Dekkingsplan
Het dekkingsplan vormt een belangrijk onderdeel van de Begroting 2026. In de Kadernota 2026, stond een uitgebreide lijst met ombuigingsmaatregelen om de dreigende tekorten in de toekomst op te vangen. Daarop volgde via de meicirculaire 2025 de aankondiging van het Rijk dat Lochem meer geld krijgt dan op dat moment aangenomen. Dit leidt tot een nieuw voorstel met ombuigingsmaatregelen in deze Begroting 2026.
Op basis van het nieuwe financieel vooruitzicht hebben we gekeken welke ombuigingsmaatregelen uit het voorstel bij de Kadernota 2026 nog nodig zijn. Op basis van de eerder gehanteerde beoordelingsmethodiek zijn de maatregelen gerangschikt. Dit houdt in dat de maatregelen die het best passend zijn op basis van de gehanteerde criteria onderdeel blijven uitmaken van het dekkingsplan. De criteria zijn:
• Beperkt maatschappelijk effect
• De mate van onomkeerbaarheid
• Draagt structureel bij aan bezuinigingsopgave
• Is tijdig te realiseren
• Sluit aan bij prioriteiten inwoners
Daarbij hebben we alle maatregelen beoordeeld naar de inbreng van gemeenteraad, inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners en de actuele stand van zaken. Op deze manier zijn alle ombuigingsmaatregelen uit het voorstel bij de Kadernota 2026 heroverwogen.
De belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn:
1. Het meerjarig structureel sluitend maken van de begroting per 2026
2. We halen de lucht uit de begroting
3. Voor te stellen ombuigingen zijn realistisch conform de eisen van de provincie
4. Rekening houden met de stapeling van maatregelen voor onze inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers
5. Het sociaal domein zoveel mogelijk ontzien
6. Onomkeerbare besluiten waar mogelijk voorkomen
7. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
8. Zo mogelijk financiële ruimte creëren voor toekomstige opgaven
9. Incidentele begrotingstekorten mogen worden opgevangen door de Algemene Reserve
De nieuwe, gunstiger financiële positie maakt dat er minder ombuigingsmaatregelen nodig zijn. En dat sommige maatregelen pas later van kracht hoeven worden of in bedrag zijn verlaagd. Zo is bijvoorbeeld de ombuigingsmaatregel ‘taakstelling Gemeenschappelijke regelingen’ vervallen, gaat de ombuigingsmaatregel ‘digitaal ondernemersplatform’ twee jaar later in (2028 in plaats van 2026) en zijn de ombuigingsbedragen bij de maatregel ‘inburgering taxivervoer’ verlaagd.
Ook keken wij naar het vergroten van onze inkomsten. Het verhogen van inkomsten past wat ons betreft in het uitgangspunt om de zwaarste lasten over de sterkste schouders te verdelen. De voorstellen uit de Kadernota 2026 komen, deels aangepast, terug in deze begroting. De voorgenomen verhoging van de forensen- en toeristenbelasting gaat een jaar later in (2027 in plaats van 2026). Daarmee laten we het definitieve besluit aan de nieuwe gemeenteraad.
Ten slotte hebben we de nu voorgestelde ombuigingsmaatregelen beoordeeld op de gevolgen voor de personele formatie. De invulling en effecten van de ombuigingsmaatregelen hebben hier naar verwachting geen invloed op. In sommige gevallen zal er aanvankelijk extra werk zijn om invulling te geven aan een maatregel. We verwachten dit op te kunnen vangen binnen de huidige bezetting.
Om op de korte en middellange termijn de juiste balans te houden tussen een veranderende omgeving, groeiende opgaven en het behoud van kwaliteit en continuïteit in de dienstverlening blijft het belangrijk om goed zicht te houden of de formatie in gelijke tred blijft houden met de taken.
Op basis van de onlangs geformuleerde arbeidsmarktstrategie gaan wij hier verder mee aan de slag. In het besef dat dit met de huidige krapte op de arbeidsmarkt een forse uitdaging is. Om die reden nemen wij hiervoor in de risicoparagraaf van deze begroting een risicobeschrijving op. Daarmee willen we zoveel mogelijk recht doen aan de feitelijke situatie.
