Overhead en vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Overig - Overhead en vennootschapsbelasting

0.4 Overhead

Terug naar navigatie - Overig - 0.4 Overhead

Hier vallen alle kosten onder die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Het primaire proces betreft alle activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren aan producten of diensten. De voorschriften van verslaglegging schrijven voor, dat wij alle overheadkosten als totaal in beeld brengen. In de programma’s geven wij alle kosten weer die te maken hebben met het primaire proces.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

0.9 Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Overig - 0.9 Vennootschapsbelasting

De heffing vennootschapsbelasting maakt onderdeel uit van het resultaat in de begroting en jaarrekening. Deze heffing staat als een centrale post in de begroting. Er vindt geen toerekening plaats aan programma’s. We doen aangifte over het totale (gesaldeerde) resultaat van de vennootschapsplichtige activiteiten. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Overig - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000)
OVERIG Overhead, VpB, Mutaties Reserves
Werkelijk
Begroting
Begroting
Meerjarenbegroting
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Baten
5.643
12.612
9.329
2.408
7.353
2.305
0.4
Overhead
237
218
221
221
221
221
0.10
Mutaties reserves
5.406
12.394
9.108
2.187
7.132
2.084
Lasten
25.256
19.459
21.921
12.260
12.255
12.344
0.4
Overhead
4.584
4.172
3.557
3.544
3.516
3.528
0.9
Vennootschapsbelasting (VpB)
-20
0
0
0
0
0
0.10
Mutaties reserves
7.144
6.159
8.884
166
158
131
0.11
Resultaat van de rekening van baten en lasten
3.819
0
0
0
0
0
Kapitaallasten
743
782
1.049
969
1.053
1.053
Loonkosten
8.985
8.347
8.431
7.582
7.530
7.633
Totaal programma OVERIG Overhead, VpB, Mutaties Reserves
-19.613
-6.848
-12.592
-9.852
-4.902
-10.039
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
0.10
De mutaties in de reserves fluctueren per jaar. In het meerjarig overzicht reserves (bijlage 5) staat een specificatie van deze mutaties.
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
0.4
In 2025 namen we incidenteel € 33.000 meer op voor vernieuwen functiewaarderingssysteem.
0.4
In 2025 namen we incidenteel € 37.000 meer op voor toekomstbestendige ICT.
0.4
In 2025 namen we incidenteel € 50.000 op voor overbrengen archief.
0.4
In 2025 namen we incidenteel € 63.500 op voor aanpassing inrichting gem. huis groenvoorziening binnen.
0.4
In 2025 namen we incidenteel € 98.000 meer op voor ICT software.
0.4
In 2025 namen we incidenteel € 165.000 meer op voor organisatieontwikkeling dan in 2026.
0.10
De mutaties in de reserves fluctueren per jaar. In het meerjarig overzicht reserves (bijlage 5) staat een specificatie van deze mutaties.

Toelichting algemene lasten

Terug naar navigatie - Overig - Toelichting algemene lasten

Elk programma in de begroting kent uitgaven voor loonkosten en kapitaallasten. Hieronder leggen we uit wat er veranderd is in de begroting van 2026 vergeleken met die van 2025 voor het totaal  van de loonkosten en kapitaallasten.

 

Toelichting kapitaallasten

De kapitaallasten in 2026 zijn € 1.300.000 hoger dan in 2025. Het verschil is ontstaan door de geplande investeringen, waarvan de kapitaallasten in de begroting 2026 zijn opgenomen. Dit betreffen de opvanglocatie Zonnekampstraat te Gorssel € 650.000, Nieuwbouw scholen € 350.000, Gemeentehuis € 115.000 en ICT-middelen € 174.000 . 

Toelichting loonkosten

De loonkosten in 2026 zijn € 182.000 hoger dan in 2025. Het verschil is ontstaan door de CAO stijging van de loonsom in 2026 (hogere lasten). Daarnaast vullen we tijdelijke functies in 2026 niet meer in (lagere lasten).

Totaaloverzicht baten en lasten van de programma's

Terug naar navigatie - Overig - Totaaloverzicht baten en lasten van de programma's

Hieronder volgt het totaaloverzicht baten en lasten voor de komende jaren. In het overzicht staan ook de onttrekkingen en de toevoegingen aan de reserves. Het overzicht is op 'stand' Begroting 2026.

