Toelichting op de balans

6.1 Activa

 

Vaste activa

 

•    Immateriële vaste activa
Het verloop van de immateriële vaste activa in 2024 is in onderstaand overzicht weergegeven.

Bedragen x €1.000
Boekwaarde 01-01-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31-12-2024
Bijdragen aan activa in eigendom van derden 254 18 236
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 90 93 184
Totaal immateriële vast activa 344 93 18 419

In de cijfermatige detailverantwoording 2024 staat een overzicht met de stand van de kredieten.

 

Bijdragen aan activa van derden.

Bedragen x €1.000
Boekwaarde Investering Afschrijving Boekwaarde
1-1-2024 31-12-2024
2010 VRI N346 Kwinkweerd-Aalsvoort 4 2 3
Voorziening sportacc. Almen 49 5 44
Accommodatieplan Almen 201 11 190
Totaal 254 18 236

•    Materiële vaste activa
Het verloop van de materiële vaste activa in 2024 is in onderstaand overzicht weergegeven. 

Bedragen x € 1.000
Boekwaarde 01-01-2024 Investeringen Des-investeringen Afschrijvingen Bijdragen van derden Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2024 Voorzieningen Balanswaarde 31-12-2024
Investeringen met economisch nut 45.902 9.040 2.057 1.324 51.560 51.560
Gronden en terreinen 6.423 1.639 8.062 8.062
Bedrijfsgebouwen 36.937 7.261 1.725 1.324 41.149 41.149
Grond- weg- en waterbouwkundige werken 238 18 219 219
Machines, apparaten en installaties 1.822 86 199 1.709 1.709
Overige materiële vaste activa 481 54 115 420 420
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven 17.573 915 16.659 16.659
Grond- weg- en waterbouwkundige werken 16.891 796 16.095 16.095
Overige materiële vaste activa 682 119 563 563
Investeringen met maatschappelijk nut 14.156 4.985 422 53 18.667 18.667
Maatschappelijk nut vóór 2017
Grond- weg- en waterbouwkundige werken 8.706 87 343 8.450 8.450
Overige materiële vaste activa 15 1 14 14
Maatschappelijk nut vanaf 2017
Grond- weg- en waterbouwkundige werken 5.435 4.885 78 53 10.189 10.189
Overige materiële vaste activa 13 13 13
In erfpacht uitgegeven gronden 3.944 3.944 3.944
Totaal materiële vaste activa 81.575 14.025 3.394 1.377 90.829 90.829

Begrotingsrechtmatigheid kredieten

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens het toetsingskader van de commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Uit onderstaande opstelling blijkt een aantal kredieten overschreden te zijn. De redenen van overschrijding lichten wij toe. Gesteld kan worden dat de uitgaven passen binnen het beleid en binnen het doel waarvoor het krediet beschikbaar is.

2 0 2 4 - K R E D I E T E N U I T G A V E N
Omschrijving Begroot Werkelijk Restant Toelichting Conclusie (past binnen beleid en doel?)
721011 - 2021 Herinrichten Markt Lch 364.208 424.896 -60.688 Op 8 juni is de markt feestelijk geopend. Gedurende het jaar 2024 zijn er afrondende werkzaamheden uitgevoerd. Afgerond. Krediet afsluiten. Past binnen beleid en doel
721236 - 2024 Fietsstraat - Gloep Albert Hahnweg 0 26.756 -26.756 Definitief ontwerp is (nagenoeg) gereed. Na bestuurlijke besluitvorming kan de voorbereiding voor uitvoering worden opgestart. De uitvoering van de werkzaamheden start naar verwachting in 2025. Past binnen beleid en doel
722001 - 2019 Aanpak centrum LCH verkeerscirculatieplan 29.819 71.095 -41.276 Afgerond. Krediet afsluiten. Past binnen beleid en doel
783014 - Voorbereidingskosten Almen Zuid 2b -90.050 93.494 -183.544 Voorbereidingskosten t.b.v. onderzoeken en uitwerking in een bestemmingsplan voor de realisatie van 15 woningen in het project Almen Zuid IIb. De grondexploitatie is door de raad in 2025 vastgesteld waarna de kosten worden opgenomen in het grondexploitatiecomplex (BIE). Past binnen beleid en doel

Wij lichten de begrotingsonrechtmatigheid boven de € 25.000 toe. Bijlage 2 bevat alle toelichtingen op de kredieten. 

 

•    Financiële vaste activa
Het verloop van de financiële vaste activa in het jaar 2024 wordt in onderstaand overzicht weergegeven.

