Het dekkingsplan vormt een belangrijk onderdeel van de Begroting 2026. In de Kadernota 2026, stond een uitgebreide lijst met ombuigingsmaatregelen om de dreigende tekorten in de toekomst op te vangen. Daarop volgde via de meicirculaire 2025 de aankondiging van het Rijk dat Lochem meer geld krijgt dan op dat moment aangenomen. Dit leidt tot een nieuw voorstel met ombuigingsmaatregelen in deze Begroting 2026. 

 

Op basis van het nieuwe financieel vooruitzicht hebben we gekeken welke ombuigingsmaatregelen uit het voorstel bij de Kadernota 2026 nog nodig zijn. Op basis van de eerder gehanteerde beoordelingsmethodiek zijn de maatregelen gerangschikt. Dit houdt in dat de maatregelen die het best passend zijn op basis van de gehanteerde criteria onderdeel blijven uitmaken van het dekkingsplan. De criteria zijn:
•    Beperkt maatschappelijk effect
•    De mate van onomkeerbaarheid
•    Draagt structureel bij aan bezuinigingsopgave
•    Is tijdig te realiseren
•    Sluit aan bij prioriteiten inwoners

 

Daarbij hebben we alle maatregelen beoordeeld naar de inbreng van gemeenteraad, inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners en de actuele stand van zaken. Op deze manier zijn alle ombuigingsmaatregelen uit het voorstel bij de Kadernota 2026 heroverwogen.

 

De belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn:

1.    Het meerjarig structureel sluitend maken van de begroting per 2026
2.    We halen de lucht uit de begroting
3.    Voor te stellen ombuigingen zijn realistisch conform de eisen van de provincie
4.    Rekening houden met de stapeling van maatregelen voor onze inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers
5.    Het sociaal domein zoveel mogelijk ontzien
6.    Onomkeerbare besluiten waar mogelijk voorkomen
7.    De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
8.    Zo mogelijk financiële ruimte creëren voor toekomstige opgaven
9.    Incidentele begrotingstekorten mogen worden opgevangen door de Algemene Reserve

 

De nieuwe, gunstiger financiële positie maakt dat er minder ombuigingsmaatregelen nodig zijn. En dat sommige maatregelen pas later van kracht hoeven worden of in bedrag zijn verlaagd. Zo is bijvoorbeeld de ombuigingsmaatregel ‘taakstelling Gemeenschappelijke regelingen’ vervallen, gaat de ombuigingsmaatregel ‘digitaal ondernemersplatform’ twee jaar later in (2028 in plaats van 2026) en zijn de ombuigingsbedragen bij de maatregel ‘inburgering taxivervoer’ verlaagd.

 

Ook keken wij naar het vergroten van onze inkomsten. Het verhogen van inkomsten past wat ons betreft in het uitgangspunt om de zwaarste lasten over de sterkste schouders te verdelen. De voorstellen uit de Kadernota 2026 komen, deels aangepast, terug in deze begroting. De voorgenomen verhoging van de forensen- en toeristenbelasting gaat een jaar later in (2027 in plaats van 2026). Daarmee laten we het definitieve besluit aan de nieuwe gemeenteraad.

 

Ten slotte hebben we de nu voorgestelde ombuigingsmaatregelen beoordeeld op de gevolgen voor de personele formatie. De invulling en effecten van de ombuigingsmaatregelen hebben hier naar verwachting geen invloed op. In sommige gevallen zal er aanvankelijk extra werk zijn om invulling te geven aan een maatregel. We verwachten dit op te kunnen vangen binnen de huidige bezetting.
Om op de korte en middellange termijn de juiste balans te houden tussen een veranderende omgeving, groeiende opgaven en het behoud van kwaliteit en continuïteit in de dienstverlening blijft het belangrijk om goed zicht te houden of de formatie in gelijke tred blijft houden met de taken.
Op basis van de onlangs geformuleerde arbeidsmarktstrategie gaan wij hier verder mee aan de slag. In het besef dat dit met de huidige krapte op de arbeidsmarkt een forse uitdaging is. Om die reden nemen wij hiervoor in de risicoparagraaf van deze begroting een risicobeschrijving op. Daarmee willen we zoveel mogelijk recht doen aan de feitelijke situatie.

