7. Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma items

7.1 Volksgezondheid

Terug naar navigatie - 7.1 Volksgezondheid
Wat willen we bereiken?
Wij hebben de taak om de gezondheid van onze inwoners te beschermen, te bewaken en te bevorderen. Deze taak hebben wij vanuit de wet publieke gezondheid. Daarvoor is er een samenhangend en toegankelijk netwerk van voorzieningen voor alle inwoners, professionals en andere betrokkenen. Hierdoor kan de Lochemse jeugd gezond en veilig opgroeien en zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen. Hierdoor kunnen volwassenen gezond en zoveel mogelijk zelfredzaam, deelnemen aan de samenleving.
 
Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 
 
 
 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

7.2 Riolering

Terug naar navigatie - 7.2 Riolering
Wat willen we bereiken?
Het beheer van het rioolstelsel voldoet aan het Bestuursakkoord Water en aan het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025 (GRP). Regen- en afvalwater wordt op een duurzame, effectieve en efficiënte manier verwerkt.
 
Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 
 
 
 
Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

7.3 Afval

Terug naar navigatie - 7.3 Afval
Wat willen we bereiken?
Eind 2020 stelde de gemeenteraad het Afval- en Grondstoffenplan 2021-2025 vast. En daarmee het ambitieniveau voor de komende jaren.
 
Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 
 
 
 
Wat hebben we ervoor gedaan?

7.4 Milieubeheer

Terug naar navigatie - 7.4 Milieubeheer

Wat willen we bereiken?

We sluiten ons aan bij de landelijke doelstelling klimaatneutraal in 2050. We zetten ons volledig in en gaan uit van draagvlak en samenwerking. We zien veel kansen in de samenwerking tussen de inwoners binnen de verschillende kernen zoals bij de BuurtEnergieStrategie. We bieden hierbij ondersteuning en stimuleren kennisoverdracht.

 

In de gebouwde omgeving staan we op de lange termijn voor de warmtetransitie op weg naar een aardgasvrije toekomst. Op de korte termijn betekent dit dat we inzetten op energiebesparing ter voorbereiding op de uiteindelijke warmtetransitie. Binnen onze gemeentegrenzen gaan we uit van duurzame opwek. We sluiten op voorhand niet uit dat we gebruik gaan maken van voorzieningen buiten onze gemeente (qua opwek).

 

Ook binnen het bedrijfsleven en de industrie spelen de vragen rondom energiebesparing, circulair materiaalgebruik, de warmtetransitie en het beperken van de uitstoot van broeikasgassen. 

 

Bij  al deze initiatieven gaan we uit van het principe van de trias-energetica;

1. Besparen
2. Gebruik maken van zuinige apparatuur en innovatieve technieken
3. Duurzame opwek

 

Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 


Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

Terug naar navigatie - 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Wat willen we bereiken?
Het basisniveau van onderhoud en de veiligheid van het openbaar groen op begraafplaatsen garanderen.
 
Dit heeft bijgedragen aan de volgende werelddoelen: 
 