Bedragen x € 1.000
Boekwaarde 1-1-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen/ aflossingen Afwaarderingen Boekwaarde 31-12-2024
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 342 342
Leningen aan deelnemingen 2.291 2.291
Overige langlopende leningen u/g 5.569 644 30 6.183
Totaal financiële vast activa 8.202 644 30 8.816

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen
De samenstelling van deze post is:     

Bedragen x € 1.000
Boekwaarde Boekwaarde
1-1-2024 31-12-2024
NV Bank Nederlandse Gemeenten 150 150
Stadsbank Oost Nederland 54 54
Vitens 5 5
Circulus-Berkel 59 59
Alliander 73 73
Totaal 342 342

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen


Bank Nederlandse Gemeenten 
Het gemeentelijk aandelenkapitaal bedraagt:
60.138 aandelen nominaal groot € 2,50; geheel volgestort. 

 

Stadsbank Oost Nederland 
De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal, omdat deze bankinstelling diensten verleent aan ingezetenen die schuldhulpverlening nodig hebben of andere ondersteuning om uit financiële nood te kunnen geraken. Per inwoner heeft de gemeente een bedrag van € 1,59 gestort. 

 

Vitens
De aandelen zijn in de balans opgenomen voor de verkrijgingsprijs van € 5.000. Op 1 januari 2024
bestaat het gemeentelijk aandelenkapitaal uit 32.045 aandelen van nominaal groot € 1,00.  

 

Circulus
De gemeente Lochem neemt deel in het aandelenkapitaal van Circulus-Berkel om samen met de andere aandeelhouders (alleen gemeenten) invloed te hebben op de bedrijfsvoering en de kosten van dienstverlening. 
Het gemeentelijk aandelenkapitaal bestaat uit 749 aandelen van nominaal groot € 1,00. 

 

Alliander
De aandelen zijn in de balans opgenomen voor de verkrijgingsprijs van € 73.000. 
Op 1 januari 2024 bestaat het gemeentelijk aandelenkapitaal uit 522.244 aandelen van nominaal groot € 5,00.

 

Leningen aan deelnemingen


Alliander
Dit betreft een lening aan Alliander die verstrekt is in december 2021 met als hoofdsom € 2.290.628. De looptijd van de lening is 60 jaar, tenzij eerder afgelost of geconverteerd naar aandelen. De rente op deze lening is 2,075% en wordt elke 10 jaar vastgezet. 

 

Overige langlopende leningen u/g

Bedragen x € 1.000
Boekwaarde 01-01-2024 Verstrekkingen Aflossing Boekwaarde 31-12-2024
Lening SCC 't Trefpunt 143 143
SVN Startersfonds 3.064 45 3.109
SVN duurzaamheidslening 364 2 367
SVN blijverslening/Toekomstbestendig wonen 1.740 517 2.256
Revolving Fund Lening Lochem Energie 1e lening 6 3 3
Revolving Fund Lochem Energie lening 2017, 2e lening 9 3 7
Revolving Fund Lochem Energie laadpalen 2020 17 2 15
Revolving Fund Lochem Energie laadpalen 2022 21 2 19
Revolving Fund Lochem Energie Ijsseldalproject 23 2 20
Revolving Fund Lochem Energie Zonnepanelen 2023 23 2 21
Revolving Fund Lochem Energie Witte Kerk 2024 25 2 23
Revolving Fund Zwembad Laren lening 2017 10 3 8
Revolving Fund Witkampers renovatie voetbalcomplex 2020 17 2 15
Revolving Fund St. Belangen Ruitersport Laren 2021 18 2 15
Revolving Fund St. Hart voor Eefde expl Dorpshuis 2023 10 10
Revolving Fund St. Vastgoed Hoeflo 2023 25 2 22
Revolving Fund Biogas Hub 2024 30 30
Revolving Fund Stadhuus 2024 25 2 23
Krediethypotheken Het Baken 79 79
Totaal 5.569 644 30 6.183

SVN  leningen
De mutaties in het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN), worden hieronder toegelicht.

Bedragen x € 1.000
Saldo Bij Bij/ af Af Saldo
1-1-2024 rentevergoeding Mutatie Beheervergoeding 31-12-2024
1315 en 1316 SVN Startersfonds 3.064 59 14 3.109
1317 SVN Duurzaamheidsleningen 364 4 2 367
1311 SVN Toekomstbestendig wonen/ blijversleningen 1.740 26 500 10 2.256
Totaal 5.168 89 500 25 5.731
Schuldrestant Rekening-courant tegoed Aantal nieuwe leningen Aantal lopende leningen
31-12-2024 31-12-2024
1315 en 1316 SVN Startersfonds 2.507 601 24 150
1317 SVN Duurzaamheidsleningen 269 98 0 80
1311 SVN Toekomstbestendig wonen/ blijversleningen 1.819 437 45 231
Totaal 4.595 1.136

Vlottende activa 

 

•    Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden zijn uitgesplitst naar de volgende categorieën:

Bedragen x €1.000
Balanswaarde Balanswaarde
01-01-2024 31-12-2024
Onderhanden werk, waaronder gronden in exploitatie 9.457 10.280
Gereed product en handelsgoederen 8 6
Totaal 9.466 10.286

