Stichting Achterhoek Toerisme
|
Naam |
9. Stichting Achterhoek Toerisme (en de Stichting Beheer Gelden Routebureau Achterhoek) |
|
Vestigingsplaats |
Doetinchem (gemeente Doetinchem) |
|
Openbaar belang |
Regiomarketingorganisatie Achterhoek Toerisme is verantwoordelijk voor de toeristische marketing van de Achterhoek. De toerist moet onze regio weten te vinden. Maar regiomarketing kan niet succesvol zijn, zonder een goed product. Daarom kijkt Achterhoek Toerisme integraal naar het toerisme en pakt daarin de volgende rollen op: 1. Regiomarketing vrijetijdseconomie 2. Recreatieve infrastructuur: het routebureau 3. Verbinder in de regio 4. Informatievoorziening en gastheerschap 5. Kennis- en productontwikkeling |
|
Overige deelnemers |
Gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Doesburg, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen. |
|
Gemeentelijke financiële bijdrage in 2026 |
1) Een bijdrage van € 1,927 per inwoner voor destinatiemarketing, management & ontwikkeling en voor ontwikkeling en beheer van routestructuren; 2) Een bijdrage van € 0,01 per toeristische overnachting in de gemeente Lochem om projectmatig te kunnen investeren in toeristische innovatie en digitale ontwikkelingen in de Achterhoek. 3) Een jaarlijkse inkoopbijdrage van € 10.000 voor beheer en onderhoud van routestructuren voor fietsen en wandelen. In totaal een bedrag van € 82.000 in 2026. |
|
Ontwikkelingen |
Achterhoek Toerisme is verhuisd naar een eigen locatie in Doetinchem. Er wordt gewerkt aan een nieuwe visie. Deze wordt in de loop van 2025 afgerond. Een van de drie pijlers die centraal staat in deze visie is de inzet om ons te profileren als Buitengewone Regio. Een regio waar buitenrecreatie centraal staat. |