Hieronder volgt het totaaloverzicht van alle voorgestelde ombuigingsmaatregelen. Deze vormen samen het dekkingsplan. Een uitgebreidere versie hiervan treft u aan in bijlage 10.
bedragen in € |
||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Maatregel |
Progr. |
Omschrijving |
Bezuiniging 2026 |
Bezuiniging 2027 |
Bezuiniging 2028 |
Bezuiniging 2029 |
Toelichting maatregel |
|||
1 |
0 |
College van B. en W. representatie |
- |
- |
2.000 |
2.000 |
We geven op jaarbasis 10% minder uit aan representatiekosten college. |
|||
2 |
0 |
Eenvoudig schrijven, doen |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
Dit budget om medewerkers te ondersteunen in het eenvoudig schrijven vervalt. |
|||
3 |
1 |
Alcoholwet |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
We nemen de jaarlijkse opbrengsten voor leges Alcoholwet op in de begroting. |
|||
4 |
2 |
Bezuiniging DVO Circulus |
- |
160.000 |
160.000 |
160.000 |
In samenspraak geven we nadere invulling aan een jaarlijkse bezuiniging vanaf 2027. |
|||
5 |
2 |
Asfaltwegen |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
We bezuinigen op het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) wegen. |
|||
6 |
2 |
Verkeerseducatie |
- |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
We halveren de middelen op verkeerseducatie vanaf 2027. |
|||
7 |
2 |
Vergunning nutsbedrijven |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
We gaan een vergoeding innen bij Nutsbedrijven wanneer zij werkzaamheden uitvoeren in de openbare ruimte. |
|||
8 |
3 |
Digitaal ondernemers platform (economische agenda) |
- |
- |
10.000 |
10.000 |
We bouwen het budget af vanaf 2028. |
|||
9 |
3 |
Uitvoering dynamische economische agenda |
- |
- |
11.000 |
11.000 |
Vanaf 2028 stellen we het budget naar beneden bij. |
|||
10 |
3 |
Cofinanciering LEADER (2023-2027) |
58.000 |
58.000 |
121.000 |
121.000 |
We kunnen in 2026 en 2027 incidenteel € 58.250 bezuinigen en vanaf 2028 structureel € 121.000. |
|||
11 |
3 |
Gebouw Hanzeweg 14M Lochem |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
Vanwege verkoop vervalt dit budget. |
|||
12 |
3 |
Gebouw Markt 2 Lochem |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
Het pand wordt voor meer inkomsten verhuurd dan voorheen begroot. |
|||
13 |
3 |
Forensenbelasting |
- |
125.000 |
139.000 |
153.000 |
We verhogen de forensenbelasting met 50% vanaf 2027. Daarna volgt een jaarlijkse extra verhoging met 5%. |
|||
14 |
3 |
Toeristenbelasting |
- |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
Wij verhogen de toeristenbelasting vanaf 2027 met 15% ten opzichte van 2025. |
|||
15 |
5 |
Verduurzaming en modernisering De Beemd |
- |
350.000 |
- |
- |
De geplande realisatie schuift op naar 2027. |
|||
16 |
5 |
MFA Gorssel |
- |
- |
722.000 |
- |
De geplande realisatie schuift op naar 2028. |
|||
17 |
5 |
MFA Gorssel realisatie; parkeerkelder |
- |
- |
- |
25.000 |
Het niet realiseren van de half ondergrondse parkeergarage levert een besparing op in de investering en in de exploitatie van de MFA; |
|||
18 |
5 |
Areaaluitbereiding Openbare ruimte |
- |
68.000 |
68.000 |
68.000 |
We leggen het extra onderhoud van de openbare ruimte als gevolg van areaaluitbreiding neer bij de initiatiefnemer. |
|||
19 |
6 |
Uitvoering inburgering |
25.000 |
25.000 |
38.000 |
38.000 |
We stoppen met de inzet van de taxibusjes. |
|||
20 |
6 |
Uitvoering inburgering |
- |
11.000 |
31.000 |
41.000 |
We besparen op de huur van ruimten die we gebruiken voor inburgeringslessen. |
|||
21 |
6 |
Uitvoering inburgering |
- |
- |
11.000 |
11.000 |
Welzijn Lochem maakt meer gebruik van de inzet van vrijwilligers. |
|||
22 |
6 |
2019 Bijdrage collectieve ziektekostenverzekering |
15.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
We controleren periodiek of de verzekerden op basis van woonplaats en inkomen (nog) recht hebben op de collectieve zorgverzekering. |
|||
23 |
6 |
Wonen, Rolstoelen en Vervoer |
150.000 |