Bouwgronden in exploitatie 
Van de bouwgronden in exploitatie kan van het verloop in 2024 de onderstaande overzichten worden weergegeven:

Bedragen x €1.000
complex Boekwaarde 1-1-2024 Van gronden in voorraad Investeringen Inkomsten Ten laste (+)/gunste(-) van het resultaat Nog te ontvangen boekwaarde 31-12-2024
Aalsvoort West -98 210 112
Stijgoord 2.337 20 51 2.306
Diekink 4.677 36 5 4.708
subtotaal 6.916 - 266 56 - - 7.126
Clusterlocatie Exel 657 15 - - 673
Detmerskazerne -361 527 - 167 -
Kop van Oost 3.751 482 1.084 - 3.150
Etalage n.d. Toekomst 1.515 13 - - 1.527
Scheggertdijk 3.101 370 26 3.445
Almen 2A 68 12 - 77
subtotaal 8.732 - 1.420 1.110 167 - 8.871
Totaal actieve bouw-grondexploitaties 15.648 - 1.686 1.165 167 - 15.997
Totaal particuliere grondexploitaties -19 11 55 11 -74
Totaal 15.629 - 1.696 1.220 177 - 15.923
Bedragen x €1.000
complex boekwaarde 31-12-2024 Voorziening verlieslatend complex 1-1-2024 mutatie voorziening verlieslatend complex ten laste (+)/gunste (-) van het resultaat Voorziening verlieslatend complex 31-12-2024 Balanswaarde 1-1-2024 Balanswaarde 31-12-2024 nog te maken kosten nog te ontvangen opbrengsten Verwacht eindsaldo op basis van ramingen 1-1-2025
Aalsvoort West 112 - - - -98 112 137 285 overschot 36
Stijgoord 2.306 329 45 284 2.008 2.022 651 2.673 tekort 284
Diekink 4.708 987 -26 1.013 3.690 3.695 3.447 7.142 tekort 1.013
subtotaal 7.126 1.315 18 1.297 5.601 5.829 4.235 10.100 -1.261
Clusterlocatie Exel 673 - - - 657 673 1.163 1.988 153
Detmerskazerne - - - - -361 - -
Kop van Oost 3.150 2.528 494 2.034 1.224 1.116 2.923 4.038 tekort 2.034
Etalage n.d. Toekomst 1.527 1.769 -52 1.821 -254 -294 324 30 overschot 1.821
Scheggertdijk 3.445 370 64 306 2.731 3.139 239 3.378 overschot 306
Almen 2A 77 174 -11 185 -109 -108 108 0 tekort 185
subtotaal 8.871 4.840 494 4.346 3.888 4.526 4.756 9.435 4.498
Totaal actieve bouw-grondexploitaties 15.997 6.155 513 5.643 9.489 10.355
Totaal particuliere grondexploitaties -74 32 -32 - -19 -74
Totaal 15.923 6.187 481 5.643 9.470 10.280

De waardering van de in exploitatie genomen bouwgronden is gebaseerd op de inzichten van de berekeningen per 1 januari 2025 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die jaarlijks wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. We hebben op basis van de huidige informatie en inzichten de beste inschatting gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen bouwgronden. 

 

We hanteren de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van onze ramingen:
•    rentepercentage bedraagt 0%; 
•    kostenindexatie (inflatiepercentage) bedraagt 3,5% en aflopend naar 2% vanaf 2028 e.v.;
•    de geraamde verkopen van de bouwkavels zijn gebaseerd op de actuele grondprijzen. 

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten hanteren we o.a. de volgende uitgangspunten: 
•    de nog te verwerven gronden per 1 januari 2025;
•    de nog te maken kosten voor bouw- en woonrijpmaken per 1 januari 2025 gebaseerd op 
       actuele ramingen en ervaringscijfer;
•    de nog te maken externe en interne begeleidingskosten en uren per 1 januari 2025;
•    een inschatting van de overige nog te maken kosten per 1 januari 2025.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten hanteren we o.a. de volgende uitgangspunten: 
•    de nog te verkopen bouwkavels per 1 januari 2025;
•    de nog te ontvangen subsidies en bijdragen van derden per 1 januari 2025. 