 

Hieronder volgt het totaaloverzicht van alle voorgestelde ombuigingsmaatregelen. Deze vormen samen het dekkingsplan. Een uitgebreidere versie hiervan treft u aan in bijlage 10.

bedragen in €
Maatregel
Progr.
Omschrijving
Bezuiniging 2026
Bezuiniging 2027
Bezuiniging 2028
Bezuiniging 2029
Toelichting maatregel
1
0
College van B. en W. representatie
-
-
2.000
2.000
We geven op jaarbasis 10% minder uit aan representatiekosten college.
2
0
Eenvoudig schrijven, doen
6.000
6.000
6.000
6.000
Dit budget om medewerkers te ondersteunen in het eenvoudig schrijven vervalt.
3
1
Alcoholwet
5.000
5.000
5.000
5.000
We nemen de jaarlijkse opbrengsten voor leges Alcoholwet op in de begroting.
4
2
Bezuiniging DVO Circulus
-
160.000
160.000
160.000
In samenspraak geven we nadere invulling aan een jaarlijkse bezuiniging vanaf 2027.
5
2
Asfaltwegen
200.000
200.000
200.000
200.000
We bezuinigen op het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) wegen.
6
2
Verkeerseducatie
-
20.000
20.000
20.000
We halveren de middelen op verkeerseducatie vanaf 2027.
7
2
Vergunning nutsbedrijven
200.000
200.000
200.000
200.000
We gaan een vergoeding innen bij Nutsbedrijven wanneer zij werkzaamheden uitvoeren in de openbare ruimte.
8
3
Digitaal ondernemers platform (economische agenda)
-
-
10.000
10.000
We bouwen het budget af vanaf 2028.
9
3
Uitvoering dynamische economische agenda
-
-
11.000
11.000
Vanaf 2028 stellen we het budget naar beneden bij.
10
3
Cofinanciering LEADER (2023-2027)
58.000
58.000
121.000
121.000
We kunnen in 2026 en 2027 incidenteel € 58.250 bezuinigen en vanaf 2028 structureel € 121.000.
11
3
Gebouw Hanzeweg 14M Lochem
2.000
2.000
2.000
2.000
Vanwege verkoop vervalt dit budget.
12
3
Gebouw Markt 2 Lochem
2.000
2.000
2.000
2.000
Het pand wordt voor meer inkomsten verhuurd dan voorheen begroot.
13
3
Forensenbelasting
-
125.000
139.000
153.000
We verhogen de forensenbelasting met 50% vanaf 2027. Daarna volgt een jaarlijkse extra verhoging met 5%.
14
3
Toeristenbelasting
-
150.000
150.000
150.000
Wij verhogen de toeristenbelasting vanaf 2027 met 15% ten opzichte van 2025.
15
5
Verduurzaming en modernisering De Beemd
-
350.000
-
-
De geplande realisatie schuift op naar 2027.
16
5
MFA Gorssel
-
-
722.000
-
De geplande realisatie schuift op naar 2028.
17
5
MFA Gorssel realisatie; parkeerkelder
-
-
-
25.000
Het niet realiseren van de half ondergrondse parkeergarage levert een besparing op in de investering en in de exploitatie van de MFA;
18
5
Areaaluitbereiding Openbare ruimte
-
68.000
68.000
68.000
We leggen het extra onderhoud van de openbare ruimte als gevolg van areaaluitbreiding neer bij de initiatiefnemer.
19
6
Uitvoering inburgering
25.000
25.000
38.000
38.000
We stoppen met de inzet van de taxibusjes.
20
6
Uitvoering inburgering
-
11.000
31.000
41.000
We besparen op de huur van ruimten die we gebruiken voor inburgeringslessen.
21
6
Uitvoering inburgering
-
-
11.000
11.000
Welzijn Lochem maakt meer gebruik van de inzet van vrijwilligers.
22
6
2019 Bijdrage collectieve ziektekostenverzekering
15.000
5.000
5.000
5.000
We controleren periodiek of de verzekerden op basis van woonplaats en inkomen (nog) recht hebben op de collectieve zorgverzekering.
23
6
Wonen, Rolstoelen en Vervoer
150.000
100.000
50.000
-
We gaan deze hulpmiddelen huren van de leverancier in plaats van kopen.
