De (digitale) dienstverlening aan onze inwoners ontwikkelt zich blijvend. Ons dienstverleningsconcept gaat uit van het snel, betrouwbaar en eenduidig informeren van onze inwoners. Via verschillende kanalen kan de inwoner contact met ons leggen. Sinds dit jaar zijn we met een nieuw kanaal gestart als extra service. Dit is de chatbot. Een chatbot of virtuele assistent is een online robot die is geprogrammeerd om vragen van een klant af te handelen. Hiermee kan de klant ook buiten openingstijden snel en eenvoudig informatie op onze website vinden.  De chatbot is op dit moment op proef. De verwachting is dat wij in de toekomst de dienstverlening via de chatbot verder willen uitbreiden. De structurele kosten hiervoor bedragen € 3.200.

Het aanbod digitale producten op gebied van burgerzaken blijft groeien. Daarmee vergemakkelijken we steeds verder de dienstverlening aan onze inwoners. Om dat mogelijk te maken is het blijvend nodig om de werkprocessen te optimaliseren. En om de software hier op aan te passen. Dit vraagt extra inzet op het gebied van applicatiebeheer. En inzet op training en opleiding van de medewerkers.  Vooral het applicatiebeheer is inmiddels zodanig complex dat het er niet meer even bij gedaan kan worden. Extra inzet en ondersteuning vanuit de leverancier is onmisbaar om de ontwikkelingen bij te kunnen benen.  En daarmee veilig en verantwoord onze (digitale) dienstverlening aan inwoners uit te breiden.  De structurele kosten hiervoor bedragen € 10.000.