 

De waardering van de bouwgronden in exploitatie (BIE) is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2025 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses. Het betreft een inschatting van begin 2025 die omgeven is door de nodige risico's, aannames en veronderstellingen die periodiek (jaarlijks) worden herzien. Deze periodieke herziening kan in de toekomst leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening te verwachten exploitatieverliezen. Dit geldt ook voor de realisatie van de (gehanteerde) verkoopprijzen. Dit zal dan ook impact hebben op de (benodigde) hoogte van de specifieke weerstandsreserve. 
Deze schattingsonzekerheden zijn verwerkt in de risicoanalyse. Deze analyse is nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid.  Hierbij merken we op dat deze risico’s ook alleen betrekking hebben op de nu lopende grondexploitaties. Nog te openen grondexploitaties maken geen onderdeel uit van deze doorrekening. Daarnaast spelen er projectspecifieke risico’s die ook van invloed kunnen zijn en lopen we bij projecten die tegen het eind van hun looptijd zitten minder risico dan projecten die zich nog in de beginfase bevinden. Ook de projectspecifieke risico’s zijn opgenomen in de risicoanalyse.
Voor een nadere toelichting op de grondexploitaties verwijzen we naar de paragraaf grondbeleid in deze jaarrekening die een uitgebreide verantwoording geeft over de ontwikkelingen en de risico’s en onzekerheden in de grondexploitatie in 2024.

 

De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag. 

 

Voor een uitgebreidere toelichting op de “bouwgronden in exploitatie” verwijzen we u naar de paragraaf “Grondbeleid”.


 
Gereed product
Dit betreft de voorraad eigen verklaringen.


 
•    Uitzettingen korter dan één jaar
In onderstaand overzicht wordt een specificatie gegeven van de in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar en korter. 

Bedragen x €1.000
Balanswaarde Boekwaarde Voorziening Balanswaarde
31-12-2023 31-12-2024 oninbaarheid 31-12-2024
Vorderingen op openbare lichamen 7.604 7.145 7.145
Rekening-courantverhouding met het Rijk 10.987 7.299 7.299
Rekening-courantverhouding overige niet-financiële instellingen 199 256 256
Overige vorderingen 2.366 2.647 282 2.365
- algemeen* 1.864 2.128 217 1.911
- belastingen* 502 519 65 454
Totaal 21.156 17.347 282 17.065

Vorderingen op openbare lichamen
In de vorderingen op openbare lichamen zit begrepen de vordering op de Belastingdienst van de bijdrage 2024 uit het BTW-compensatiefonds groot €  6.884.000. Dit bedrag wordt overeenkomstig de gemaakte afspraken tussen rijk en gemeenten op 1 juli 2025 uitbetaald.
        
Rekening-courantverhouding met het Rijk/ Schatkistbankieren
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een maximumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. 

 

Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. Alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist moeten worden aangehouden. In 2024 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2024 is geweest:

Bedragen x €1.000
Verslagjaar 2024
Drempelbedrag 1.731 1.731 1.731 1.731
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 427 408 411 424
Ruimte onder het drempelbedrag 1.304 1.322 1.319 1.306
Overschrijding van het drempelbedrag

•    Liquide middelen

De liquide middelen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
De post liquide middelen bestaat uit:

Bedragen x €1.000
Balanswaarde Balanswaarde
01-01-2024 31-12-2024
Liquide middelen
- Kassaldi 4 3
- Banksaldi 469 453
Totaal 472 456

•    Overlopende activa
De post overlopende activa bestaat uit de volgende onderdelen:

Bedragen x €1.000
Balanswaarde Balanswaarde
01-01-2024 31-12-2024
Vooruitbetaalde bedragen 316 413
Nog te ontvangen bedragen: 4.072 4.860
- algemeen 3.319 3.135
- Rijk 359 1.589
- Overige Nederlandse overheidslichamen 394 136
Totaal 4.388 5.272

Onderstaand zijn de nog te ontvangen bedragen overheidslichamen gespecificeerd. 

Bedragen x €1.000
omschrijving Saldo Af Bij Saldo
01-01-2024 31-12-2024
Rijk: 359 430 1.659 1.589
Suppletie alg uitkering conv explosieven 45 45
Alg uitk verrekening voorschotten 31 31 194 194
SISA regeling Oekraïne 270 270 1.257 1.257
SISA regeling gemeentelijke belastingen 12 12 1 1
SISA hulp gedupeerden toeslagenproblematiek 31 31
SPUK sport 88 88
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai 71 -71
Rente schatjistbankieren 88 88
Overige Nederlandse overheidslichamen: 394 375 117 136
Middelen kwalificatieplicht 33 33
Prov Gld CE N346 257 257
Prov Gld subsidie NABO's 81 81
Prov Gld de Achterhoekse productbeleving 16 16
Parkmanagement Aalsvoort 5 5
Gemeente Voorst fietsvoetveer 3 3
COA opvang alleengaande minderjarige vreemdelingen Paasberg 117 117
Totaal 753 805 1.777 1.725

6.2 Passiva


Vaste passiva

 

Eigen vermogen
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Overzicht eigen vermogen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde Resultaat 2023 Dotatie tlv exploitatie Onttrekking ten gunste van exploitatie Boekwaarde
1-1-2024 31-12-2024
Algemene reserve 37.492 2.131 93 3.197 36.519
Bestemmingsreserves 32.269 7.696 2.208 37.757
Totaal Reserves 69.761 2.131 7.789 5.406 74.275
Resultaat na bestemming 2.131 -2.131 3.819 3.819
Totaal 71.892 7.789 9.225 78.094

Algemene toelichting reserves en voorzieningen
De nota reserves en voorzieningen is op 9 maart 2020 vastgesteld en geeft kaders omtrent de reserves en voorzieningen.