( Bedragen x € 1.000 )
2026
2027
2028
2029
Programma
baten
lasten
saldo
baten
lasten
saldo
baten
lasten
saldo
baten
lasten
saldo
0 - Bestuur en ondersteuning
515
3.330
-2.814
525
3.315
-2.790
533
3.313
-2.780
540
3.348
-2.808
1 - Veiligheid
56
3.426
-3.370
56
3.539
-3.483
57
3.615
-3.558
58
3.616
-3.558
2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
620
7.982
-7.362
627
8.125
-7.497
635
8.044
-7.409
641
8.044
-7.403
3 - Economie
2.222
1.808
414
2.496
1.816
681
2.535
1.722
813
2.576
1.728
848
4 - Onderwijs
401
4.101
-3.700
401
4.096
-3.696
401
4.113
-3.713
401
4.123
-3.722
5 - Sport,Cultuur en Recreatie
861
9.472
-8.611
679
9.270
-8.590
662
9.172
-8.509
662
9.146
-8.483
6 - Sociaal domein
15.486
46.754
-31.268
9.864
44.016
-34.152
10.137
43.655
-33.518
9.791
43.334
-33.543
7 - Volksgezondheid en Milieu
11.737
14.046
-2.309
11.773
14.110
-2.337
11.277
13.647
-2.370
11.284
13.645
-2.361
8 - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing
3.311
6.332
-3.021
3.324
6.343
-3.019
2.478
5.424
-2.946
2.467
5.420
-2.953
Totaal programmas
35.210
97.251
-62.041
29.746
94.630
-64.884
28.716
92.706
-63.989
28.421
92.404
-63.982
Algemene Dekkingsmiddelen
79.867
4.728
75.139
81.928
5.720
76.208
83.094
13.163
69.930
85.782
10.635
75.147
Overhead
221
13.038
-12.817
221
12.095
-11.874
221
12.098
-11.877
221
12.214
-11.993
Totaal saldo van baten en lasten
115.298
115.016
281
111.895
112.445
-550
112.031
117.967
-5.936
114.424
115.252
-828
Algemene reserve
1.398
78
1.320
0
0
0
5.044
0
5.044
0
0
0
Reserve kapitaallasten
1.970
5.909
-3.938
1.970
109
1.862
1.970
109
1.862
1.970
109
1.862
Reserve functiegericht wegbeheer
100
0
100
100
0
100
0
0
0
0
0
0
Reserve ontheemden opvang en huisvesting
5.637
2.823
2.814
112
0
112
112
0
112
112
0
112
Reserve grondexploitatie
3
74
-71
5
57
-52
6
49
-43
2
22
-20
Totaal mutaties reserves
9.108
8.884
225
2.187
166
2.022
7.132
158
6.975
2.084
131
1.954
Begrotingssaldo
124.406
123.900
506
114.082
112.610
1.472
119.163
118.124
1.039
116.508
115.382
1.126

Een sluitende (meerjaren)begroting; de financiële techniek

Terug naar navigatie - Overig - Een sluitende (meerjaren)begroting; de financiële techniek

De provincie Gelderland is financieel toezichthouder. Het is van belang en wettelijk verplicht dat wij een structureel sluitende meerjarenbegroting hebben. De provincie ziet er op toe dat we een structureel sluitend begrotingssaldo hebben. 
Op basis van de wettelijke voorschriften moet minimaal de begroting voor het volgende jaar (2026) structureel en reëel in evenwicht zijn. De structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten volledig en realistisch zijn. Als 2026 niet structureel en reëel in evenwicht is, dan moeten wij aannemelijk maken dat het evenwicht in de eerstvolgende jaren (uiterlijk 2029) tot stand komt.
 
Om te bepalen of we een structureel sluitende meerjarenbegroting hebben, is onderscheid tussen structureel en incidenteel van belang. In principe zijn alle gemeentelijke baten en lasten structureel. In de praktijk komen ook incidentele baten en lasten voor. Bij de bepaling van het structurele evenwicht betrekken wij het overzicht incidentele baten en lasten
(zie bijlage 4). Door de incidentele baten en lasten uit het begrotingssaldo te halen, ontstaat het structureel begrotingssaldo. 

Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn van invloed op de financiële positie

Terug naar navigatie - Overig - Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves zijn van invloed op de financiële positie

De belangrijkste reserve in relatie tot onze financiële positie is de Algemene Reserve. Naast de Algemene Reserve zijn er nog diverse bestemmingsreserves. Deze reserves kennen een specifiek bestedingsdoel. In bijlage 5 nemen we een meerjarig overzicht van alle reserves op. We geven daarbij aan welke geraamde incidentele (I) en structurele (S) toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves er zijn. Ook is te zien hoeveel geld er in de reserves zit.

Om eenmalige projecten te realiseren doen wij soms een beroep op de reserves. Ook worden eenmalige opbrengsten uit bijvoorbeeld de grondexploitaties toegevoegd aan de Reserve Grondexploitaties. Al deze onttrekkingen en toevoegingen vinden plaats na besluitvorming door de gemeenteraad. De Bestemmingsreserve Kapitaallasten heeft een wat afwijkend karakter. Deze reserve gebruiken wij voor de dekking van kapitaallasten. De kapitaallasten zijn de rente en afschrijving van investeringen. Tegenover de jaarlijkse last in de begroting van de rente en afschrijving staat een jaarlijkse toevoeging aan de begroting ten laste van de reserve kapitaallasten. De onttrekkingen aan de Bestemmingsreserve Kapitaallasten zijn daarmee structureel opgenomen in de begroting. Dit maakt dat de Bestemmingsreserve Kapitaallasten niet vrij besteedbaar is tenzij er voor de wegvallende structurele bijdrage uit de reserve alternatieve structurele opbrengsten zijn.

Naast bovenstaand inzicht in de cijfers van de begroting is ook het risicoprofiel belangrijk. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing lichten wij dit toe. In de paragraaf wordt ook de relatie gelegd met de Algemene Reserve.