2. Verkeer, vervoer en waterstaat
2.1 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.1 Verkeer en vervoerWat willen we bereiken?
In 2025 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.
Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:

Wat gaan we daarvoor doen?
2.2 Parkeren
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.2 ParkerenWat willen we bereiken?
Vooral in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Als meer dan 90% van de parkeerplaatsen in gebruik is, is de parkeerdruk hoog. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en sturen we bij om genoeg bereikbare parkeerplaatsen te houden. Verder stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Zo komen er geen nieuwe parkeerproblemen.
Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan een dekkend netwerk voor laadinfrastructuur.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 
Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
2.3 Recreatieve havens
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.3 Recreatieve havensWat willen we bereiken?
Wij zorgen voor goede voorzieningen voor recreanten in de passantenhaven van Lochem. Zodat we meer overnachtingen en bezoekers krijgen. We benutten het Twentekanaal dan ook goed voor passanten.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:
Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
2.4 Economische havens en waterwegen
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.4 Economische havens en waterwegenWat willen we bereiken?
Wij zijn goed bereikbaar over water. De haven aan het Twentekanaal wordt vaak gebruikt. Dit is goed voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en de leefbaarheid.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
2.5 Openbaar vervoer
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.5 Openbaar vervoerWat willen we bereiken?
Wij stemmen lokaal en regionaal de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar af. We zetten ons in voor goede voorzieningen voor op- en overstappen.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen: 
Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - Beleidsnota'sHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s:
Nota’s van de provincie:
Nota’s van de regio Stedendriehoek:
- Fietsvisie Stedendriehoek (2012)
- Verkenning snelle fietsroute Deventer –Zutphen (2017)
- Mobiliteitsagenda Regio Stedendriehoek 2023-2027
Nota's Havenbedrijf:
Nota’s van de gemeente:
- Geluidsnota Lochem
- Beleid Hogere grenswaardeprocedure
- IBOR plan Gemeente Lochem (2019)
- Beheer Civiele Kunstwerken (2024)
- Beheerplan Wegen (2024)
- Beleidsplan Licht in de openbare ruimte (2020)
- Nota parkeernormen gemeente Lochem (2020)
- Nota mobiliteit (2022)
- Fietsplan Lochem 2024-2035 (2025)
- Omgevingsvisie 2040 (2024)
- Nota MOP Gebouwen 2023-2027 (2023)
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten?(bedragen x € 1.000) |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer, vervoer en waterstaat |
Werkelijk |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenbegroting |
||||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
Baten |
653 |
574 |
620 |
627 |
635 |
641 |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
436 |
349 |
394 |
399 |
405 |
410 |
|
2.3 |
Recreatieve havens |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
153 |
160 |
162 |
164 |
166 |
167 |
|
2.5 |
Openbaar vervoer |
64 |
64 |
64 |
64 |
64 |
64 |
|
Lasten |
6.124 |
12.336 |
7.982 |
8.125 |
8.044 |
8.044 |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
4.398 |
9.980 |
5.487 |
5.547 |
5.414 |
5.414 |
|
2.2 |
Parkeren |
65 |
44 |
29 |
29 |
29 |
29 |
|
2.3 |
Recreatieve havens |
1 |
6 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
165 |
161 |
161 |
161 |
161 |
161 |
|
2.5 |
Openbaar vervoer |
186 |
180 |
180 |
180 |
180 |
180 |
|
Kapitaallasten |
455 |
1.161 |
1.310 |
1.392 |
1.445 |
1.445 |
||
Loonkosten |
854 |
804 |
813 |
813 |
813 |
813 |
||
Totaal programma Verkeer, vervoer en waterstaat |
-5.471 |
-11.762 |
-7.362 |
-7.497 |
-7.409 |
-7.403 |
||
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
||||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 160.000 op voor inkomsten die wij ontvangen voor het bestrijden van zwerfafval op basis van de Regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik (SUP-regeling). Het betreft vergoedingen over de jaren 2023 en 2024. Deze middelen voegden we toe aan de reserve afvalstoffenheffing. |
|||||||
2.1 |
In 2026 nemen we structureel € 200.000 meer op aan opbrengsten degeneratievergoedingen nutspartijen, als onderdeel van het dekkingsplan van deze begroting. |
|||||||
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
||||||||
2.1 |
In 2026 nemen we structureel € 200.000 minder op aan kosten voor groot en klein onderhoud wegen, als onderdeel van het dekkingsplan van deze begroting. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 2,6 miljoen op aan vorming en storting in de voorziening groot onderhoud wegen. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 200.000 op aan vorming en storting in de voorziening groot onderhoud civiele kunstwerken. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 800.000 op aan bijdrage aan de provincie ten behoeve van de aanleg van de fietsroute F348. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 30.000 op voor het actualiseren van de wegenlegger. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 55.000 op voor aanpak bermenbeheer buitengebied. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 75.000 op voor Stimuleren fietsen. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 278.000 op aan bijdrage aan de provincie ten behoeve van twee vervangingen van VRI's aan de N348. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 54.000 op aan bijdrage aan de provincie ten behoeve van twee vervangingen van VRI's aan de Kwinkweerd. |
|||||||
2.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 68.000 op voor inhuur projectbegeleiding Rondweg Lochem. |
|||||||