Wat doen we al
Vanuit de visie binnenstad Lochem voeren we de projecten Graafschapterrein, Julianaweg-Molenpoort en Markt uit. De projecten zijn in uitvoering of in voorbereiding. Als volgende stap staat de Walderpoort op de planning. In het ‘Verkeerstructuurplan binnenstad Lochem’ (2017) namen we maatregelen op die noodzakelijk zijn voor het realiseren van een eenduidig en veilig ingericht verblijfsgebied. Een herinrichting van de Tramstraat en Larenseweg maakt hiervan onderdeel uit. Ook in het uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan 2022-2030 namen we de herinrichting van de Tramstraat en Larenseweg, inclusief de Walderpoort en het aanpassen van de aansluiting van de Hanzeweg op de Larenseweg, op.
De Walderpoort, Tramstraat en Larenseweg pakken we integraal als één project op.

Wat gaan we (extra) doen

Voor een goede en veilige inrichting pakken we,  op basis van een ontwerp, de uitvoering op in 2023 en 2024. De kosten zijn hoger dan aanvankelijk ingeschat. Tijdens het ontwerpproces bleek dat, om goede  aansluiting te krijgen bij het ontwerp van de Walderpoort, ook een relatief klein deel van de Julianaweg, Woerdstraat, Tramstraat, Mauritsweg, Walderstraat, Noorderwal, Walsteeg en de gracht tussen de Westerbleek en de Westerwal meegenomen moest worden. Het projectgebied is daarom vergroot. In het ontwerp is rekening gehouden met maatregelen voor klimaatadaptatie. Er zal meer groen worden toegevoegd dan in de huidige situatie. De hogere kosten komen ook voort uit marktomstandigheden. Voor de projecten als uitwerking van de visie Binnenstad is een investeringskrediet opgenomen in de investeringsbegroting 2022. De inschatte kosten voor de Walderpoort waren medio 2020 in eerste instantie € 400.000 vanuit het investeringskrediet binnenstad. Voor de Larenseweg-Tramstraat was medio 20202 in eerste inschatting een bedrag van € 2.000.000 gereserveerd.
De werkelijke kosten op basis van actuele raming zijn € 3.225.000. Voor uitvoering van het integrale project is daarom een aanvullend krediet van € 825.000 nodig.

Op het moment van schrijven zijn we bezig met het raadsvoorstel voor het instemmen met het ontwerp en het beschikbaar stellen van de investeringskredieten. Eind augustus 2022 konden belangstellenden tijdens een inloopbijeenkomst het ontwerp en de plannen inzien.

In de kadernota 2024 komen we terug op de vervolgprojecten vanuit visie Binnenstad (Smeepoort e.o.).

Wat kost het

Voor de uitvoering is onvoldoende budget beschikbaar binnen de begroting. De benodigde extra investering bedraagt € 825.000.

We hebben een subsidie van € 221.000 in aanvraag met betrekking tot de Rijksregeling Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Eind 2022 weten we of dit toegekend wordt. Daarnaast kunnen we een deel van de kosten (€ 30.000) dekken uit het bestaande krediet reconstructie Haalmansweg. Per saldo resteert er dan nog een tekort (netto) van € 574.000 waarvoor geen dekking is. 

Voor de structurele extra onderhoud- en beheerkosten is ook geen budget beschikbaar binnen de begroting. Hiervoor ramen we een structureel bedrag van € 10.000 per jaar (vanaf 2024).