel A van het financieel overzicht, hoofdstuk 5 Financieel Kader) in het begrotingssaldo.

B. Raadsbesluiten met financiële gevolgen

Terug naar navigatie - B. Raadsbesluiten met financiële gevolgen

In de periode tussen de vaststelling van de Begroting 2025 (25 november 2024) tot en met de raad van 7 april 2025 zijn diverse raadsbesluiten genomen met financiële gevolgen. De financiële gevolgen verwerkten we in het financieel perspectief.

C. Nieuwe activiteiten Kadernota 2026

Terug naar navigatie - C. Nieuwe activiteiten Kadernota 2026

Vanwege de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 en de bezuinigingen zijn wij terughoudend met nieuwe activiteiten. Er zijn echter een aantal nieuwe activiteiten waar we niet onderuit komen en die voldoen aan de 2 of 3 O's (onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar). In het hoofdstuk Inleiding vindt u een totaaloverzicht van de nieuwe activiteiten die vervolgens in de hoofdstukken daarna bij de thema's en programma's verder uitgewerkt zijn.

Met betrekking tot eenmalige activiteiten kijken we naar de mogelijkheid deze te dekken uit de algemene reserve. In ons coalitieakkoord en collegeprogramma gaven we aan om waar nodig onze reservepositie in te zetten. We kijken daarbij naar waar deze voor bedoeld zijn: deels om achter de hand te houden om tegenvallers op te vangen, maar vooral ook om investeringen te doen. Daarmee kunnen we financieel rendement, maar bovenal structureel maatschappelijk rendement voor onze inwoners, ondernemers en hun woon- en werkomgeving bewerkstelligen. Vanuit die lijn stellen wij in deze kadernota voor om nieuwe (substantiële) incidentele investeringen uit de algemene reserve te halen. In dit geval gaat het om:

Incidenteel budget Epse - A1 € 5.000.000 (2028)

D. Voorjaarsnota Rijk 2025

Terug naar navigatie - D. Voorjaarsnota Rijk 2025
Voorjaarsnota 2025 2026 2027 2028 2029
A Demping terugval gemeentefonds (ravijnjaar) 748.000 865.000 819.000 872.000
B Bijstelling mutatie Jeugd 1.800.000 1.700.000 -200.000 -100.000
Minus: stelpost verwachte inkomst jeugd -396.000 -294.000 -349.000 -349.000
C Afrekening BTW compensatiefonds 2024
Bijstelling ombuigingsmaatregel 74 Onbenutte ruimte onder plafond BCF -400.000 -400.000 -400.000 -400.000
saldo (- = nadeel) 1.752.000 1.871.000 -130.000 23.000

Half april verscheen de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk. Als gemeenten krijgen we in 2026 en 2027 extra geld, zowel structureel als incidenteel. Het financiële tekort voor deze jaren is daarmee niet gedempt. Bezuinigingen blijven dus nodig. 

 

In bovenstaande tabel zijn de financiële gevolgen van de Voorjaarsnota 2025 in beeld gebracht. De werkelijke financiële doorwerking van de Voorjaarsnota Rijk en overige mutaties binnen het Gemeentefonds vindt plaats in de meicirculaire 2025. Deze verwachten we niet eerder dan 31 mei 2025. Doordat de meicirculaire veelomvattender is dan de voorjaarsnota, wijkt die uitkomst af van wat we nu in bovenstaande tabel presenteren.

 

Toelichting op de financiële vertaling:
A.    Demping terugval gemeentefonds (ravijnjaar)
In 2026 daalt de vergoeding van het Rijk aan gemeenten met ongeveer € 2,4 miljard (het "ravijnjaar"). In de Voorjaarsnota compenseert het Rijk deze terugval met ongeveer structureel € 400 miljoen. Voor Lochem betekent dat een verbetering van het perspectief vanaf 2026 van circa € 800.000.

 

B.    Bijstelling mutatie Jeugd
De compensatie in de Voorjaarsnota bestaat uit een structurele ‘bijdrage tekort jeugdzorg’ van ruim € 400 miljoen en een incidentele bijdrage ‘verzachting ingroeipad maatregelen Hervormingsagenda’ van € 498 miljoen in 2026 en € 447 miljoen in 2027. Vanaf 2028 nam het Rijk negatieve posten op voor de eigen bijdrage jeugdzorg (- € 260 miljoen), sturen op trajectduur jeugdzorg (- € 68 miljoen) en indexeren opbrengst hervormingsagenda (- € 507 miljoen).

