2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma items

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

In 2023 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.

Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

Vooral in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Als meer dan 90% van de parkeerplaatsen in gebruik is, is de parkeerdruk hoog. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en kunnen we bijsturen om genoeg bereikbare parkeerplaatsen te houden. Verder stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Zo komen er geen nieuwe parkeerproblemen.


Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan een dekkend netwerk voor laadinfrastructuur.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - 2.3 Recreatieve havens

Wat willen we bereiken?
Wij zorgen voor goede voorzieningen voor recreatie in de passantenhaven van Lochem. Zodat we meer overnachtingen en bezoekers krijgen. En we benutten het Twentekanaal dan ook voor passanten goed.   

 

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?
Wij zijn goed bereikbaar over water en de vaarweg.  We gebruiken de havens aan het Twentekanaal. Dit is goed voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en de leefbaarheid.

 

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?
Wij stemmen de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar af. Dit betekent dat er goede voorzieningen zijn voor op- en overstappen. De kwaliteit van bus- en treinverbindingen met bijbehorende voorzieningen blijft even goed of beter dan in 2018.

 

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven uitvoering aan de reguliere werkzaamheden.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000)
Verkeer, vervoer en waterstaat Werkelijk Begroting Begroting Meerjarenbegroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Baten 1.745 433 397 397 397 397
2.1 Verkeer en vervoer 212 217 181 181 181 181
2.2 Parkeren 20
2.3 Recreatieve havens 1 1 1 1 1
2.4 Economische havens en waterwegen 159 150 150 150 150 150
2.5 Openbaar vervoer 1.354 64 64 64 64 64
Lasten 9.220 6.140 6.076 6.828 6.023 6.023
2.1 Verkeer en vervoer 6.704 5.709 5.662 6.414 5.610 5.610
2.2 Parkeren 85 70 69 69 69 69
2.3 Recreatieve havens 0 3 3 3 3 3
2.4 Economische havens en waterwegen 227 216 216 216 215 215
2.5 Openbaar vervoer 2.204 141 126 126 126 126
Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat -7.475 -5.707 -5.680 -6.432 -5.627 -5.627
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2024 t.o.v. begroting 2023
2.1 In 2023 namen wij incidenteel € 60.000 op voor de sloop van de landbouwbrug Almen (overheveling Jaarrekening 2022).
2.1 Vanaf 2024 namen wij structureel € 24.000 op aan vergoeding voor de opruimkosten van zwerfvuil, op grond van het “Besluit regeling voor uitgebreide producenten verantwoordelijkheid”.
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2024 t.o.v. begroting 2023
2.1 Over 2023 bracht Circulus een extra bijdrage in rekening op basis van de notitie financiële situatie; AVA 15-12-2022. In 2023 namen wij op dit taakveld hiervoor incidenteel € 61.000 op.
2.5 In 2023 namen wij incidenteel € 15.000 op voor een onderzoeken naar het toekomstbestendig maken van het OV-netwerk.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

 

Indicator

Realisatie
2018

Realisatie 2021

Ambitie
2023

% inwoners dat van mening is dat de straten, paden en stoepen in de buurt goed begaanbaar zijn

49

51

63

De waardering in 2021 blijft achter bij de ambitie. Veel stoepen hebben hun maximale levensduur bereikt en boomwortels veroorzaken problemen. In 2020 en 2021 hebben we in de Zuiderenk (Gravenbuurt) al een slag gemaakt. Om de ambitie de komende jaren te halen, pakken we ook andere zaken aan, zoals:
- uitwerking geven aan verkeersstructuurplan binnenstad.
- veiligheidsknelpunten bij verzorgingshuizen, scholen en andere maatschappelijke accommodaties.
- uitvoering Integraal Beheer Openbare Ruimte met extra aandacht voor vervanging/verbetering van stoepen en fietspaden. We gaan kerngericht werken uitrollen samen met de belangenverenigingen.

 

Kengetal

Werkelijk
2020

Werkelijk
2021

Werkelijk
2022

Verwachting
2023

Verwachting 2024

Aantal dodelijke verkeersslachtoffers

2

2

5

1

1

Het aantal dodelijke slachtoffers door verkeersongevallen nam de afgelopen jaren in Lochem geleidelijk steeds verder af. In 2022 zagen we een forse stijging. Dit lijkt op een incidentele stijging. Door extra veiligheidsmaatregelen zetten we in op een verdere daling van het aantal verkeersslachtoffers.