Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?
In 2020 zijn door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Automobiliteit is teruggedrongen en fietsverkeer, voor zowel woon-werk verkeer als recreatief, toegenomen. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie door een goede weginrichting passend bij de functie van de weg.

Een goede afwikkeling van regionaal en lokaal verkeer op provinciale wegen met minimale belemmeringen. Verkeersveilige wegen (inclusief civiele kunstwerken (bruggen, tunnels, viaducten)) waarbij het onderhoud afgestemd is op het karakter van de weg (intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden). De openbare verlichting voldoet aan het gemeentelijke beleidsplan 2013-2023.

Indicatoren/kengetallen

Kengetal Verkeersslachtoffers

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Realisatie 2018

Realisatie 2019

Ambitie 2020

Aantal dodelijke verkeersslachtoffers

2

3

3

3

2

 

Indicator Begaanbaarheid

Realisatie 2016

Realisatie 2018

Ambitie 2020

% Inwoners dat van mening is dat de straten, paden en trottoirs in de buurt goed begaanbaar zijn

61

49

63

 

Wat hebben we ervoor gedaan?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?
Met name in oudere woonwijken en winkelgebieden kunnen parkeerproblemen voorkomen. Bij een bezettingsgraad van 90% of meer is er sprake van een hoge parkeerdruk. De gemeente Lochem houdt regelmatig parkeeronderzoeken om de parkeerdruk vast te stellen en bij te sturen waar nodig om voldoende bereikbare parkeerplaatsen te behouden. Daarnaast stelt ze parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen om geen nieuwe parkeercapaciteitsproblemen te creëren.

Lochem zet in op het stimuleren van E-auto’s en deelauto’s. Er worden 20 tot 24 laadpunten gerealiseerd.

Wat hebben we ervoor gedaan?

2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - 2.3 Recreatieve havens

Wat willen we bereiken?
Verbeteren van de recreatieve gebruiksmogelijkheden in en om de passantenhaven van Lochem om een aantrekkelijke plek te creëren met als gevolg meer overnachtingen en bezoekers

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?
Een goede bereikbaarheid over water en een intensiever gebruik van de vaarweg en van de havens aan het Twentekanaal in de gemeente Lochem. Dit draagt bij aan de economische ontwikkeling, werkgelegenheid en leefbaarheid van Lochem.

Wat hebben we ervoor gedaan?

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?
Verschillende openbaar vervoerswijzen zijn goed op elkaar afgestemd en er zijn adequate voorzieningen voor op- en overstappen. Aantal en kwaliteit van bus- en treinverbindingen met bijbehorende voorzieningen blijft minimaal op het niveau van 2010.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Overige activiteiten

Terug naar navigatie - Overige activiteiten

Wat hebben we ervoor gedaan?

