Algemene dekkingsmiddelen
Inleiding
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - InleidingAlgemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel. Het geld is vrij te besteden. Inkomsten die hier onder vallen zijn de uitkering uit het gemeentefonds, gemeentebelastingen, dividend, erfpacht en rente. In de begroting staat ook een post onvoorzien. De wet schrijft dit voor. De post 'onvoorzien' is € 1. In de praktijk heeft deze post daarmee geen functie. Voor onvoorziene uitgaven vallen wij terug op het begrotingssaldo en de algemene reserve. Wij hanteren hierbij de criteria van de drie O’s; onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar.
De volgende taakvelden vallen onder de algemene dekkingsmiddelen:
• Treasury
• OZB woningen
• OZB niet-woningen
• Parkeerbelasting
• Belastingen overig
• Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
• Overige baten en lasten
Het financieel beleid is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Het financieel beleid is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s- Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Lochem 2023 (art. 212)
- Verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Lochem 2023 (art. 213)
- Nota rechtmatigheidsverordening Lochem 2023
- Treasurystatuut 2018
- Garantie geldleningen notitie raad 20091207
- Nota reserves en voorzieningen 2019 (raad 9-3-2020)
- Amendement Nota reserves en voorzieningen (raad 9-3-2020)
- Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven 2019 (raad 9-3-2020)
- Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing (8- 2-2021)
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Wat mag het kosten?(bedragen x € 1.000) |
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene Dekkingsmiddelen |
Werkelijk |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenbegroting |
|||||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
Baten |
74.830 |
79.292 |
79.867 |
81.928 |
83.094 |
85.782 |
|||
0.5 |
Treasury |
1.221 |
1.249 |
1.192 |
1.210 |
1.214 |
1.214 |
||
0.7 |
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds |
67.356 |
71.642 |
72.122 |
74.043 |
74.645 |
77.212 |
||
0.8 |
Overige baten en lasten |
173 |
0 |
30 |
30 |
30 |
30 |
||
0.61 |
OZB woningen |
4.365 |
4.528 |
4.616 |
4.704 |
5.110 |
5.198 |
||
0.62 |
OZB niet-woningen |
1.578 |
1.723 |
1.756 |
1.790 |
1.943 |
1.976 |
||
0.63 |
Parkeerbelasting |
16 |
28 |
29 |
29 |
30 |
30 |
||
0.64 |
Belastingen overig |
122 |
122 |
122 |
122 |
122 |
122 |
||
Lasten |
1.443 |
4.546 |
5.234 |
7.192 |
14.202 |
11.761 |
|||
0.5 |
Treasury |
237 |
457 |
364 |
381 |
386 |
386 |
||
0.8 |
Overige baten en lasten |
663 |
3.482 |
4.279 |
5.050 |
10.832 |
7.416 |
||
0.61 |
OZB woningen |
435 |
480 |
467 |
481 |
506 |
513 |
||
0.62 |
OZB niet-woningen |
97 |
118 |
115 |
118 |
124 |
126 |
||
0.64 |
Belastingen overig |
12 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
||
Kapitaallasten |
0 |
0 |
-0 |
-0 |
-0 |
-150 |
|||
Loonkosten |
0 |
0 |
0 |
1.152 |
2.345 |
3.460 |
|||
Totaal programma Algemene Dekkingsmiddelen |
73.386 |
74.746 |
74.633 |
74.736 |
68.891 |
74.021 |
|||
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
|||||||||
0.5 |
In 2025 namen we € 41.000 aan dividend uitkering Alliander op. |
||||||||
0.7 |
De algemene uitkering is het vrij te besteden geld dat wij jaarlijks ontvangen van het Rijk. Twee keer per jaar geeft het Rijk aan wat gemeenten ontvangen. Hier zijn diverse factoren zoals bevolkingsgroei op van invloed. |
||||||||
0.61 |
Vanaf jaar 2026 en verder indexeren we de OZB-inkomsten met 2% per jaar. |
||||||||
Lasten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
|||||||||
0.5 |
Vanaf 2026 namen we structureel € 110.000 minder op voor rente kortlopende geldleningen. |
||||||||
0.8 |
Onder het taakveld 0.8 Overige baten en lasten zijn de stelposten van de begroting opgenomen. De budgetten voor nieuw beleid staan standaard als stelpost vermeld. Na definitieve besluitvorming door de gemeenteraad komen de budgetten beschikbaar. Lopende het jaar neemt het totaal aan stelposten af. Hierdoor is de stand aan het einde van het jaar 2025 lager dan de daaropvolgende jaren. Ook de stelposten voor loon- en prijscompensatie staan hier. Deze stelposten nemen jaarlijks toe door rekening te houden met de toekomstige loon- en prijsontwikkelingen. |
||||||||