100.000 |
50.000 |
- |
We gaan deze hulpmiddelen huren van de leverancier in plaats van kopen. |
|||
24 |
6 |
Vraagafhankelijk vervoer |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
Vanaf januari 2026 krijgen nieuwe gebruikers maximaal 1.500 kilometer WMO-vervoer per jaar ter beschikking. |
|||
25 |
7 |
Buurt Energie Strategie - aan de slag |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
De gemeente ontvangt uitvoeringsgelden van de Rijksoverheid (SPUK CDOKE) voor activiteiten gerelateerd aan duurzaamheid. Hierdoor kan het reguliere budget vervallen. |
|||
26 |
7 |
Duurzaamheid |
43.000 |
43.000 |
43.000 |
43.000 |
De gemeente ontvangt uitvoeringsgelden van de Rijksoverheid (SPUK CDOKE) voor activiteiten gerelateerd aan duurzaamheid. Hierdoor kunnen deze reguliere budgetten (deels) vervallen. |
|||
27 |
7 |
Verlenging coördinatie energiecoaches |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
De gemeente ontvangt uitvoeringsgelden van de Rijksoverheid (SPUK CDOKE) voor activiteiten gerelateerd aan duurzaamheid. Hierdoor kan het reguliere budget vervallen. |
|||
28 |
8 |
Beheer en onderhoud Data Warehouse licenties |
- |
- |
20.000 |
20.000 |
Door met eigen medewerkers een datawarehouse op te zetten met de architectuur van Datalab GO, werken we efficiënter tegen minder kosten. |
|||
29 |
8 |
Bouwgrondexploitaties |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
Interne uren berekenen in grondexploitaties berekenen we via kostenverhaal door aan ontwikkelaars. |
|||
30 |
9 |
Rente kortlopende geldleningen |
110.000 |
110.000 |
110.000 |
110.000 |
Verlagen van het budget voor de rentelasten van kortlopende leningen. |
|||
31 |
9 |
OZB Woningen en Niet-woningen eigenaar en gebruiker |
- |
- |
435.000 |
435.000 |
De extra OZB-verhoging van de inkomsten van OZB-woningen en niet-woningen eigenaar en gebruiker levert een extra inkomst op van € 435.000 vanaf 2028. |
|||
32 |
9 |
Indexeren belastingopbrengsten |
181.000 |
364.000 |
551.000 |
737.000 |
De belastingopbrengsten indexeren we vanaf 2026 jaarlijks met 2%. |
|||
33 |
9 |
Inkomsten leges |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
De kostendekkendheid van de leges voor omgevingsvergunningen wordt vanaf 2026 structureel verhoogd. We zien al meerdere jaren een structurele stijging van de leges. Dit heeft vooral te maken met het gestegen aantal aanvragen |
|||
34 |
9 |
Algemene uitkering |
475.000 |
475.000 |
475.000 |
475.000 |
Het bijramen van de stelpost BTW-compensatiefonds (BCF) levert een structureel voordeel op van € 475.000 vanaf 2026. |
|||
35 |
9 |
Onvoorzien |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
Stelpost onvoorzien stellen we bij naar een symbolische € 1. |
|||
36 |
10 |
Inkomsten Hanzeweg 8 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
Een deel van gemeentehuis verhuren we onder andere aan Plus-OV. Het huurbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd met een percentage van het huurbedrag. |
|||
37 |
10 |
Planning en control |
24.000 |
24.000 |
24.000 |
24.000 |
Inhuur gaan we betalen vanuit het loonkosten budget. |
|||
38 |
10 |
Diverse budgetten personeel |
101.000 |
101.000 |
101.000 |
101.000 |
We gaan soberder om met diverse personele budgetten. |
|||
39 |
10 |
Communicatie |
- |
- |
5.000 |
5.000 |
We gaan nieuwjaarsbijeenkomsten en bijeenkomsten voor nieuwe inwoners soberder uitvoeren. |
|||
40 |
10 |
Informatievoorziening |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
Abonnementen die we niet meer echt nodig hebben nemen we niet meer af. |
|||
41 |
10 |
Gemeentegids |
3.000 |
- |
3.000 |
- |
Stoppen met de tweejaarlijkse uitgave van de papieren gemeentegids. |
|||
Totaal ombuigingsmaatregelen |
1.828.000 |
2.832.000 |
3.948.000 |
3.408.000 |
||||||
Bijstelling programmabudgetten ("lucht uit de begroting") |
897.000 |
915.000 |
917.000 |
912.000 |
||||||
Totaal dekkingsplan |
2.725.000 |
3.747.000 |
4.865.000 |
4.320.000 |
||||||