 
Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overzicht baten en lasten - = nadeel, bedragen x € 1.000
Taak- Omschrijving taakveld Werkelijk Begroting Werkelijk Saldo
veld 2023 2024 2024 2024
Baten 11.214 12.059 12.090 31
7.1 Volksgezondheid 137 209 122 -87
7.2 Riolering 6.522 6.442 6.591 149
7.3 Afval 3.892 4.364 4.595 231
7.4 Milieubeheer 327 698 470 -227
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 335 347 312 -35
Belangrijkste afwijkingen:
7.1 Volksgezondheid Valpreventie: nadeel € 76.000
Vanuit het rijk ontvangen wij middelen voor de uitvoering van valpreventie. De samenwerkingsafspraken zijn nog niet definitief daarom is er nog niet gestart met de uitvoering. Voor 2024 hebben we geen aanspraak kunnen maken op deze rijksmiddelen. Naast dit incidentele nadeel is er een incidenteel voordeel op de lasten.
7.2 Riolering Opbrengst rioolheffing: voordeel € 149.000
We realiseerden een hogere opbrengst door met name een hoger waterverbruik bij woningen. Incidenteel voordeel.
7.3 Afval SUP vergoeding: nadeel € 200.000
Bij de Bestuursrapportage 2024 voerden we twee keer € 100.000 op aan opbrengst SUP-vergoeding over zowel 2023 als 2024. Naar nu blijkt wordt deze Single-use plastic (SUP) vergoeding in 2025 zonder oormerk uitgekeerd via de Algemene Uitkering. De SUP is een vergoeding in het kader van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor de opruimkosten voor zwerfafval, vanaf 1 januari 2023. Deze uitkeringen zouden ten gunste van de reserve afvalstoffenheffing komen. Resulterend in een incidenteel nadeel.
7.3 Afval Afvalstoffenheffing: voordeel € 344.000
Vanaf 2024 is er een nieuwe BTW-gerelateerde verrekenwijze van kracht voor de door Circulus gerealiseerde opbrengsten van papier, glas, etc. Dit leidt tot een structureel voordeel van € 340.000 aan de batenkant en een structureel nadeel van € 340.000 aan de lastenkant, per saldo nihil. Bij de Bestuursrapportage 2025 doen wij een voorstel om deze wijziging in de begroting te verankeren.
7.4 Milieubeheer CDOKE subsidie: nadeel € 143.000
Aan de batenkant is er een nadeel van € 143.000 en aan de lastenkant een voordeel van € 450.000. Per saldo een incidenteel voordeel van € 307.000. Wij konden meer lasten, overstijgend ten opzichte van dit taakveld, ten laste van de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) brengen dan ingeschat bij de Bestuursrapportage 2024.
7.4 Milieubeheer VBT subsidie: nadeel € 80.000
Aan de batenkant is er een nadeel van € 80.000 en aan de lastenkant een voordeel van € 73.000. Per saldo een incidenteel nadeel van € 7.000. Wij konden minder lasten ten laste van de subsidie Voorbereiding, begeleiding en toezicht Geluidsanering (VBT) brengen dan ingeschat bij de Bestuursrapportage 2024.
Lasten 13.286 14.429 14.319 110
7.1 Volksgezondheid 1.415 1.615 1.456 159
7.2 Riolering 4.940 4.969 5.181 -212
7.3 Afval 3.292 3.249 3.688 -439
7.4 Milieubeheer 1.467 2.117 1.589 529
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 445 470 452 18
Kapitaallasten 885 967 882 86
Loonkosten 841 1.040 1.071 -31
Belangrijkste afwijkingen:
7.1 Volksgezondheid Valpreventie: voordeel € 76.000
De samenwerkingsafspraken zijn nog niet definitief daarom is er nog niet gestart met de uitvoering. Naast dit incidentele voordeel is er een incidenteel nadeel op de baten.
7.2 Riolering Dotatie voorziening Egalisatie riolering binnen GRP: nadeel € 190.000
Jaarlijks rekenen wij via deze voorziening het rekeningresultaat op de riolering af. In 2024 is het positieve resultaat van € 304.000 in de voorziening gestort, terwijl een bedrag van € 114.000 geraamd was. Dit positieve resultaat komt met name door hogere opbrengsten rioolheffing (€ 149.000). Zie de toelichting bij de batenkant van dit taakveld. De hogere dotatie aan de voorziening is een incidenteel nadeel.
7.3 Afval DVO Circulus: nadeel € 344.000
Zie de toelichting bij de batenkant hierboven. Een structureel voordeel van € 340.000 aan de batenkant en een structureel nadeel van € 340.000 aan de lastenkant, per saldo nihil. Bij de Bestuursrapportage 2025 doen wij een voorstel om deze wijziging in de begroting te verankeren.
7.4 Milieubeheer CDOKE subsidie: voordeel € 450.000
Zie de toelichting hierboven aan de batenkant. Aan de batenkant is er een nadeel van € 143.000 en aan de lastenkant een voordeel van € 450.000. Per saldo een incidenteel voordeel van € 307.000.
7.4 Milieubeheer VBT subsidie: voordeel € 73.000
Aan de batenkant is er een nadeel van € 80.000 en aan de lastenkant een voordeel van € 73.000. Per saldo een incidenteel nadeel van € 7.000. Het betreft een incidenteel nadeel.
7.4 Milieubeheer Subsidieregeling sterk maken voor zon op dak: voordeel € 97.000
We hebben in 2024 weinig subsidieaanvragen ontvangen. Het knelpunt van netcongestie hangt hiermee samen. Incidenteel voordeel.
7.4 Milieubeheer Energie-adviseurs inzet en opleiding: voordeel € 30.000
Ondanks herhaalde oproepen hebben wij in 2024 weinig subsidieaanvragen ontvangen. Incidenteel voordeel.
7.4 Milieubeheer ODA: nadeel € 139.000
Een hogere bijdrage aan de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) vanwege het toegenomen aantal aanvragen voor specialistische adviezen, onder meer met betrekking tot de in werking treding van de Omgevingswet. Structureel nadeel. In de Bestuursrapportage 2025 doen we een voorstel om het budget bij te stellen.
Totaal programma 7 -2.072 -2.370 -2.229 141