Hoe om te gaan met deze negatieve posten is nog niet duidelijk. De verwachting is dat we op een later moment stelposten kunnen opnemen. Waarschijnlijk is hiervoor nog een kabinetsbesluit en vervolgens een standpunt van de provinciaal toezichthouder nodig. Als dit kan dan is een (deels) budgettair neutrale verwerking mogelijk voor de drie mutaties (eigen bijdrage Jeugdzorg, sturen op trajectduur Jeugdzorg, indexeren opbrengst Hervormingsagenda).
Vooralsnog houden wij de lijn aan zoals gepresenteerd in de Voorjaarsnota Rijk. Voor de invulling van de negatieve posten zal in de praktijk diverse maatregelen moeten worden getroffen in het kader van Hervormingsagenda Jeugd. Voor nu zijn deze onzeker.

Dit betekent dat voor 2025 t/m 2027 de rijkscompensatie vrijvalt ten gunste van de algemene middelen. In de jaren erna werkt dit negatief door. De bedragen die bij het Ministerie van Financiën op de Aanvullende Post (AP) voor de Hervormingsagenda Jeugd waren gereserveerd, worden toegevoegd aan het gemeentefonds. De stelpost voor nog te ontvangen middelen jeugd de wij hadden komt hiermee te vervallen.

 

C.    Afrekening BTW compensatiefonds 2024 - ombuigingsmaatregel 74 Onbenutte ruimte onder plafond BTW-compensatiefonds (BCF)
In de Voorjaarsnota 2025 nam het Rijk de afrekening 2024 van het BTW compensatiefonds op (onbenutte ruimte onder het plafond). De ruimte onder het plafond is lager dan bij het vertrekpunt van de bezuinigingen. De afrekening van het BTW compensatiefonds 2024 leidt tot een bijstelling op de voorgestelde bezuiniging in de Kadernota 2026. De voorgestelde bezuiniging van € 475.000, structureel vanaf 2026, wordt € 400.000 lager.

 

Definitieve verwerking van de Voorjaarsnota 2025 vindt plaats in de meicirculaire 2025. Wij verwerken die in de Begroting 2026.

E. Dekkingsplan kadernota 2026

Terug naar navigatie - E. Dekkingsplan kadernota 2026

Op 11 maart gaf de raad adviezen over de ombuigingsmaatregelen. Dat leidt ertoe dat we de keuze hebben gemaakt om enkele eerder voorgestelde maatregelen te laten vervallen of af te zwakken. Ook keken wij naar 'lucht in de begroting' in de jaarrekening 2024 en het vergroten van onze inkomsten. Het verhogen inkomsten past wat ons betreft in het uitgangspunt om de zwaarste lasten over de sterkste schouders te verdelen. 


De ombuigingsmaatregelen werkten we verder uit in deze kadernota (thema's en programma's) waarbij we aangeven per maatregel wat we doen, het effect op de inwoners en organisaties en het bedrag per maatregel.  De bijstelling van de programmabudgetten (op basis van onderuitputting) presenteren wij alleen financieel op programmaniveau.


In bijlage 3 staat een totaaloverzicht van alle voorgestelde ombuigingsmaatregelen: het dekkingsplan.

De Provincie Gelderland toetst na de in november vastgestelde Begroting 2026 de mate van concreetheid van de ombuigingsmaatregelen.  Zij hanteren hierbij de volgende driedeling: 
A. Reële bezuinigingsmaatregelen, die met zekerheid of zo goed als zeker worden gerealiseerd in het jaar waarvoor deze zijn opgenomen; 
B. Bezuinigingsmaatregelen waarvan de realisatie nog niet zo goed als zeker is; en 
C. Bezuinigingsmaatregelen die uitsluitend algemeen zijn benoemd en niet inhoudelijk en procesmatig zijn onderbouwd.

De hiervoor geschetste beoordeling van maatregelen kan leiden tot negatieve correcties op de budgettaire positie in de eerste t/m de vierde jaarschijf. Wanneer de eventuele correcties niet leiden tot een budgettair tekort in één van de jaarschijven, bestaat geen (directe) aanleiding voor bestuurlijk overleg. Wanneer correcties wel leiden tot budgettaire tekorten en mogelijk tot preventief toezicht, dan volgt bestuurlijk overleg met de gemeente.
In onderstaand overzicht vindt u een overzicht van de wijzigingen na 11 maart:

Bezuiniging per jaar - = nadeel
2026 2027 2028 2029
Scenario D: Het voorkeursscenario van het college (raad 11 maart 2025) was 4.465.000 4.956.604 5.695.000 5.693.468
Dekkingsplan Kadernota 2026 wordt 4.018.384 4.685.604 6.151.000 5.692.468
verschil -446.616 -271.000 456.000 -1.000
Wijzigingen op oorspronkelijke ombuigingsvoorstellen
Wijziging bedrag ombuiging per jaar - = nadeel
Maatregel Progr. Taakv. Taakveld Omschrijving Ink/Uitg 2026 2027 2028 2029 Argumentatie wijziging ombuigingsmaatregel
45 6 6.1 Samenkracht en burger-participatie Kinderopvang (SMI) Uitgaven -10.000 -10.000 -10.000 -10.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 20.000 per jaar. Tijdens de adviserende tafel heeft een groot aantal fracties vanuit het principe 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' geadviseerd deze bezuiniging niet door te voeren. Inmiddels zijn ook de definitieve financiële cijfers van de jaarrekening 2024 beschikbaar gekomen. We zien daarin een overschot van € 10.000 op dit budget. Op basis hiervan kiezen we ervoor de bijstelling van € 10.000 structureel te verwerken en de andere helft van de bezuiniging niet meer op te nemen.
52 6 6.3 Inkomensregelingen Meedoenregeling Uitgaven -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 40.000 per jaar. Tijdens de adviserende tafel heeft een groot aantal fracties vanuit het principe 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' geadviseerd deze bezuiniging niet door te voeren. Op basis van die adviezen kiezen we ervoor om deze bezuiniging niet meer op te nemen.
43 6 6.1 Samenkracht en burger-participatie Vrijwilligerswerk Uitgaven -40.000 -80.000 -125.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een oplopende bezuiniging naar uiteindelijk € 250.000 in het jaar 2029. Tijdens de adviserende tafel heeft een groot aantal fracties geadviseerd opnieuw te kijken naar enkele bezuinigingen in het sociaal domein. Op basis van die adviezen en de gewenste mogelijkheden voor doorontwikkeling kiezen we ervoor om deze bezuiniging te halveren.
59 6 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) WMO Hulp bij het huishouden Uitgaven -75.000 -75.000 -75.000 -75.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 75.000 per jaar. We zien nog steeds de noodzaak om de zorg beschikbaar te houden voor degene die het echt nodig heeft. Ook hebben we met de vergrijzing en 'ontgroening' in Lochem een actuele grote opgave. Op basis van de adviezen vanuit een groot aantal fracties kiezen we ervoor om deze bezuiniging nu niet door te voeren op de budgetten. Over de ontwikkelingen en oplossingen informeren we de raad in een separaat stuk.
23 4 4.2 Onderwijshuisvesting Onderwijshuisvesting Uitgaven -35.000 -35.000 -35.000 -35.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 35.000 per jaar. Tijdens de adviserende tafel van 11 maart 2025 heeft de gemeenteraad ons geadviseerd de bezuiniging met betrekking tot OZB en rioolheffing van onderwijsgebouwen niet door te voeren. We kiezen ervoor de bezuiniging te laten vervallen.
22 4 Bijstelling uitgaven programma 4 Uitgaven -265.000 -265.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bijstelling in de jaren 2026 en 2027 van € 265.000 per jaar. Deze bijstelling vervalt, omdat de besparing op kapitaallasten bij de bestuursrapportage 2024 was verwerkt.
10 2 2.1 Verkeer en vervoer Openbare verlichting (OV) Uitgaven -100.000 -100.000 -100.000 -100.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 100.000 per jaar. Deze bezuiniging vervalt, omdat de besparing op energie bij de bestuursrapportage 2024 was verwerkt.
53 6 6.3 Inkomensregelingen Bestrijding armoede onder kinderen Uitgaven -40.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 40.000 per jaar vanaf 2026. Deze ombuiging gaat een jaar later in (2027), omdat de contracten opgezegd kunnen worden na besluitvorming Begroting 2026.
50 6 6.1 Samenkracht en burger-participatie Wmo, mantelzorg Uitgaven 45.000 15.000 15.000 15.000 Het versoberen van het mantelzorgcompliment gaat een jaar eerder in en verhogen we met € 15.000.
68 8 8.3 Wonen en bouwen Dynamische woonvisie Uitgaven -10.000 -10.000 -10.000 -10.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bezuiniging van € 10.000 per jaar vanaf 2026. Deze bezuiniging vervalt, omdat dit budget ingezet wordt als dekking voor Wonen en Zorg.
18 3 3.1 Economische ontwikkeling Cofinanciering LEADER (2023-2027) Uitgaven 58.250 58.250 121.000 62.750 De geraamde structurele budgetten in de begroting vervallen vanaf 2028. Voor de looptijd van Leader blijft het benodigde budget van € 62.750 voor 2026 en 2027 beschikbaar.