 

Toelichting reserves 

Overzicht Reserves
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde Toevoeging Onttrekking Boekwaarde
1-1-2024 31-12-2024
Algemene reserve 37.492 2.224 3.197 36.519
Bestemmingsreserve 32.269 7.696 2.208 37.757
1 Reserve afvalstoffenheffing 464 93 371
2 Reserve rondweg Lochem 54 54
3 Reserve functiegericht wegbeh. 400 100 300
4 Reserve Kop van Oost 59 59
5 Reserve kapitaallasten 25.040 745 1.179 24.606
6 Reserve Sportvoorzieningen 346 42 303
7 Reserve ontheemden opvang en huisvesting 5.906 4.246 439 9.713
8 Reserve grondexploitaties 2.705 295 2.410

Algemene reserve

 

Aan de algemene reserve is in 2024 in totaliteit een bedrag gedoteerd van € 2.224.476
De doteringen betreffen:
-    het batig rekeningsaldo 2023 groot € 2.131.476
-    een dotatie van de reserve afvalstoffenheffing aan de algemene reserve € 93.000
De algemene reserve is aangewend voor een totaalbedrag van € 3.197.470
De grootste aanwendingen zijn:
-    dekking overheveling van niet bestede budgetten 2023 € 553.278
-    de dotatie aan de nieuwe reserve grondexploitaties van € 2.043.000
-    dekking van het tekort van € 278.000
-    dekking voor de aanbesteding van het nieuwe zaaksysteem van € 115.000


Bestemmingsreserves

 

1.    Afvalstoffenheffing
De gelden zijn voornamelijk afkomstig uit oude afrekeningen van de Regio Stedendriehoek, als gevolg van de overdracht van de afvalinzameling naar het voormalig Berkel Milieu, en de dividenduitkeringen van Circulus-Berkel. De reserve dient ter dekking van de kosten voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de afvalinzameling.  Conform de jaarrekening 2023 is er € 93.000 onttrokken.
 
2.    Rondweg Lochem 
Deze reserve is in 2001 ingesteld met als doel een bijdrage aan de provincie te verstrekken voor de aanleg van de noordoostelijke rondweg langs de kern Lochem. In 2024 is er geen mutatie geweest. 
  
3.    Functiegericht wegbeheer
Bij de behandeling van de Kadernota 2018 is deze reserve ingesteld. De reserve is ingesteld om de verschillende wegcategorieën, behoudens de afwegingswegen, de komende 10 jaren (2018-2027) in te richten conform uitgangspunten en kwaliteitsniveau. Onttrokken is het geraamde bedrag van € 100.000.
 
4.    Kop van oost
In de raadsvergadering van 26 juni 2017 is besloten om deze reserve in te stellen. De reserve Kop van Oost en de verliesvoorzieningen met betrekking tot Kop van Oost vormen samen de dekking voor de aanvullende netto gemeentelijke bijdrage van maximaal € 2,7 miljoen, zijnde het tekort, ten einde de ontwikkeling van de Kop van Oost mogelijk te maken. In 2024 gaat deze reserve op in de reserve grondexploitaties. In 2024 is het bedrag van € 59.293 onttrokken en gedoteerd aan de reserve grondexploitaties. Daarmee staat deze reserve op nul en kan worden opgeheven. 
 
5.    Reserve kapitaallasten
In deze reserve komen de bijdragen van de algemene of bestemmingsreserves ten behoeve van (gedeeltelijke) dekking van investeringen. Deze reserve dient ter dekking van de toekomstige kapitaallasten op basis van eerder genomen raadsbesluiten en is daarmee beklemd. 
De reserve is verhoogd met € 745.000 voor de dekking van de kapitaallasten van de investering reconstructie Holterweg. Voor de dekking van kapitaallasten is € 1.179.271 aan de reserve onttrokken. 
 
6.    Reserve sportvoorzieningen
In de raadsvergadering van 29 november 2021 is besloten tot het instellen van de bestemmingsreserve sportvoorzieningen. Deze reserve dient voor de dekking van gemeentelijke investeringsbijdragen voor investeringen in de aanpassing, uitbreiding of vernieuwing van sportvoorzieningen.  Er is € 42.470 uit de reserve onttrokken ten behoeve van subsidies sportvoorzieningen.  
 
