Overig
Overhead en vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - Overig - Overhead en vennootschapsbelasting0.4 Overhead
Terug naar navigatie - Overig - 0.4 OverheadHier vallen alle kosten onder die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Het primaire proces betreft alle activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren aan producten of diensten. De voorschriften van verslaglegging schrijven voor, dat wij alle overheadkosten als totaal in beeld brengen. In de programma’s geven wij alle kosten weer die te maken hebben met het primaire proces.
Wat gaan we daarvoor doen?
0.9 Vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - Overig - 0.9 VennootschapsbelastingDe heffing vennootschapsbelasting maakt onderdeel uit van het resultaat in de begroting en jaarrekening. Deze heffing staat als een centrale post in de begroting. Er vindt geen toerekening plaats aan programma’s. We doen aangifte over het totale (gesaldeerde) resultaat van de vennootschapsplichtige activiteiten.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Overig - Wat mag het kosten?(bedragen x € 1.000) |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
OVERIG Overhead, VpB, Mutaties Reserves |
Werkelijk |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenbegroting |
|||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||
Baten |
5.643 |
12.612 |
9.329 |
2.408 |
7.353 |
2.305 |
|
0.4 |
Overhead |
237 |
218 |
221 |
221 |
221 |
221 |
0.10 |
Mutaties reserves |
5.406 |
12.394 |
9.108 |
2.187 |
7.132 |
2.084 |
Lasten |
25.256 |
19.459 |
21.921 |
12.260 |
12.255 |
12.344 |
|
0.4 |
Overhead |
4.584 |
4.172 |
3.557 |
3.544 |
3.516 |
3.528 |
0.9 |
Vennootschapsbelasting (VpB) |
-20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0.10 |
Mutaties reserves |
7.144 |
6.159 |
8.884 |
166 |
158 |
131 |
0.11 |
Resultaat van de rekening van baten en lasten |
3.819 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaallasten |
743 |
782 |
1.049 |
969 |
1.053 |
1.053 |
|
Loonkosten |
8.985 |
8.347 |
8.431 |
7.582 |
7.530 |
7.633 |
|
Totaal programma OVERIG Overhead, VpB, Mutaties Reserves |
-19.613 |
-6.848 |
-12.592 |
-9.852 |
-4.902 |
-10.039 |
|
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
|||||||
0.10 |
De mutaties in de reserves fluctueren per jaar. In het meerjarig overzicht reserves (bijlage 5) staat een specificatie van deze mutaties. |
||||||
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
|||||||
0.4 |
In 2025 namen we incidenteel € 33.000 meer op voor vernieuwen functiewaarderingssysteem. |
||||||
0.4 |
In 2025 namen we incidenteel € 37.000 meer op voor toekomstbestendige ICT. |
||||||
0.4 |
In 2025 namen we incidenteel € 50.000 op voor overbrengen archief. |
||||||
0.4 |
In 2025 namen we incidenteel € 63.500 op voor aanpassing inrichting gem. huis groenvoorziening binnen. |
||||||
0.4 |
In 2025 namen we incidenteel € 98.000 meer op voor ICT software. |
||||||
0.4 |
In 2025 namen we incidenteel € 165.000 meer op voor organisatieontwikkeling dan in 2026. |
||||||
0.10 |
De mutaties in de reserves fluctueren per jaar. In het meerjarig overzicht reserves (bijlage 5) staat een specificatie van deze mutaties. |
||||||
Toelichting algemene lasten
Terug naar navigatie - Overig - Toelichting algemene lastenElk programma in de begroting kent uitgaven voor loonkosten en kapitaallasten. Hieronder leggen we uit wat er veranderd is in de begroting van 2026 vergeleken met die van 2025 voor het totaal van de loonkosten en kapitaallasten.
Toelichting kapitaallasten
De kapitaallasten in 2026 zijn € 1.300.000 hoger dan in 2025. Het verschil is ontstaan door de geplande investeringen, waarvan de kapitaallasten in de begroting 2026 zijn opgenomen. Dit betreffen de opvanglocatie Zonnekampstraat te Gorssel € 650.000, Nieuwbouw scholen € 350.000, Gemeentehuis € 115.000 en ICT-middelen € 174.000 .
