2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma items

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

In 2024 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.

 

Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheden die gereden mogen worden. De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.

 

Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 

 

 

Wat hebben we ervoor gedaan?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

Vooral in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Als meer dan 90% van de parkeerplaatsen in gebruik is, is de parkeerdruk hoog. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en sturen we bij om genoeg bereikbare parkeerplaatsen te houden. Verder stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Zo komen er geen nieuwe parkeerproblemen.


Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan een dekkend netwerk voor laadinfrastructuur.

 

Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 

 

Wat hebben we ervoor gedaan?

2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - 2.3 Recreatieve havens

Wat willen we bereiken?
Wij zorgen voor goede voorzieningen voor recreatie in de passantenhaven van Lochem. Zodat we meer overnachtingen en bezoekers krijgen. En we benutten het Twentekanaal dan ook goede voor passanten.   

 

Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 
 

 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?
Wij zijn goed bereikbaar over water en de vaarweg.  We gebruiken de havens aan het Twentekanaal. Dit is goed voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en de leefbaarheid.

 

Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 

 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?
Wij stemmen  lokaal en regionaal de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar af. We zetten ons in dat er goede voorzieningen zijn voor op- en overstappen.  

 

Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 

 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overzicht baten en lasten - = nadeel, bedragen x € 1.000
Taak- Omschrijving taakveld Werkelijk Begroting Werkelijk Saldo
veld 2023 2024 2024 2024
Baten 177 410 653 243
2.1 Verkeer en vervoer 161 185 436 250
2.3 Recreatieve havens 0 1 0 -1
2.4 Economische havens en waterwegen 153 160 153 -6
2.5 Openbaar vervoer -137 64 64 0
Belangrijkste afwijkingen:
2.1 Verkeer en vervoer Vergunningen en leges nutsbedrijven: voordeel € 220.000
Door veel werkzaamheden door nutspartijen en meer verleende vergunningen inden wij meer leges en degeneratievergoedingen. Een degeneratievergoeding is een vergoeding voor de vermindering van de levensduur van de verharding als gevolg van graafwerkzaamheden. Structureel voordeel, dit nemen we mee bij de ombuigingen.
Lasten 5.880 6.392 6.124 268
2.1 Verkeer en vervoer 4.736 4.688 4.398 291
2.2 Parkeren 38 70 65 5
2.3 Recreatieve havens 3 3 1 3
2.4 Economische havens en waterwegen 145 162 165 -3
2.5 Openbaar vervoer -67 180 186 -6
Kapitaallasten 333 541 455 86
Loonkosten 693 747 854 -107
Belangrijkste afwijkingen:
2.1 Verkeer en vervoer VRI Goorseweg en VRI Kwinkweerd: voordeel € 54.000
Het project de Rondweg is in 2024 vertraagd door het ongeval. We leveren een financiële bijdrage aan de provincie voor het beheer en onderhoud van de nieuw te plaatsen verkeersregelinstallatie op de Goorseweg en de Kwinkweerd in Lochem. We betalen deze bijdrage na plaatsing/ afronding project rondweg. Wij stellen voor deze middelen opnieuw over te hevelen. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Bermbeheer buitengebied en actualiseren Wegenlegger: voordeel € 85.000
Voor beide projecten was er in 2024 onvoldoende capaciteit beschikbaar (geen projectleider). We gaan beide projecten in 2025 oppakken. Wij stellen voor deze middelen over te hevelen naar 2025. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Civiele kunstwerken nood: voordeel € 35.000
In 2023 en 2024 is dit budget opgehoogd om noodmaatregelen te kunnen nemen. Binnen het kader van nood zijn werkzaamheden uitgevoerd waarvoor niet het gehele budget benodigd is geweest. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Openbare verlichting: voordeel € 29.000
Nagenoeg alle lichtmasten zijn voorzien van een LED lamp, waardoor er minder stroom is verbruikt. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Mobiliteitsplan 2022 - 2030: voordeel € 82.000
Een aantal activiteiten uit het Mobiliteitsplan 2022-2030 hebben we dit jaar niet volledig kunnen afronden, of de uitvoering viel goedkoper uit dan ingeschat. Zo hebben we de netwerkscan uitgevoerd op de utilitaire en recreatieve fietsroutes en uitgewerkt tot een fietsplan. Het uitvoeringsprogramma stelden we zelf op (zonder de inzet van een extern bureau). Voor de Goorseweg stelden we een eerste ontwerp op, maar deze moeten we 2025 nog verder uitwerken, inclusief het opstarten van het participatietraject. Wij stellen voor de middelen voor de Goorseweg ad € 30.000 (opnieuw) over te hevelen. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Gladheidbestrijding: nadeel € 35.000
Er zijn in 2024 meer uitrukken nodig geweest dan waarmee is gerekend. Daarnaast heeft een tegenvallende aanbesteding Strooidiensten geleid tot hogere kosten. Structureel nadeel. In de Bestuursrapportage 2025 doen we een voorstel om het budget bij te stellen.
Totaal programma 2 -5.703 -5.982 -5.471 511