7.    Reserve ontheemden opvang en huisvesting
In de raadsvergadering van 3 juli 2023 is besloten tot het instellen van de bestemmingsreserve ontheemden opvang en huisvesting. Het doel van deze reserve is om de toekomstige kosten voor opvang en huisvesting van Oekraïense ontheemden, asielzoekers en statushouders te dekken. In 2024 is er € 4.245.620 gedoteerd aan deze reserve en is er € 438.982 onttrokken. 

 

8.   Reserve grondexploitaties
Met het vaststellen van de Nota grondbeleid 2022, in de raadsvergadering van 27 maart 2023, is besloten een reserve grondexploitaties in te stellen. Vanaf 2024 komen de mutaties in de verliesvoorziening en de resultaten van de grondexploitaties niet meer ten gunste of ten laste van de algemene reserve, maar van de reserve grondexploitatie. In de begroting 2024 besloot de raad de reserve grondexploitaties voor een bedrag van  € 2.102.000 in te stellen. Daarnaast is er in  2024 € 602.815 gedoteerd en is er € 295.444 onttrokken, voor winstnemingen en mutaties verliesvoorzieningen. 

 

 Voorzieningen 

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde Toevoeging Vrijval Onttrekking Boekwaarde
1-1-2024 31-12-2024
Voor verplichtingen, verliezen en risico's 2.387 804 4 181 3.007
1 Voorziening APPA-regeling bestuuders 1.815 594 107 2.303
2 Voorziening gepensioneerde bestuurders 344 4 13 327
3 Voorziening wachtgeld bestuurders 77 50 48 79
4 Voorziening spaarverlof 152 97 13 236
5 Voorziening voormalig personeel 63 63
Ter egalisering van kosten 2.871 550 500 2.921
6 Voorziening onderhoud gemeentelijke accomodaties 2.871 550 500 2.921
Voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven 20.472 3.338 513 23.297
7 Voorziening vervanging riolering 20.450 3.238 513 23.175
8 Voorziening vervanging ondergrondse verzamelcontainers 22 100 122
Voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is 2.205 304 442 2.067
9 Voorziening egalisatie riolering 2.136 304 442 1.998
10 Voorziening middelen derden(planschade) 69 69
Totaal voorzieningen 27.935 4.996 446 1.194 31.293

Hierna volgt een toelichting op de aanwezige voorzieningen 

1. APPA-regeling bestuurders
Deze voorziening vormden we in 2010 voor de APPA-regeling (Algemene pensioenwet politiek ambtsdragers) van gewezen bestuurders.  De voorziening is actuarieel berekend. 

 

2. Gepensioneerde bestuurders
Voor gepensioneerde bestuurders is in 2010 een voorziening getroffen. De voorziening is actuarieel berekend. 

 

3. Voorziening wachtgeld bestuurders
In 2022 is deze voorziening gevormd voor het wachtgeld van voormalig bestuurders. 

 

4. Voorziening spaarverlof
In 2022 is het, door een CAO wijziging, mogelijk geworden voor medewerkers om verlofuren te sparen.

 

5. Voorziening voormalig personeel
Deze voorziening is voor voormalig personeel. Er zijn een paar oud-medewerkers die gebruik maken van de RVU-regeling.

 

6. Onderhoud gemeentelijke accommodaties 
Deze voorziening is in 2009 ingesteld. Het voor het onderhoud van de gemeentelijke accommodaties geldende meerjarig onderhoudsplan (MOP) is in 2022/2023 herijkt op basis van een aantal, deels wettelijk verplichte, factoren, waaronder toerekening van indexering en btw, en de 5-jaarlijkse technische her-inspectie. De financiële gevolgen hiervan zijn vertaald in een raadsvoorstel waarover op 29 januari 2024 een definitief besluit is genomen (MOP 2023-2027). In 2024 zijn er schilderwerkzaamheden uitgevoerd en is de vloerbedekking vervangen in het gemeentehuis die voor latere jaren gepland waren. Dit is gedekt binnen de voorziening.

 

7. Vervanging riolering
In 2021 stelde de raad een nieuw gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025 (GRP) vast voor de jaren vanaf 2021. Voor de uitvoering van dit plan werken wij met een voorziening. De voorziening zetten wij in voor toekomstige vervangingsinvesteringen. De kosten voor onderhoud vangen wij op binnen de reguliere exploitatie. 
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, onderdeel riolering en het overzicht met de stand van de kredieten

 

8. Voorziening vervanging ondergrondse containers
Deze voorziening zetten we in voor de vervanging ondergrondse verzamelcontainers. In het tarief afvalstoffenheffing nemen we een bedrag op voor de toekomstige vervanging van ondergrondse containers. 
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, onderdeel ondergrondse verzamelcontainers en het overzicht met de stand van de kredieten.

 

9. Egalisatie riolering 
Jaarlijks rekenen wij via deze voorziening het rekeningresultaat op riolering af. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025 (GRP) zetten we het saldo van de voorziening in om het tarief voor de rioolheffing vanaf 2022 te bevriezen voor vier jaar.  Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar financiële analyse bij Programma 7,taakveld 7.2 Riolering.