24
6
Vraagafhankelijk vervoer
5.000
5.000
5.000
5.000
Vanaf januari 2026 krijgen nieuwe gebruikers maximaal 1.500 kilometer WMO-vervoer per jaar ter beschikking.
25
7
Buurt Energie Strategie - aan de slag
30.000
30.000
30.000
30.000
De gemeente ontvangt uitvoeringsgelden van de Rijksoverheid (SPUK CDOKE) voor activiteiten gerelateerd aan duurzaamheid. Hierdoor kan het reguliere budget vervallen.
26
7
Duurzaamheid
43.000
43.000
43.000
43.000
De gemeente ontvangt uitvoeringsgelden van de Rijksoverheid (SPUK CDOKE) voor activiteiten gerelateerd aan duurzaamheid. Hierdoor kunnen deze reguliere budgetten (deels) vervallen.
27
7
Verlenging coördinatie energiecoaches
30.000
30.000
30.000
30.000
De gemeente ontvangt uitvoeringsgelden van de Rijksoverheid (SPUK CDOKE) voor activiteiten gerelateerd aan duurzaamheid. Hierdoor kan het reguliere budget vervallen.
28
8
Beheer en onderhoud Data Warehouse licenties
-
-
20.000
20.000
Door met eigen medewerkers een datawarehouse op te zetten met de architectuur van Datalab GO, werken we efficiënter tegen minder kosten.
29
8
Bouwgrondexploitaties
100.000
100.000
100.000
100.000
Interne uren berekenen in grondexploitaties berekenen we via kostenverhaal door aan ontwikkelaars.
30
9
Rente kortlopende geldleningen
110.000
110.000
110.000
110.000
Verlagen van het budget voor de rentelasten van kortlopende leningen.
31
9
OZB Woningen en Niet-woningen eigenaar en gebruiker
-
-
435.000
435.000
De extra OZB-verhoging van de inkomsten van OZB-woningen en niet-woningen eigenaar en gebruiker levert een extra inkomst op van € 435.000 vanaf 2028.
32
9
Indexeren belastingopbrengsten
181.000
364.000
551.000
737.000
De belastingopbrengsten indexeren we vanaf 2026 jaarlijks met 2%.
33
9
Inkomsten leges
50.000
50.000
50.000
50.000
De kostendekkendheid van de leges voor omgevingsvergunningen wordt vanaf 2026 structureel verhoogd. We zien al meerdere jaren een structurele stijging van de leges. Dit heeft vooral te maken met het gestegen aantal aanvragen
34
9
Algemene uitkering
475.000
475.000
475.000
475.000
Het bijramen van de stelpost BTW-compensatiefonds (BCF) levert een structureel voordeel op van € 475.000 vanaf 2026.
35
9
Onvoorzien
5.000
5.000
5.000
5.000
Stelpost onvoorzien stellen we bij naar een symbolische € 1.
36
10
Inkomsten Hanzeweg 8
3.000
3.000
3.000
3.000
Een deel van gemeentehuis verhuren we onder andere aan Plus-OV. Het huurbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd met een percentage van het huurbedrag.
37
10
Planning en control
24.000
24.000
24.000
24.000
Inhuur gaan we betalen vanuit het loonkosten budget.
38
10
Diverse budgetten personeel
101.000
101.000
101.000
101.000
We gaan soberder om met diverse personele budgetten.
39
10
Communicatie
-
-
5.000
5.000
We gaan nieuwjaarsbijeenkomsten en bijeenkomsten voor nieuwe inwoners soberder uitvoeren.
40
10
Informatievoorziening
5.000
5.000
5.000
5.000
Abonnementen die we niet meer echt nodig hebben nemen we niet meer af.
41
10
Gemeentegids
3.000
-
3.000
-
Stoppen met de tweejaarlijkse uitgave van de papieren gemeentegids.
Totaal ombuigingsmaatregelen
1.828.000
2.832.000
3.948.000
3.408.000
Bijstelling programmabudgetten ("lucht uit de begroting")
897.000
915.000
917.000
912.000
Totaal dekkingsplan
2.725.000
3.747.000
4.865.000
4.320.000