Wat willen we bereiken?
In 2022 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.
Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.
Indicator
|
Realisatie 2018
|
Realisatie 2021
|
Ambitie 2023
|
% inwoners dat van mening is dat de straten, paden en stoepen in de buurt goed begaanbaar zijn
|
49
|
51
|
63
|
De waardering in 2021 blijft achter bij de ambitie. Veel stoepen hebben hun maximale levensduur bereikt en boomwortels veroorzaken problemen. In 2020 en 2021 hebben we in de Zuiderenk (Gravenbuurt) al een slag gemaakt. Om de ambitie de komende jaren te halen, pakken we ook andere zaken aan, zoals: - uitwerken verkeersstructuurplan binnenstad. - veiligheidsknelpunten bij verzorgingshuizen, scholen en andere maatschappelijke accommodaties. - uitvoering Integraal Beheer Openbare Ruimte met extra aandacht voor vervanging/verbetering van stoepen en fietspaden. We gaan kerngericht werken uitrollen samen met de belangenverenigingen
|
Kengetal
|
Werkelijk 2019
|
Werkelijk 2020
|
Werkelijk 2021
|
Verwachting 2022
|
Verwachting 2023
|
Aantal dodelijke verkeersslachtoffers
|
3
|
2
|
2
|
1
|
1
|
Het aantal dodelijke slachtoffers door verkeersongevallen nam de afgelopen jaren in Lochem geleidelijk steeds verder af. Dit aantal was jarenlang 4. Door extra veiligheidsmaatregelen zetten we in op een verdere daling van het aantal verkeersslachtoffers. |