82 10 0.4 Overhead Informatie voorziening Uitgaven -11.000 -11.000 -11.000 -11.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een ombuiging van structureel € 16.000 per jaar. Deze ombuiging stellen we naar beneden bij met € 11.000. Het besparingspotentieel was minder dan verwacht.
69 10 0.4 Overhead Inkomsten Hanzeweg 8 Inkomsten -2.000 -2.000 -2.000 -2.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een ombuiging van € 5.000 per jaar. Deze ombuiging stellen we naar beneden bij met € 2.000 omdat in de huurovereenkomsten een maximaal percentage waarmee geïndexeerd mag worden is afgesproken. Dit percentage levert een lager bedrag op dan waarmee is gerekend.
8 2 Div. Diverse Bezuiniging DVO Circulus Uitgaven 40.000 40.000 40.000 40.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een ombuiging van € 160.000 per jaar. Gezien het totale pakket aan werkzaamheden dat valt onder de DVO is in afstemming met Circulus een bezuiniging te realiseren door optimalisaties in de uitvoering waarmee een taakstelling van totaal € 200.000 het minimale vertrekpunt is voor de DVO 2026.
42 6 Bijstelling uitgaven programma 6 Uitgaven 90.000 90.000 90.000 90.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bijstelling van € 198.000 in 2026 oplopend naar € 213.000 in 2029. Vanuit de jaarrekening 2024 zien we een extra structurele bijstelling van € 90.000 vanaf 2026.
60 7 Bijstelling uitgaven programma 7 Uitgaven 75.000 75.000 75.000 75.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een bijstelling van € 67.799 vanaf 2026. Vanuit de jaarrekening 2024 zien we een extra structurele bijstelling van € 75.000 vanaf 2026.
106 5 5.2 Sportaccommodaties MFA Gorssel realisatie; parkeerkelder Uitgaven -25.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van besparing op de kapitaallast van € 25.000 in 2028. Deze besparing zit al in bezuinigingsmaatregel 30. MFA Gorssel.
108 3 3.4 Economische promotie Forensenbelasting Inkomsten 125.000 138.750 28.000 34.250 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een verhoging van de forensenbelasting met 50% vanaf 2028 en daarna een jaarlijkse extra verhoging met 5%. We stellen voor de belastingverhoging vanaf 2026 in te laten gaan.
110 9 0.64 Belastingen overig Inkomsten leges Inkomsten 50.000 50.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van het verhogen van de kostendekkendheid van de leges voor omgevingsvergunningen en bestemmingsplanwijzigingen vanaf 2028. We stellen voor de verhoging van de kostendekkendheid vanaf 2026 in te laten gaan.
109a 3 3.4 Economische promotie Toeristenbelasting Inkomsten 150.000 150.000 40.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een verhoging van de toeristenbelasting ten opzichte van 2025 met 11% in 2028 en 15% in 2029. We stellen voor de belastingverhoging met 15% vanaf 2026 in te laten gaan.
111b 9 0.61/0.62 OZB OZB Woningen en Niet-woningen eigenaar en gebruiker Inkomsten 435.000 90.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een verhoging van de inkomsten van OZB-woningen en niet-woningen met € 345.000 vanaf 2029. We stellen voor de belastingverhoging vanaf 2028 in te laten gaan. En daarnaast om de belasting extra te verhogen vanaf 2028 met € 90.000.
86 Div. programma's Div. Diverse Taakstelling Gemeenschappelijke Regelingen - stelpost 2027 Uitgaven -300.000 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een taakstelling van € 300.000 vanaf 2027. We stellen voor de taakstelling wel te laten staan voor 2027, maar deze budgettair neutraal op te nemen.
10 0.10 Mutaties reserves Onttrekking algemene reserve -491.866 In de versie van 11 maart 2025 is uitgegaan van een onttrekking aan de algemene reserve van € 491.866 in 2026. Deze onttrekking aan de algemene reserve voor het structureel sluitend maken van de begroting is niet meer nodig.
Totaal wijzigingen -446.616 -271.000 456.000 -1.000

F. Onttrekking algemene reserve

Terug naar navigatie - F. Onttrekking algemene reserve

Wij onttrekken incidenteel een bedrag aan de algemene reserve voor de bijdrage Epse A1 van € 5.000.000 in 2028 (nieuwe activiteit). 

Het verwachte incidentele tekort in 2026 bedraagt € 890.000. Bij de Begroting 2026 volgt actualisatie en eventuele definitieve onttrekking. 

 

Hieronder het totaalbeeld van de voorgestelde onttrekkingen voor de jaren 2026 tot en met 2029 uit de algemene reserve:

  • nieuwe activiteit, incidenteel budget bijdrage Epse - A1  € 5.000.000 (2028)
  • incidenteel tekort € 890.000 (2026)


In de Algemene reserve zit geraamd een bedrag van € 27,9 miljoen per eind 2029 (stand jaarrekening 2024). Dit is exclusief het jaarrekeningresultaat en -bestemming 2024. Door bovenstaande geraamde onttrekkingen komt de geraamde stand van de Algemene reserve uit op € 22,0 miljoen eind 2029.