2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma items

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

In 2022 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.

Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.

Indicator

Realisatie
2018

Realisatie 2021

Ambitie
2023

% inwoners dat van mening is dat de straten, paden en stoepen in de buurt goed begaanbaar zijn

49

51

63

De waardering in 2021 blijft achter bij de ambitie. Veel stoepen hebben hun maximale levensduur bereikt en boomwortels veroorzaken problemen. In 2020 en 2021 hebben we in de Zuiderenk (Gravenbuurt) al een slag gemaakt. Om de ambitie de komende jaren te halen, pakken we ook andere zaken aan, zoals:
- uitwerken verkeersstructuurplan binnenstad.
- veiligheidsknelpunten bij verzorgingshuizen, scholen en andere maatschappelijke accommodaties.
- uitvoering Integraal Beheer Openbare Ruimte met extra aandacht voor vervanging/verbetering van stoepen en fietspaden. We gaan kerngericht werken uitrollen samen met de belangenverenigingen

 

Kengetal

Werkelijk
2019

Werkelijk
2020

Werkelijk
2021

Verwachting
2022

Verwachting
2023

Aantal dodelijke verkeersslachtoffers

3

2

2

1

1

Het aantal dodelijke slachtoffers door verkeersongevallen nam de afgelopen jaren in Lochem geleidelijk steeds verder af. Dit aantal was jarenlang 4. Door extra veiligheidsmaatregelen zetten we in op een verdere daling van het aantal verkeersslachtoffers.

 

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

Vooral in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Als meer dan 90% van de parkeerplaatsen in gebruik is, is de parkeerdruk hoog. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en kunnen we bijsturen om genoeg bereikbare parkeerplaatsen te houden. Verder stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Zo komen er geen nieuwe parkeerproblemen.

Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan een dekkend netwerk voor laadinfrastructuur.

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - 2.3 Recreatieve havens

Wat willen we bereiken?
Wij zorgen voor goede voorzieningen voor recreatie in de passantenhaven van Lochem. Zodat we meer overnachtingen en bezoekers krijgen. En we benutten het Twentekanaal dan ook voor passanten goed.   

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?
Wij zijn goed bereikbaar over water en de vaarweg.  We gebruiken de havens aan het Twentekanaal vaak. Dit is goed voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en de leefbaarheid.

 

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?
Wij stemmen de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar af. Dit betekent dat er goede voorzieningen zijn voor op- en overstappen. De kwaliteit van bus- en treinverbindingen met bijbehorende voorzieningen blijft evengoed of beter dan in 2018.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
( bedragen x € 1.000)
Verkeer, vervoer en waterstaat Werkelijk Begroting Begroting Meerjarenbegroting
2021 2022 2023 2024 2025 2026
Baten 548 1.635 409 423 423 423
2.1 Verkeer, wegen en water 342 266 156 180 180 180
2.2 Parkeren 19
2.3 Recreatieve Havens 21 1 1 1 1
2.4 Economische Havens en waterwegen 142 198 188 178 178 178
2.5 Openbaar vervoer 64 1.132 64 64 64 64
Lasten 5.337 9.231 5.246 5.850 5.864 5.864
2.1 Verkeer, wegen en water 4.871 7.115 4.841 5.445 5.460 5.459
2.2 Parkeren 74 77 70 70 70 70
2.3 Recreatieve Havens 32 20 3 3 3 3
2.4 Economische Havens en waterwegen 194 209 209 209 209 209
2.5 Openbaar vervoer 166 1.811 123 123 123 123
Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat -4.789 -7.596 -4.837 -5.427 -5.442 -5.441
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2023 t.o.v. begroting 2022
2.1 In 2022 namen we incidenteel € 10.000 subsidie van de Provincie op voor het opstellen van een plan van aanpak invasieve exoten.
2.1 In 2022 staat de sloop van de brug over het afleidingskanaal in Eefde gepland. Het Waterschap Rijn en IJssel draagt daar voor € 60.000 incidenteel in bij.
2.1 De raamovereenkomst verpakkingen vervalt per 31 december 2022. Hiermee vervalt de vergoeding van € 40.000 die wij op grond van deze overeenkomst voor incidentele zwerfvuilprojecten ontvangen.
2.2 In het kader van Slimme Mobiliteit is voor het aanbrengen van de parkeersensoren een subsidie van € 19.000 beschikbaar in 2022.
2.3 In het project 'Planvorming passantenhaven Lochem' draagt het Waterschap Rijn en IJssel voor € 20.000 (50%) incidenteel bij in onze kosten in 2022.
2.4 We ramen in 2023 € 10.000 minder inkomsten vanuit de havengelden. Dit is als gevolg van de afname van de op- en overslag van materialen voor veevoer. In de Bestuursrapportage 2022 stellen we dit nog verder bij.
2.5 Voor 2022 namen we incidenteel een bijdrage uit de grondexploitatie Aalsvoort West op en een bijdrage van de provincie Gelderland in de dekking van de kosten van het project 'Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen (NABO's)' (€ 1.068.000).
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2023 t.o.v. begroting 2022
2.1 Voor 2022 namen we incidenteel onze bijdrage op die we betalen aan de provincie Gelderland voor aanleg van de rondweg Lochem (€ 2 miljoen).
2.1 Vanaf 2023 ramen we structureel € 127.000 hogere kapitaallasten. Dit komt door investeringen die we in 2022 afsluiten en waarvan de kapitaallasten in 2023 starten.
2.1 Daarnaast staan er in 2022 diverse incidentele projecten op verkeersgebied in de begroting. Dit betreft o.a. inwonersinitiatief toegankelijkheid (€ 50.000), voorkeursontwerp Goorseweg verbinding station (€ 30.000), projectbegeleiding Rondweg Lochem (€ 85.000), verbeteren verkeersveiligheid in 30 km uur gebieden (€ 45.000) en het uitvoeren van fysieke verkeersmaatregelen (€ 60.000).
2.2 n.v.t.
2.3 Het project 'Planvorming passantenhaven Lochem' kost € 17.000 incidenteel in 2022.
2.4 n.v.t.
2.5 Voor 2022 namen we incidenteel € 1.688.000 op als gemeentelijk en provinciale bijdrage in het project 'Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen (NABO's)'.