1. Veiligheid
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Terug naar navigatie - 1. Veiligheid - 1.1 Crisisbeheersing en brandweerWat willen we bereiken?
Een veilige woon- en leefomgeving.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:


Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
1.2 Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - 1. Veiligheid - 1.2 Openbare orde en veiligheidWat willen we bereiken?
Wij willen een zo veilig mogelijke leef- en werkomgeving voor inwoners en bedrijven. Veiligheid is een relatief en moeilijk begrip. Relatief, omdat iemand een onveilig gevoel kan hebben terwijl het wel veilig is, of omgekeerd. Moeilijk, omdat er veel zaken zijn die een veilige omgeving en een veilig gevoel kunnen beïnvloeden.
Om een zo veilig mogelijke gemeente te kunnen zijn, werken we samen.
Vaste partners zijn Politie, Openbaar ministerie, buurgemeenten, Veiligheidshuis, Veilig Thuis, Halt, Welzijn Lochem, ‘t Baken, Viverion, IJsseldal Wonen, Habion, GGD en de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG).
Met de VNOG werken we vooral samen op het gebied van de fysieke veiligheid en crisisbeheersing.
Dit draagt bij aan de volgende werelddoelen:

Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren onze reguliere werkzaamheden uit.
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - 1. Veiligheid - Beleidsnota'sHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s:
- Notitie inzake permanente bewoning recreatieverblijven (1994)
- Vervolgnotitie inzake permanente bewoning van recreatieverblijven (1997) deel 1
- Vervolgnotitie inzake permanente bewoning van recreatieverblijven (1997) deel 2
- Voortgangsnota bestrijding permanente bewoning recreatieverblijven (2002)
- Strategisch VTH beleid 2021-2024 deel 1
- Strategisch VTH beleid 2021-2024 deel 2
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1. Veiligheid - Wat mag het kosten?(bedragen x € 1.000) |
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Veiligheid |
Werkelijk |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenbegroting |
|||||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
Baten |
30 |
453 |
56 |
56 |
57 |
58 |
|||
1.1 |
Crisisbeheersing en brandweer |
24 |
412 |
9 |
9 |
9 |
9 |
||
1.2 |
Openbare orde en veiligheid |
5 |
41 |
47 |
47 |
48 |
49 |
||
Lasten |
3.716 |
3.436 |
3.426 |
3.539 |
3.615 |
3.616 |
|||
1.1 |
Crisisbeheersing en brandweer |
2.693 |
2.770 |
2.739 |
2.868 |
2.944 |
2.944 |
||
1.2 |
Openbare orde en veiligheid |
191 |
198 |
209 |
193 |
193 |
193 |
||
Kapitaallasten |
78 |
85 |
90 |
90 |
90 |
90 |
|||
Loonkosten |
754 |
384 |
388 |
388 |
388 |
388 |
|||
Totaal programma Veiligheid |
-3.687 |
-2.983 |
-3.370 |
-3.483 |
-3.558 |
-3.558 |
|||
Baten - toelichting fluctuaties - vergelijking begroting 2026 t.o.v. begroting 2025 |
|||||||||
1.1 |
In 2025 namen we incidenteel € 403.000 meer op als gevolg van de verkoop van de oude Brandweerkazerne in Almen |
||||||||