 

10. Voorziening afkoopsom planschade
Wij kunnen als gemeente een afkoopsom ontvangen van de initiatiefnemer, voor de afkoop van planschaderisico’s bij ruimtelijke ontwikkelingen. Daarvoor is het nodig dat wij als gemeente een voorziening opnemen, waar we het ontvangen bedrag aan toevoegen. Derden kunnen planschade verzoeken indienen bij bestemmingsplanwijzigingen. Als dit niet binnen 5 jaar na onherroepelijk worden van het betreffende bestemmingsplan gebeurd, dan valt het bedrag dat wij hebben ontvangen vrij en mogen wij het houden. Bij de Bestuursrapportage 2018 (raad 15-10-2018) hebben we hiervoor deze nieuwe voorziening ingesteld.

 
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

 

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden en het verloop is als volgt: 

Bedragen x €1.000
Saldo 01-01-2024 Opgenomen Aflossing Saldo 31-12-2024
Onderhandse leningen:
Binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstelllingen 720 120 600
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen 7.731 3.554 4.176
Waarborgsommen:
Waarborgsom aankoop gronden 323 323
Totaal 8.773 3.674 5.099

Voor de opgenomen vaste geldleningen is in het huidige boekjaar € 236.537 aan rente verantwoord. De leningen hebben op 1 januari 2024 een gemiddeld gewogen rente van 3,78% (2023: 2,88%).

 

Vlottende passiva
Onder de vlottende passiva zijn opgenomen: 

Bedragen x €1.000
Saldo Saldo
01-01-2024 31-12-2024
Schulden <1 jaar 6.279 5.967
- Overige kasgeldleningen
- Banksaldi
- Overige schulden 6.279 5.967
Overlopende passiva 10.739 12.694
- Vooruitontvangen bedragen:
* Het rijk 4.169 6.897
* Overige overheidslichamen 3.203 2.975
* Overige vooruitontvangen bedragen 47 8
Nog te betalen bedragen 3.319 2.815
Totaal 17.018 18.661

Onderstaand zijn de vooruit ontvangen middelen overheidslichamen gespecificeerd.  

Vooruitontvangen middelen overheidslichamen
Bedragen x €1.000
Omschrijving Boekwaarde Toevoegingen Onttrekkingen Boekwaarde
01-01-24 31-12-24
Rijk: 4.170 3.394 667 6.897
Min. Infra voorber,begel., toez., geluidsanering 146 146
SPUK klimaatadaptatie 2021-2027 Werkregio Achterhoek 321 321
Rijksdienst Ondernemend Nederland Uitkoopregeling Dorpsstraat 2b Almen 3 3
Min van financiën gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek 47 38 85
Min. van Soc Zaken Toeslagenaffaire kwijtschelding 5 5
Min van Infra spec uitk stim verk veiligheidsmaatregelen 391 53 338
Min van VWS Meoz Leussinkbad 74 74
Min van VWS restant sportakkoord 2020 2 2
Min Soc. Zaken TOZO gelden 2020 en 2021 785 254 531
Min Soc. Zaken Wet inburgering 36 356 36 356
Min Soc. Zaken Wet Onderwijsroute 15 15
Min Soc. Zaken afwikkeling BBZ 160 25 52 132
Min van Onderwijs Covid-19 onderwijsvertragingen 368 96 272
Min van OCW Lokale bibliotheek voorziening 111 111
Min van BZK energiearmoede 2022-2023 386 159 227
Rijksdienst voor ondernemend Nederland Regeling Lokale aanpak isolatie 1.052 1.990 3.042
Rijksdeinst voor ondernemend Nederland Huisvesting grote gezinnen 15 15
Min. Binnenlandse Zaken Regeling Startbouwimpuls 236 236
Rijksdienst Ondernememd Nederland Regeling huisvesting aandachtsgroepen 51 51
Rijksdienst Ondernememd Nederland Regeling klimaat-en energiebeleid 364 335 699
Min van VWS Galaregeling (Gezond en actief leven akkoord) 108 145 253
Overige Nederlandse overheidslichamen: 3.203 450 679 2.975
Gem Apeldoorn spuk IZA-doelen 2023-2026 (sisa tussen medeoverheden) 192 192
Prov Overijssel Deltaprog fase 2 160 160
Veiligheidregio regeling CTB(coronatoegangsbewijzen) 13 13
Gem Apeldoorn Regiodeal Smart Grid Kanaalzone 9 9
Gem Deventer Beschermd wonen 1.983 250 476 1.758
Prov GLD Verrekening subsidie Lochem Stad (incl TKF) 286 100 186
Waterschap vergoeding bruggen 332 332
Prov GLD Hoofdfietsnet 94 94
Prov GLD Klompenpaden 21 21
Prov GLD Mobiliteit als motor voor participatie 80 1 80 1
Prov GLD Reizen 15 15
Div Gemeenten Cofinanciering POP3 6 6
Gem Aalten Koele kernen, warme harten 163 163
Prov GLD Bodemtaken Omgevingswet 40 7 46
Totaalbedragen 7.373 3.844 1.346 9.872

