Wat doen we al 
Sinds 2017 is er een Midden- en klein bedrijf (MKB)-manager actief in onze gemeente. De MKB-manager is laagdrempelig beschikbaar voor kleine afstemmingszaken tussen ondernemers en gemeente. De MKB-manager denkt ook mee over bedrijfseconomische vraagstukken, ondernemersvaardigheden en  huisvesting. Ook brengt de MKB-manager duurzame verbindingen en samenwerking tot stand tussen ondernemers(verenigingen) uit verschillende kernen en sectoren. Door zijn aanwezigheid en min of meer onafhankelijke positie worden snel kansen en problemen gesignaleerd en getackeld. De huidige MKB-manager is bovendien gecertificeerd centrummanager en daarmee gewaardeerd sparringpartner van verschillende ondernemers(verenigingen) en dorpsraden bij het versterken van de centrumfuncties in de verschillende kernen in onze gemeente.

Naast de MKB-manager (0,4 fte) bestaat het team Economische zaken binnen de afdeling Ruimte in 2022 uit een bedrijfscontactfunctionaris (0,6 fte) en beleidsmedewerker (0,9 fte).  Zij houden zich onder andere bezig met het havenbedrijf, cleantechregio, alle taken rondom recreatie en toerisme, bedrijfskavelverkoop en het verbinden, informeren en inspireren van ondernemers(verenigingen). Ruimte om echt goed de rol van accountmanager (zie taakomschrijving bij ‘Wat gaan we extra doen’) uit te oefenen is binnen de huidige formatie gezien de vele neventaken vaak beperkt. 

Wat gaan we (extra) doen
In het coalitieakkoord is de wens uitgesproken voor de inzet van een accountmanager, waar ondernemers terecht kunnen voor hulp bij vergunningen of subsidie aanvragen. De opgaven rond duurzaamheid, klimaat, groen en energie moeten daarbij vanzelfsprekend ook een plek krijgen. Verder is er de wens om ondernemers met aansprekende vernieuwende ideeën nauwer te begeleiden bij (bouw)plannen, die in eerste instantie niet binnen het bestemmingsplan en regels voor vergunningen passen. Ook wordt er door een verschuiving van taken binnen team EZ extra capaciteit vrijgespeeld om samen met collega’s van MO en ’t Baken aandacht te besteden aan de huidige en toekomstige arbeidsmarktvraagstukken. 
 
De MKB-manager wordt sinds 2017 door middel van incidentele budgetten en coronagelden ingehuurd. Een structureel budget ontbreekt. De wens is om de MKB-manager de huidige taken structureel voort te laten zetten. 

Wat kost het
Voor de uitvoering van deze (extra) activiteiten is geen budget beschikbaar binnen de begroting. De structurele lasten voor de voortzetting van MKB-manager bedragen voor een halve formatie € 59.000 per jaar. De structurele lasten voor een uitbreiding met een fulltime accountmanager bedragen € 104.000 per jaar. De bedragen zijn inclusief kosten voor overhead.