Overig

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

0.4 Overhead

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead

Hier vallen alle kosten onder die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Het primaire proces betreft alle activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren aan producten of diensten.  De voorschriften van verslaglegging schrijven voor dat wij alle overheadkosten als totaal in beeld brengen. In de programma’s geven wij alle kosten weer die te maken hebben met het primaire proces.

0.9 Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - 0.9 Vennootschapsbelasting

De heffing vennootschapsbelasting maakt onderdeel uit van het resultaat in de begroting en jaarrekening. Deze heffing staat als een centrale post in de begroting. Er vindt geen toerekening plaats aan programma’s. We doen aangifte over het totale (gesaldeerde) resultaat van de vennootschapsplichtige activiteiten. 

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
OVERIG Overhead, VpB, Mutaties Reserves Werkelijk Begroting Begroting Meerjarenbegroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Baten 6.380 5.140 2.018 2.418 1.494 1.494
0.4 Overhead 265 270 270 270 270 270
0.10 Mutaties reserves 6.115 4.871 1.748 2.148 1.225 1.225
Lasten 19.318 12.316 11.168 11.101 11.111 11.030
0.4 Overhead 10.665 11.300 10.925 10.897 10.925 10.921
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 22
0.10 Mutaties reserves 1.344 1.016 244 204 187 109
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 7.286
Totaal OVERIG Overhead, VpB, Mutaties Reserves -12.938 -7.176 -9.151 -8.683 -9.617 -9.536

Totaaloverzicht baten en lasten van de programma's

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht baten en lasten van de programma's


Hieronder volgt het totaaloverzicht baten en lasten voor de komende jaren. In het overzicht staan ook de onttrekkingen en de toevoegingen aan de reserves. Het overzicht is op 'stand' Kadernota 2024.

 

 

( Bedragen x € 1.000 )
2024 2025 2026 2027
Programma baten lasten saldo baten lasten saldo baten lasten saldo baten lasten saldo
0 - Bestuur en ondersteuning 599 2.817 -2.217 415 2.647 -2.232 415 2.583 -2.168 415 2.583 -2.168
1 - Veiligheid 49 3.163 -3.114 49 3.163 -3.114 49 3.176 -3.127 49 3.176 -3.126
2 - Verkeer, vervoer en waterstaat 397 6.076 -5.680 397 6.828 -6.432 397 6.023 -5.627 397 6.023 -5.627
3 - Economie 1.969 1.676 293 1.969 1.631 338 1.969 1.631 338 1.969 1.631 338
4 - Onderwijs 418 2.971 -2.553 351 3.213 -2.862 284 3.141 -2.857 284 3.141 -2.857
5 - Sport,Cultuur en Recreatie 696 7.514 -6.817 711 7.486 -6.774 711 7.505 -6.793 711 7.504 -6.793
6 - Sociaal domein 9.953 38.492 -28.539 7.358 35.604 -28.246 7.358 35.642 -28.284 7.358 35.501 -28.142
7 - Volksgezondheid en Milieu 11.027 12.674 -1.647 10.982 12.586 -1.605 10.687 12.147 -1.461 10.687 12.147 -1.461
8 - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing 2.314 4.511 -2.197 2.305 4.511 -2.206 2.340 4.511 -2.171 2.262 4.511 -2.249
Totaal programmas 27.422 79.894 -52.472 24.537 77.669 -53.132 24.210 76.360 -52.149 24.132 76.217 -52.085
Algemene Dekkingsmiddelen 70.950 8.914 62.036 74.349 10.474 63.875 72.163 11.181 60.982 71.888 12.220 59.668
Overhead 270 10.925 -10.655 270 10.897 -10.628 270 10.925 -10.655 270 10.921 -10.652
Totaal saldo van baten en lasten 98.642 99.733 -1.091 99.156 99.041 116 96.643 98.465 -1.822 96.290 99.359 -3.069
Algemene reserve 355 124 231 774 90 684 -73 78 -151 -73 -73
Reserve kap.lasten 1.293 120 1.173 1.274 114 1.160 1.198 109 1.089 1.198 109 1.089
Reserve rondweg N346 0 0 0 0
Reserve wegenonderhoud 100 100 100 100 100 100 100 100
Reserve sportvoorziening 0 0 0 0
Totaal mutaties reserves 1.748 244 1.504 2.148 204 1.944 1.225 187 1.038 1.225 109 1.116
Begrotingssaldo 100.390 99.977 414 101.305 99.245 2.060 97.868 98.652 -784 97.515 99.468 -1.953

