0. Bestuur en ondersteuning
0.1 Bestuur
Terug naar navigatie - 0. Bestuur en ondersteuning - 0.1 BestuurWat willen we bereiken?
Wij willen een krachtige en betrokken samenleving.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:


Wat gaan we daarvoor doen?
0.2 Burgerzaken
Terug naar navigatie - 0. Bestuur en ondersteuning - 0.2 BurgerzakenWat willen we bereiken?
Wij willen een klantgerichte en dienstverlenende organisatie zijn. Voor inwoners, bedrijven en instellingen zijn we de toegang naar de overheid. Zij merken dat wij klantgericht werken en goed toegankelijk zijn, zowel fysiek als digitaal. We hebben kennis van zaken en werken doeltreffend.
Als gemeente zijn we voor iedereen duidelijk herkenbaar. We werken verder aan een organisatie die snel handelt en die dichtbij de inwoners staat.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:


Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Terug naar navigatie - 0. Bestuur en ondersteuning - 0.3 Beheer overige gebouwen en grondenWat willen we bereiken?
Binnen de portefeuille ‘Overige gronden en gebouwen’ bevinden zich activa die we vaak vanuit strategische overwegingen in eigendom houden. Als het eigendom niet langer nodig is, onderzoeken we of we ze kunnen verkopen. We onderhouden onze eigendommen en verhuren of verpachten deze. Zo houden ze hun waarde. Dat is gunstig als we ze later toch verkopen.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - 0. Bestuur en ondersteuning - Beleidsnota'sHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s:
• Beleidslijn Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob 2013)
• Nota Meerjaren Onderhoudsplan (MOP 2023-2027)
• Participatie in Lochem (2023)
• Nota verbonden partijen (2018)
• Visie op dienstverlening (2019)
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 0. Bestuur en ondersteuning - Wat mag het kosten?(bedragen x € 1.000) |
||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning |
Werkelijk |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenbegroting |
||||||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Baten |
841 |
738 |
515 |
525 |
533 |
540 |
||||
0.1 |
Bestuur |
6 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||
0.2 |
Burgerzaken |
771 |
692 |
469 |
479 |
487 |
494 |
|||
0.3 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
64 |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
|||
Lasten |
4.075 |
4.407 |
3.330 |
3.315 |
3.313 |
3.348 |
||||
0.1 |
Bestuur |
1.433 |
1.467 |
704 |
690 |
688 |
723 |
|||
0.2 |
Burgerzaken |
753 |
655 |
277 |
277 |
277 |
277 |
|||
0.3 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
63 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
|||
Kapitaallasten |
0 |
29 |
81 |
81 |
81 |
81 |
||||
Loonkosten |
1.827 |
2.221 |
2.233 |
2.233 |
2.233 |
2.233 |
||||
Totaal programma Bestuur en ondersteuning |
-3.234 |
-3.668 |
-2.814 |
-2.790 |
-2.780 |
-2.808 |
||||
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
||||||||||
0.2 |
In 2025 namen we € 240.000 meer op voor leges reisdocumenten. |
|||||||||
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
||||||||||
0.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 404.000 meer op voor de hogere verplichting aan wachtgeld. |
|||||||||
0.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 230.000 op voor een raadsinformatie systeem. |
|||||||||
0.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 100.000 op voor het uitvoeringsprogramma college. Deze mutatie is opgenomen als overheveling in de Bestuursrapportage 2024. |
|||||||||
0.2 |
In 2025 namen we incidenteel € 150.000 op voor de deelname aan Datalab GO. |
|||||||||
0.2 |
In 2025 namen we € 115.000 meer op voor afdracht leges reisdocumenten aan het Rijk. |
|||||||||
0.2 |
In 2025 namen we € 65.000 op voor de digitale agenda. |
|||||||||
0.2 |
In 2025 namen we incidenteel € 35.000 meer op voor het houden van landelijke verkiezingen. |
|||||||||