6.3 Niet uit de balans blijkende verplichtingen/rechten en gebeurtenissen na balansdatum

 

Langlopende contracten
Voor de schoonmaak is een contract afgesloten in 2017 dat 4 jaar loopt en daarna nog 4 optiejaren heeft. De kosten zijn bij benadering € 117.000 per jaar.

 

Voor de brandverzekering is een contract afgesloten in 2021 dat 4 jaar loopt. De kosten zijn benadering € 176.000 per jaar

 

Voor de levering van elektriciteit en gas zijn per 1 januari 2024 overeenkomsten aangegaan met Vattenfall voor elektra en gas. Deze contracten lopen tot en met 2025, met een optie tot verlenging. De kosten per jaar zijn afhankelijk van het verbruik. Op basis van een globale schatting bedraagt het jaarbedrag € 2.200.000. Afrekening vindt plaats op basis van het werkelijke verbruik en de dan geldende energieprijzen.

 

Het abonnementenbeheer is in 2014 aanbesteed en loopt vanaf 1 januari 2015 voor 4 jaar en heeft daarna nog 4 optiejaren, waar we gebruik van maken. Jaarlijkse kosten bedragen circa € 86.000. 


 
Verlofdagen
Eind 2024 is het saldo verlof uren ongeveer 18.800 uur. Op basis van de bezetting komt dat neer op 72 uur per fte. 

 

Achtervangpositie Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Corporaties, deelnemers van het WSW, zijn voor investeringen in bestaande en nieuwe te bouwen woningen en maatschappelijk vastgoed aangewezen op de onderhandse kapitaalmarkt. Om ervoor te zorgen dat de deelnemers deze leningen tegen relatief gunstige condities kunnen aantrekken, heeft het WSW met medewerking van landelijke en lokale overheden een zekerheidsstructuur voor corporaties ontwikkeld. 
Belangrijke kenmerken van deze zekerheidsstructuur zijn: 
-    deelnemers lenen tegen gunstige voorwaarden en aantrekkelijke tarieven
-    100 procent zekerheid voor de financiers en solvabiliteitsvrij
-    de zekerheidsstellers stellen deelnemers in staat tot maatschappelijk en volkshuisvestelijk investeren. 

 

De tertiaire zekerheid van het WSW wordt gevormd door de achtervangpositie van Rijk en gemeenten. Het Rijk heeft een ongelimiteerde achtervangpositie ingenomen. Gemeenten maken elk afzonderlijk een afweging hoe zij de achtervang regelen. Zonder achtervang is borging van leningen niet mogelijk. Het risico dat gemeenten lopen door het aangaan van een achtervangpositie is theoretisch en bestaat uit het verstrekken van een relatief geringe en tijdelijke renteloze lening. 

 

Gemeenten dragen bij aan de volkshuisvesting door het maken van prestatieafspraken met de binnen haar grenzen werkzame woningcorporaties. Een onderdeel van deze prestatieafspraken is de achtervangpositie die de gemeente inneemt. Door het aangaan van achtervang werkt de gemeente mee aan de financierbaarheid van de sociale volkshuisvesting. Door het dalen van de financieringslast van de corporatie blijft meer ruimte over voor de noodzakelijke investeringen in sociale volkshuisvesting of maatschappelijk vastgoed.
Het schuldrestant per 31 december 2024 van de door het WSW gewaarborgde leningen bedraagt € 50.101.000.
 
Gewaarborgde geldleningen 
De gemeente Lochem heeft ultimo 2024 voor een bedrag van € 50.351 aan borgstellingen uitstaan. 
De borgstellingen zijn voornamelijk verleend aan verenigingen en stichtingen binnen de gemeente Lochem. Onderstaand is een specificatie weergeven van de borgstellingen. 

Bedragen x €1.000
Naam Geldnemer: Oorspronkelijk bedrag Percentage waarvoor borg is verleend Restantbedrag 01-01-2024 Restantbedrag 31-12-2024 Aandeel Gemeente 31-12-2024
St. sportbevordering Epse 130 100% 51
Semper Fidelis, Gorssel 80 100% 11 8 8
Voetbalvereneiging Witkampers 115 50% 92 84 42
Totaal 325 154 93 50

Eigen bijdrage op grond van de WMO
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.

 

Gebeurtenissen na balansdatum
Er zijn geen gebeurtenissen na balansdatum bekend die een nader licht werpen op de situatie per balansdatum.