Een sluitende (meerjaren)begroting; de financiële techniek

Terug naar navigatie - Een sluitende (meerjaren)begroting; de financiële techniek

Het is van belang en wettelijk verplicht dat wij een structureel sluitende meerjarenbegroting hebben. Daarmee maken wij inzichtelijk dat we niet meer lasten hebben dan er opbrengsten te verwachten zijn. Deze baten en lasten rekenen wij zo goed mogelijk toe aan de boekjaren. Op basis van de wettelijke voorschriften moet minimaal de begroting voor het volgende jaar (2024) structureel en reëel in evenwicht zijn. De structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten volledig en realistisch zijn. Als 2024 niet structureel en reëel in evenwicht is, dan moeten wij aannemelijk maken dat het evenwicht in de eerstvolgende jaren (uiterlijk 2027) tot stand komt.

De baten en lasten zijn structureel of incidenteel. Het uitgangspunt is dat gemeentelijke baten en lasten structureel zijn. In de praktijk komen ook incidentele baten en lasten voor. Dit is de uitzondering. Bij de bepaling van het structurele evenwicht betrekken wij het overzicht incidentele baten en lasten (zie bijlage 5).
Na afzondering van de incidentele baten en lasten uit het begrotingssaldo ontstaat het structureel begrotingssaldo. Dit structureel begrotingssaldo is maatgevend voor de provincie Gelderland, als financieel toezichthouder. Uit de uiteenzetting van de financiële positie blijkt dat we voor alle jaren een positief begrotingssaldo hebben. Daarmee voldoen wij aan de eisen van het financieel toezicht.

Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn van invloed op de financiële positie

Terug naar navigatie - Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn van invloed op de financiële positie

Om eenmalige projecten te realiseren doen wij soms een beroep op de reserves. Ook worden eenmalige opbrengsten uit bijvoorbeeld de grondexploitaties toegevoegd aan de algemene reserve. Al deze onttrekkingen en toevoegingen vinden plaats na besluitvorming door de gemeenteraad.

De belangrijkste reserve in relatie tot onze financiële positie is de algemene reserve. Naast de algemene reserve zijn er nog diverse bestemmingsreserves. Deze reserves kennen een specifiek bestedingsdoel. De bestemmingsreserve kapitaallasten heeft een wat afwijkend karakter. Deze reserve gebruiken wij voor de dekking van kapitaallasten. De kapitaallasten zijn de rente en afschrijving van investeringen. Tegenover de jaarlijkse last in de begroting van de rente en afschrijving staat een jaarlijkse toevoeging aan de begroting ten laste van de reserve kapitaallasten. De onttrekkingen aan de bestemmingsreserve kapitaallasten zijn daarmee structureel opgenomen in de begroting. Dit maakt dat de bestemmingsreserve kapitaallasten niet vrij besteedbaar is tenzij er voor de wegvallende structurele bijdrage uit de reserve alternatieve structurele opbrengsten zijn.
In bijlage 6 nemen we een meerjarig overzicht van alle reserves op. We geven daarbij aan welke geraamde incidentele (I) en structurele (S) toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves er zijn. Ook is te zien hoeveel geld er in de reserves zit.
Naast bovenstaand inzicht in de cijfers van de begroting is ook het risicoprofiel van belang. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing lichten wij dit toe. In de paragraaf wordt ook de relatie gelegd met de Algemene Reserve.