2. Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

In 2025 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.

 

Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.


Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 

 


Wat gaan we daarvoor doen?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

Vooral in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Als meer dan 90% van de parkeerplaatsen in gebruik is, is de parkeerdruk hoog. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en sturen we bij om genoeg bereikbare parkeerplaatsen te houden. Verder stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Zo komen er geen nieuwe parkeerproblemen.


Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan een dekkend netwerk voor laadinfrastructuur.


Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 

 
Wat gaan we daarvoor doen?

We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.

2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.3 Recreatieve havens

Wat willen we bereiken?
Wij zorgen voor goede voorzieningen voor recreanten in de passantenhaven van Lochem. Zodat we meer overnachtingen en bezoekers krijgen. We benutten het Twentekanaal dan ook goed voor passanten.   


Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 

 
 

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?
Wij zijn goed bereikbaar over water. De haven aan het Twentekanaal wordt vaak gebruikt. Dit is goed voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en de leefbaarheid.


Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 


 
Wat gaan we daarvoor doen?

We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?
Wij stemmen lokaal en regionaal de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar af. We zetten ons in voor goede voorzieningen voor op- en overstappen.  


Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 


 
Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - Beleidsnota's

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000)
Verkeer, vervoer en waterstaat
Werkelijk
Begroting
Begroting
Meerjarenbegroting
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Baten
653
574
620
627
635
641
2.1
Verkeer en vervoer
436
349
394
399
405
410
2.3
Recreatieve havens
0
1
1
1
1
1
2.4
Economische havens en waterwegen
153
160
162
164
166
167
2.5
Openbaar vervoer
64
64
64
64
64
64
Lasten
6.124
12.336
7.982
8.125
8.044
8.044
2.1
Verkeer en vervoer
4.398
9.980
5.487
5.547
5.414
5.414
2.2
Parkeren
65
44
29
29
29
29
2.3
Recreatieve havens
1
6
1
1
1
1
2.4
Economische havens en waterwegen
165
161
161
161
161
161
2.5
Openbaar vervoer
186
180
180
180
180
180
Kapitaallasten
455
1.161
1.310
1.392
1.445
1.445
Loonkosten
854
804
813
813
813
813
Totaal programma Verkeer, vervoer en waterstaat
-5.471
-11.762
-7.362
-7.497
-7.409
-7.403
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 160.000 op voor inkomsten die wij ontvangen voor het bestrijden van zwerfafval op basis van de Regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik (SUP-regeling). Het betreft vergoedingen over de jaren 2023 en 2024. Deze middelen voegden we toe aan de reserve afvalstoffenheffing.
2.1
In 2026 nemen we structureel € 200.000 meer op aan opbrengsten degeneratievergoedingen nutspartijen, als onderdeel van het dekkingsplan van deze begroting.
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025
2.1
In 2026 nemen we structureel € 200.000 minder op aan kosten voor groot en klein onderhoud wegen, als onderdeel van het dekkingsplan van deze begroting.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 2,6 miljoen op aan vorming en storting in de voorziening groot onderhoud wegen.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 200.000 op aan vorming en storting in de voorziening groot onderhoud civiele kunstwerken.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 800.000 op aan bijdrage aan de provincie ten behoeve van de aanleg van de fietsroute F348.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 30.000 op voor het actualiseren van de wegenlegger.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 55.000 op voor aanpak bermenbeheer buitengebied.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 75.000 op voor Stimuleren fietsen.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 278.000 op aan bijdrage aan de provincie ten behoeve van twee vervangingen van VRI's aan de N348.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 54.000 op aan bijdrage aan de provincie ten behoeve van twee vervangingen van VRI's aan de Kwinkweerd.
2.1
In 2025 namen we incidenteel € 68.000 op voor inhuur projectbegeleiding Rondweg Lochem.