Het beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s

Terug naar navigatie - Het beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Overzicht baten en lasten - = nadeel, bedragen x € 1.000
Taakveld BBV Omschrijving taakveld BBV Werkelijk 2018 Begroting 2019 Werkelijk 2019 Saldo 2019
Baten 511 489 448 -41
2.1 Verkeer en vervoer 219 232 236 4
2.3 Recreatieve havens 1 -1
2.4 Economische havens en waterwegen 226 192 139 -53
2.5 Openbaar vervoer 67 64 73 9
Belangrijkste afwijkingen:
2.4 Economische havens en waterwegen Industriële binnenhaven Lochem: nadeel € 53.000
- Een deel van het tekort (€ 40.000) wordt verklaard door het feit dat het laaste kwartaal van de te innen havengelden nog administratief verwerkt en opgelegd moet worden door het havenbedrijf. Ook zijn er in 2019 geen extra havengelden ontvangen zoals in 2018. In 2018 was er sprake van incidenteel extra gebruik van de havens. Door de langdurige periode van laagwater zijn in 2018 er meer schepen ingezet om de lading te vervoeren. Incidenteel nadeel.
Taakveld BBV Omschrijving taakveld BBV Werkelijk 2018 Begroting 2019 Werkelijk 2019 Saldo 2019
Lasten 5.161 5.687 5.296 391
2.1 Verkeer en vervoer 4.841 4.284 4.278 6
2.2 Parkeren 50 53 41 12
2.3 Recreatieve havens 6 3 0 3
2.4 Economische havens en waterwegen 158 175 135 41
2.5 Openbaar vervoer 106 121 121 -0
Kapitaallasten 345 255 90
Loonkosten 705 466 239
Belangrijkste afwijkingen:
2.1 Verkeer en vervoer IBOR basis op orde: voordeel € 230.000
- Circulus-Berkel (Buitenruimte) zet het budget in voor onderhoud elementenverhardingen. In 2019 voerde Circulus-Berkel een deel uit. Circulus-Berkel voerde nog niet alles uit in 2019, door de beperkte personele capaciteit en prioritering van werkzaamheden. In 2020 voeren ze de rest uit. Incidenteel voordeel. We stellen voor het restant budget van € 230.000 over te hevelen naar 2020.
2.1 Verkeer en vervoer Onderhoud Kwinkweerd: nadeel € 100.000
- In november 2019 voerden we onderhoud uit aan de Kwinkweerd (Lochem). Het was niet langer verantwoord om dit uit te stellen. We informeerden de raad daarover via een memo. Incidenteel nadeel.
2.1 Verkeer en vervoer Gladheidsbestrijding (BuitenRuimte): voordeel € 36.000
- Het was een milde winter. Er is in 2019 minder vaak gestrooid en ook minder zout gebruikt. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Openbare verlichting: nadeel € 76.000
- In 2019 waren er veel storingen en schades aan bestaande openbare verlichting. Daarnaast was er een nagekomen nota over onderhoud van 2018. Incidenteel nadeel.
2.1 Verkeer en vervoer Verkeersregelinstallaties: nadeel € 30.000
- We betaalden een eenmalige bijdrage van € 30.000 als afkoopsom voor de vri kruising Larenseweg- N346 rondweg Lochem volgens de samenwerkingsovereenkomst aan de provincie. Incidenteel nadeel.
2.1 Verkeer en vervoer Verkeersveiligheid (BuitenRuimte): nadeel € 130.000
- Vanuit meer maatschappelijke vragen zijn er in 2019 meer verkeersvoorzieningen en -maatregelelen getroffen. Ook zijn er veel meer burgerinitiatieven dan in voorgaande jaren. Incidenteel nadeel.
2.1 Verkeer en vervoer Herstel brug Kapperallee: nadeel € 57.000
- Zowel het herstel van de brug in de Kapperallee als het meerwerk aan de Kapperallee zelf vielen hoger uit dan was ingeschat bij de bestuursrapportage. Incidenteel nadeel. Project afsluiten.
2.1 Verkeer en vervoer 30 km verkeersveiligheid: voordeel € 93.000
- We voerden een maatregelenpakket met snelheid remmende maatregelen uit. Uitvoering van de plannen in Laren doen we in 2020. Incidenteel voordeel. We stellen voor het restant budget van € 93.000 over te hevelen naar 2020.
2.1 Verkeer en vervoer Verkeersveiligheid infra fiets: voordeel € 29.000
- Het budget zetten we in voor fietsoverkappingen en verbeteringen in de wijk Molengronden (Lochem) in 2020. Incidenteel voordeel. We stellen voor het restant budget van € 29.000 over te hevelen naar 2020.
2.2 Parkeren Parkeeronderzoek centrum Lochem: voordeel € 10.000
- We voerden een parkeeronderzoek centrum Lochem uit in 2019. In 2020 voeren we nogmaals een parkeeronderzoek uit na realisering van de Lidl en herinrichting van het Graafschapterrein. Dit om de effecten van beide maatregelen in beeld te krijgen. Incidenteel voordeel. We stellen voor het restant budget van € 10.000 over te hevelen naar 2020.
2.4 Economische havens en waterwegen Industriële binnenhaven Lochem: voordeel € 41.000
- Bij de kadernota 2020 stelde de raad een budget beschikbaar van € 35.000 voor extra onderzoek naar het onderhoud en de vervangingen bij de kades in 2019. Dit onderzoek voeren we grotendeels in 2020 uit. Incidenteel voordeel. We stellen voor het restant budget van € 20.000 over te hevelen naar 2020.
Totaal programma 2 -4.650 -5.198 -4.848 350