Toelichting loonkosten
De loonkosten in 2026 zijn € 182.000 hoger dan in 2025. Het verschil is ontstaan door de CAO stijging van de loonsom in 2026 (hogere lasten). Daarnaast vullen we tijdelijke functies in 2026 niet meer in (lagere lasten).
Totaaloverzicht baten en lasten van de programma's
Terug naar navigatie - Overig - Totaaloverzicht baten en lasten van de programma'sHieronder volgt het totaaloverzicht baten en lasten voor de komende jaren. In het overzicht staan ook de onttrekkingen en de toevoegingen aan de reserves. Het overzicht is op 'stand' Begroting 2026.
( Bedragen x € 1.000 ) |
|||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||||||||||
Programma |
baten |
lasten |
saldo |
baten |
lasten |
saldo |
baten |
lasten |
saldo |
baten |
lasten |
saldo |
|||
0 - Bestuur en ondersteuning |
515 |
3.330 |
-2.814 |
525 |
3.315 |
-2.790 |
533 |
3.313 |
-2.780 |
540 |
3.348 |
-2.808 |
|||
1 - Veiligheid |
56 |
3.426 |
-3.370 |
56 |
3.539 |
-3.483 |
57 |
3.615 |
-3.558 |
58 |
3.616 |
-3.558 |
|||
2 - Verkeer, vervoer en waterstaat |
620 |
7.982 |
-7.362 |
627 |
8.125 |
-7.497 |
635 |
8.044 |
-7.409 |
641 |
8.044 |
-7.403 |
|||
3 - Economie |
2.222 |
1.808 |
414 |
2.496 |
1.816 |
681 |
2.535 |
1.722 |
813 |
2.576 |
1.728 |
848 |
|||
4 - Onderwijs |
401 |
4.101 |
-3.700 |
401 |
4.096 |
-3.696 |
401 |
4.113 |
-3.713 |
401 |
4.123 |
-3.722 |
|||
5 - Sport,Cultuur en Recreatie |
861 |
9.472 |
-8.611 |
679 |
9.270 |
-8.590 |
662 |
9.172 |
-8.509 |
662 |
9.146 |
-8.483 |
|||
6 - Sociaal domein |
15.486 |
46.754 |
-31.268 |
9.864 |
44.016 |
-34.152 |
10.137 |
43.655 |
-33.518 |
9.791 |
43.334 |
-33.543 |
|||
7 - Volksgezondheid en Milieu |
11.737 |
14.046 |
-2.309 |
11.773 |
14.110 |
-2.337 |
11.277 |
13.647 |
-2.370 |
11.284 |
13.645 |
-2.361 |
|||
8 - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing |
3.311 |
6.332 |
-3.021 |
3.324 |
6.343 |
-3.019 |
2.478 |
5.424 |
-2.946 |
2.467 |
5.420 |
-2.953 |
|||
Totaal programmas |
35.210 |
97.251 |
-62.041 |
29.746 |
94.630 |
-64.884 |
28.716 |
92.706 |
-63.989 |
28.421 |
92.404 |
-63.982 |
|||
Algemene Dekkingsmiddelen |
79.867 |
4.728 |
75.139 |
81.928 |
5.720 |
76.208 |
83.094 |
13.163 |
69.930 |
85.782 |
10.635 |
75.147 |
|||
Overhead |
221 |
13.038 |
-12.817 |
221 |
12.095 |
-11.874 |
221 |
12.098 |
-11.877 |
221 |
12.214 |
-11.993 |
|||
Totaal saldo van baten en lasten |
115.298 |
115.016 |
281 |
111.895 |
112.445 |
-550 |
112.031 |
117.967 |
-5.936 |
114.424 |
115.252 |
-828 |
|||
Algemene reserve |
1.398 |
78 |
1.320 |
0 |
0 |
0 |
5.044 |
0 |
5.044 |
0 |
0 |
0 |
|||
Reserve kapitaallasten |
1.970 |
5.909 |
-3.938 |
1.970 |
109 |
1.862 |
1.970 |
109 |
1.862 |
1.970 |
109 |
1.862 |
|||
Reserve functiegericht wegbeheer |
100 |
0 |
100 |
100 |
0 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Reserve ontheemden opvang en huisvesting |
5.637 |
2.823 |
2.814 |
112 |
0 |
112 |
112 |
0 |
112 |
112 |
0 |
112 |
|||
Reserve grondexploitatie |
3 |
74 |
-71 |
5 |
57 |
-52 |
6 |
49 |
-43 |
2 |
22 |
-20 |
|||
Totaal mutaties reserves |
9.108 |
8.884 |
225 |
2.187 |
166 |
2.022 |
7.132 |
158 |
6.975 |
2.084 |
131 |
1.954 |
|||
Begrotingssaldo |
124.406 |
123.900 |
506 |
114.082 |
112.610 |
1.472 |
