Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?
Gemeentelijke taken uitvoeren en ambities realiseren samen met andere gemeenten, maatschappelijke instellingen en organisaties, maar vooral ook samen met onze inwoners.
We luisteren en zijn partner in de samenwerking en leggen daarbij de nadruk op “doen”. Dichtbij willen we ook zijn, voor al onze inwoners. Dit moet blijken uit toegankelijke en goede zorg maar ook door de wijze waarop we openstaan en meedenken met initiatieven die bijdragen aan onze leefomgeving en klimaatdoelstellingen. Dichtbij, Duurzaam en Doen is de leidraad voor het handelen van ons bestuur.

Indicatoren en kengetallen

Indicator Binnengemeentelijke samenwerking

Realisatie 2016

Realisatie 2018

Ambitie 2020

% inwoners dat veel vertrouwen heeft in de manier waarop gemeente wordt bestuurd

25

32

33

% inwoners dat van mening is dat gemeente buurtinitiatieven op het gebied van leefbaarheid voldoende ondersteunt

31

19

24

Wat hebben we ervoor gedaan?

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?
Een klantgerichte dienstverlenende organisatie als poort naar de overheid voor burgers, bedrijven en instellingen. Zij ervaren een klantgerichte, toegankelijke overheid (fysiek én digitaal) die met kennis van zaken snel en doeltreffend handelt. De lokale overheid is voor iedereen duidelijk herkenbaar. We werken verder aan een slagvaardige overheid die dichtbij de inwoners staat. We vergroten onze strategische kracht.

Indicatoren en kengetallen

Indicator Dienstverlening

Realisatie 2016

Realisatie 2018

Ambitie 2020

Waardering inwoners dienstverlening via digitale faciliteiten

6,7

6,6

6,7

Waardering inwoners communicatie en voorlichting gemeente

6,7

6,5

6,6

Waardering inwoners algehele dienstverlening

6,5

6,4

6,6

Wat hebben we ervoor gedaan?

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken?
Binnen de portefeuille ‘overige gronden en gebouwen’ bevindt zich een diversiteit aan eigendommen die vaak vanuit strategische overwegingen in bezit worden gehouden. Daar waar het bezit niet langer nodig is, worden mogelijkheden bekeken om het eigendom af te stoten. Zolang het bezit van de overige gronden en gebouwen wenselijk blijft, worden deze deugdelijk onderhouden en verhuurd of verpacht. Hiermee willen we bereiken dat ze hun waarde behouden, met het oog op een eventuele overdracht.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Overige activiteiten

Terug naar navigatie - Overige activiteiten

Ook gerealiseerde beleidsmatige onderwerpen die niet specifiek in de begroting 2019, of de kadernota 2020, genoemd zijn, krijgen hier hun uitwerking.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
0 Bestuur en ondersteuning
Overzicht baten en lasten - = nadeel, bedragen x € 1.000
Taakveld BBV Omschrijving taakveld BBV Werkelijk 2018 Begroting 2019 Werkelijk 2019 Saldo 2019
Baten 823 725 956 231
0.1 Bestuur 9 1 -1
0.2 Burgerzaken 630 437 433 -4
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 184 287 524 237
Belangrijkste afwijkingen:
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden Restgronden: voordeel € 230.000
- Zowel aan de batenkant, een incidenteel voordeel van € 80.000, als aan de lastenkant, een incidenteel nadeel van € 80.000, per saldo nihil door de aankoop van de Provincie van een perceel aan de Binnenweg in Almen en de directe doorverkoop ervan. - Een incidenteel voordeel van € 150.000 door verkopen van restgrond, met name een perceel bosgrond nabij de Verlderweg in Harfsen ter hoogte van € 110.000.
Taakveld BBV Omschrijving taakveld BBV Werkelijk 2018 Begroting 2019 Werkelijk 2019 Saldo 2019
Lasten 3.178 2.908 2.590 318
0.1 Bestuur 2.197 384 394 -10
0.2 Burgerzaken 841 697 447 250
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 139 100 266 -166
Kapitaallasten 55 22 33
Loonkosten 1.672 1.461 211
Belangrijkste afwijkingen:
0.2 Burgerzaken Digitale Agenda: voordeel € 200.000
- Een incidenteel voordeel van € 200.000, veroorzaakt door capaciteitsproblemen en de Hack. Wij stellen voor dit budget over te hevelen naar 2020.
0.2 Burgerzaken E-dienstverlening: voordeel € 60.000
- Een incidenteel voordeel van € 60.000. Dit budget stamt uit 2012 en heeft als bestemming om digitalisering te bevorderen. Dit budget is in 2019 niet opgegaan aan het opzetten van het Platform Maatschappelijke Informatie Achterhoek (PMIA). Wij stellen voor dit budget over te hevelen naar 2020.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden Restgronden: nadeel € 110.000
- Zie hierboven onder 'baten' voor een toelichting op het incidenteel nadeel van € 80.000. - Een incidenteel nadeel van € 30.000 door de afkoop van het erfpachtrecht van een perceel van For Farmers ten behoeve van de uitbreiding van WILA aan de Kwinkweerd.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden St. Josephschool: nadeel € 20.000
- De sloopkosten vielen € 16.000 hoger uit dan geraamd. Daarnaast is de buurt gefaciliteerd met een werkbudget van € 4.000 voor een tijdelijke inrichting van het buitenterrein aan de Prins Clauslaan in de wijk Zuiderenk. Beide zijn incidentele nadelen
Totaal programma 0 -2.355 -2.183 -1.633 549