De afzonderlijke financiële kengetallen zeggen nog weinig over hoe de financiële positie van de gemeente is. Zo hoeft een hoge schuld geen nadelig effect te hebben op de financiële positie. Dat is afhankelijk of en wat er aan eigen vermogen en baten tegenover die schuld staat en hoe groot de kans is dat de schuld weer wordt afgelost. De kengetallen bekijk je altijd in samenhang en ten opzichte van een normenkader. Hieronder lichten wij de kengetallen toe.
Netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote. De netto schuldquote geeft de verhouding weer van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- als exclusief doorgeleende gelden weergegeven (netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen). Het kengetal daalt doordat onze vorderingen en liquide middelen hoger zijn dan onze langlopende schulden. Dit komt door het positieve jaarrekeningresultaat 2024 van € 3,3 miljoen en de positieve resultaten van de jaren daarvoor.
Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin wij in staat zijn aan onze financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente. De solvabiliteit is ten opzichte van 2023 licht gestegen. Ten opzichte van de begroting 2024 is deze ligt gestegen door een hoger eigen vermogen. Dit komt mede door het positieve jaarrekeningresultaat 2024.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van de financiële positie is het van belang te kijken naar de structurele baten en structurele lasten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken.
Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale baten.
Belastingcapaciteit
De ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Onder de woonlasten worden verstaan de OZB, de rioolheffing en afvalstoffenheffing voor een woning met gemiddelde WOZ-waarde in die gemeente. De belastingcapaciteit van gemeenten wordt daarom berekend door de totale woonlasten meerpersoonshuishouden in jaar t te vergelijken met het landelijk gemiddelde in jaar t-1 en uit te drukken in een percentage. Er is nog ruimte om het OZB tarief te verhogen (onbenutte belastingcapaciteit). Het tarief voor rioolheffing en afvalstoffenheffing is bij ons 100% kostendekkend. De daling in 2024 van de werkelijke belastingcapaciteit ten opzichte van begroot komt met name doordat het landelijke tarief waarmee vergeleken wordt gedaald is.
Normering
Om goed invulling te geven aan de waarde van deze financiële kengetallen is een normenkader van belang. We sluiten aan bij de signaleringswaarden van de provincie Gelderland.
Continuïteit en financiële positie
De financiële positie van de gemeente Lochem is in 2024 goed. Er zijn op dit moment geen signalen die wijzen op risico’s voor de continuïteit. Wel geldt dat bij structurele tekorten of een te laag weerstandsvermogen het risico bestaat op preventief toezicht door de provincie.
De begroting voldoet aan de wettelijke eisen van het BBV en het positieve rekeningresultaat versterkt de algemene reserve. Tegelijk blijven met name het sociaal domein en toekomstige investeringsopgaven aandachtspunten.
Signaleringswaarden kengetallen provincie Gelderland
Kengetallen |
Provincie Gelderland 7-10-2015 Signaleringswaarden stresstest 100.000+ gemeenten |
|
Categorie A Minst risicovol |
Categorie B |
Categorie C meest risicovol |
Netto schuldquote |
< 90% |
90 - 130% |
> 130% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% |
90 - 130% |
> 130% |
Solvabiliteitsratio |
> 50% |
20 - 50% |
< 20% |
Structurele exploitatieruimte |
Begr. en MJR > 0% |
Begr. of MJR > 0% |
Begr. en MJR < 0% |
Grondexploitatie |
< 20% |
20 - 35% |
> 35% |
Belastingcapaciteit |
< 95% |
95 - 105% |
> 105% |
In bovenstaande tabel staan de signaleringswaarden die de provincie Gelderland als normenkader hanteert. Aan deze categorieën is geen directe kwalificatie gegeven.