119.163 |
118.124 |
1.039 |
116.508 |
115.382 |
1.126 |
|||
Een sluitende (meerjaren)begroting; de financiële techniek
Terug naar navigatie - Overig - Een sluitende (meerjaren)begroting; de financiële techniekDe provincie Gelderland is financieel toezichthouder. Het is van belang en wettelijk verplicht dat wij een structureel sluitende meerjarenbegroting hebben. De provincie ziet er op toe dat we een structureel sluitend begrotingssaldo hebben.
Op basis van de wettelijke voorschriften moet minimaal de begroting voor het volgende jaar (2026) structureel en reëel in evenwicht zijn. De structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten volledig en realistisch zijn. Als 2026 niet structureel en reëel in evenwicht is, dan moeten wij aannemelijk maken dat het evenwicht in de eerstvolgende jaren (uiterlijk 2029) tot stand komt.
Om te bepalen of we een structureel sluitende meerjarenbegroting hebben, is onderscheid tussen structureel en incidenteel van belang. In principe zijn alle gemeentelijke baten en lasten structureel. In de praktijk komen ook incidentele baten en lasten voor. Bij de bepaling van het structurele evenwicht betrekken wij het overzicht incidentele baten en lasten (zie bijlage 4). Door de incidentele baten en lasten uit het begrotingssaldo te halen, ontstaat het structureel begrotingssaldo.
Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn van invloed op de financiële positie
Terug naar navigatie - Overig - Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn van invloed op de financiële positieDe belangrijkste reserve in relatie tot onze financiële positie is de Algemene Reserve. Naast de Algemene Reserve zijn er nog diverse bestemmingsreserves. Deze reserves kennen een specifiek bestedingsdoel. In bijlage 5 nemen we een meerjarig overzicht van alle reserves op. We geven daarbij aan welke geraamde incidentele (I) en structurele (S) toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves er zijn. Ook is te zien hoeveel geld er in de reserves zit.
Om eenmalige projecten te realiseren doen wij soms een beroep op de reserves. Ook worden eenmalige opbrengsten uit bijvoorbeeld de grondexploitaties toegevoegd aan de Reserve Grondexploitaties. Al deze onttrekkingen en toevoegingen vinden plaats na besluitvorming door de gemeenteraad. De Bestemmingsreserve Kapitaallasten heeft een wat afwijkend karakter. Deze reserve gebruiken wij voor de dekking van kapitaallasten. De kapitaallasten zijn de rente en afschrijving van investeringen. Tegenover de jaarlijkse last in de begroting van de rente en afschrijving staat een jaarlijkse toevoeging aan de begroting ten laste van de reserve kapitaallasten. De onttrekkingen aan de Bestemmingsreserve Kapitaallasten zijn daarmee structureel opgenomen in de begroting. Dit maakt dat de Bestemmingsreserve Kapitaallasten niet vrij besteedbaar is tenzij er voor de wegvallende structurele bijdrage uit de reserve alternatieve structurele opbrengsten zijn.
Naast bovenstaand inzicht in de cijfers van de begroting is ook het risicoprofiel belangrijk. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing lichten wij dit toe. In de paragraaf wordt ook de relatie gelegd met de Algemene Reserve.