0. Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma items

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?
Wij willen krachten bundelen om de samenwerking in de regio te versterken.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Wij willen een klantgerichte, dienstverlenende organisatie zijn die de toegang is naar de overheid voor inwoners, bedrijven en instellingen. Zij merken dat wij klantgericht werken en goed toegankelijk zijn, zowel fysiek als digitaal. We hebben kennis van zaken en werken doeltreffend.

Als gemeente zijn we voor iedereen duidelijk herkenbaar. We werken verder aan een organisatie die snel handelt en die dichtbij de inwoners staat. 

 

Wat gaan we daarvoor doen?

We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken?
Binnen de portefeuille ‘Overige gronden en gebouwen’ bevinden zich eigendommen die we vaak vanuit strategische overwegingen in bezit houden. Als het bezit niet langer nodig is, onderzoeken we of we eigendom kunnen verkopen. We onderhouden onze eigendommen en verhuren of verpachten deze. Zo houden ze hun waarde. Dat is gunstig als we ze later toch verkopen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000)
Bestuur en ondersteuning Werkelijk Begroting Begroting Meerjarenbegroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Baten 1.164 367 599 415 415 415
0.1 Bestuur 608 1 1 1 1 1
0.2 Burgerzaken 448 321 553 369 369 369
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 108 45 45 45 45 45
Lasten 2.820 3.069 2.817 2.647 2.583 2.583
0.1 Bestuur 1.805 2.171 1.918 1.917 1.917 1.917
0.2 Burgerzaken 952 860 861 692 628 628
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 63 38 38 38 38 38
Totaal Bestuur en ondersteuning -1.656 -2.702 -2.217 -2.232 -2.168 -2.168
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2024 t.o.v. begroting 2023
0.2 In 2023 namen we € 23.000 incidenteel meer op voor leges rijbewijzen.
0.2 In 2024 ramen we € 255.000 meer leges van reisdocumenten.
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2024 t.o.v. begroting 2023
0.1 In 2023 schaffen we audio video installaties voor de raadsbijeenkomsten aan. Vanaf 2024 nemen we hiervoor € 42.000 kapitaallasten op.
0.1 In 2023 namen we een bijdrage op van € 34.000 aan de slachtoffers voor de aardbeving in Turkije.
0.1 In 2023 namen we een extra incidentele bijdrage aan de regio stedendriehoek op van € 45.000. In deze begroting nemen we een structurele hogere bijdrage op van € 153.000.
0.1 In 2023 namen we een incidenteel budget van € 212.000 op voor uitvoeringsprogramma college. Bij de bestuursrapportage hevelen we € 150.000 over naar 2024.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

 

Indicator

Realisatie 2018

Realisatie 2021

Ambitie 2023

% inwoners dat veel vertrouwen heeft in de manier waarop gemeente wordt bestuurd

32

37

38

Het vertrouwen is toegenomen. Het doel is om dit te behouden of met realistische stappen te laten groeien.

% inwoners dat van mening is dat gemeente buurtinitiatieven op het gebied van leefbaarheid voldoende ondersteunt

19

26

27

De gemeente zet via diverse kanalen in op de ondersteuning van buurtinitiatieven. Dit doen we vanuit het Sociaal Domein en met behulp van de ideeënmakelaars. Dit waarderen we en blijven we doen.

 

Indicator

Realisatie 2018

Realisatie 2021

Ambitie 2023

Waardering inwoners dienstverlening via digitale faciliteiten

6,6

8,0

8,0

Waardering inwoners communicatie en voorlichting gemeente

6,5

6,7

6,8

Waardering inwoners algehele dienstverlening

6,4

6,7

6,8

In 2021 hielden we de burgerpeiling ‘Waar staat je gemeente’. De waardering van de inwoners voor onze dienstverlening is toegenomen. Met als uitschieter de digitale dienstverlening. Corona kan hiervoor een oorzaak zijn. Inwoners regelden meer zaken digitaal met onze gemeente. En waren hier kennelijk tevreden over.

De waardering van inwoners voor de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente is ook toegenomen. Op onze website vragen wij feedback op de meest gevraagde producten en diensten. Bezoekers van de website geven aan goed te kunnen vinden wat ze zoeken. Ze begrijpen de inhoud. En ze vinden de teksten duidelijk geschreven.

Ons streven is om minimaal de waardering voor de digitale faciliteiten vast te houden. En we willen de waardering voor de communicatie en voorlichting en voor de algehele dienstverlening verder door laten stijgen. Dit doen we door:

• Feedback te blijven vragen op onze website.
• Ook feedback te gaan vragen op onze uitgaande standaardbrieven.
• Het opstellen van een toegankelijke digitale nieuwsbrief van Gemeentenieuws.
• Concreet met werkgroepen aan de slag te gaan met verbeteracties uit de burgerpeiling.