Algemene baten en lasten
Het financieel beleid is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s
Terug naar navigatie - Het financieel beleid is onder andere vastgelegd in de beleidsnota’s- Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Lochem 2023 (art. 212)
- Verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Lochem 2023 (art. 213)
- Nota rechtmatigheidsverordening Lochem 2023
- Treasurystatuut 2018
- Garantie geldleningen notitie raad 20091207
- Nota reserves en voorzieningen 2019 (raad 9-3-2020)
- Amendement Nota reserves en voorzieningen (raad 9-3-2020)
- Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven 2019 (raad 9-3-2020)
- Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing (8- 2-2021)
Overzicht baten en lasten | - = nadeel, bedragen x € 1.000 | |||||||||||
Taak- | Omschrijving taakveld | Werkelijk | Begroting | Werkelijk | Saldo | |||||||
veld | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||||||||
Baten | 69.712 | 75.055 | 74.830 | -225 | ||||||||
0.5 | Treasury | 1.159 | 1.853 | 1.221 | -632 | |||||||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 62.503 | 66.861 | 67.356 | 494 | |||||||
0.8 | Overige baten en lasten | 104 | 184 | 173 | -11 | |||||||
0.61 | OZB woningen | 4.234 | 4.367 | 4.365 | -2 | |||||||
0.62 | OZB niet-woningen | 1.567 | 1.661 | 1.578 | -84 | |||||||
0.63 | Parkeerbelasting | 16 | 28 | 16 | -12 | |||||||
0.64 | Belastingen overig | 128 | 100 | 122 | 22 | |||||||
Belangrijkste afwijkingen: | ||||||||||||
0.5 | Treasury | Toerekening rente: nadeel € 789.000 | ||||||||||
Doordat we meer rente hebben ontvangen dan betaald hebben we zowel aan de grondexploitaties als aan de taakvelden geen rente toegerekend. Een incidenteel nadeel. | ||||||||||||
0.5 | Treasury | Rente geldleningen: voordeel 135.000 | ||||||||||
Over 2024 hebben we meer rente ontvangen dan we hebben begroot over het saldo in de schatkist. Door lagere uitgaven op investeringen hadden we in 2024 gemiddeld een hoger saldo in de schatkist, waarover rente berekend wordt. Een incidenteel voordeel. | ||||||||||||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | Gemeentefonds: voordeel € 494.000 | ||||||||||
Voor het uitvoeren van de gemeentelijke werkzaamheden ontvangen wij geld van het Rijk. Dit heet het Gemeentefonds. Hoeveel geld wij krijgen staat in zogenaamde circulaires. Wij ontvangen in mei, september en december een circulaire. Het Rijk past in iedere circulaire het geld dat we ontvangen aan. Ook voor het lopende jaar. Na ontvangst van de circulaire verwerken wij het bedrag in de gemeentelijke begroting. De september- en decembercirculaire komen te laat binnen om nog te verwerken in de begroting. Daardoor ontstaat er een verschil in de jaarrekening omdat het begrootte bedrag afwijkt van wat we werkelijk ontvangen. De wijzigingen in de september en decembercirculaire zijn: | ||||||||||||
Septembercirculaire 2024 Het nadeel in de septembercirculaire betrof met name de mutaties in de WOZ-waarden. De stijging van de WOZ-waarden is een negatieve maatstaf binnen de algemene uitkering (nadeel € 303.000). | € -217.000 | |||||||||||
Decembercirculaire 2024 In de decembercirculaire ontvingen we onder andere middelen voor de landelijke beeindigingsregeling veehouderijbedrijven (€ 71.000), natuurbrandbeheersing (€ 90.000), meerkosten Oekraïne sociaal domein (€ 56.000), compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg (€ 46.000) en de vangnetconstructie energietoelage (€ 41.000). De overige mutaties betreffen met name hoeveelheidsverschillen (voordeel € 218.000). | € 589.000 | |||||||||||
Verrekening 2022 en 2023 We ontvingen in 2024 nog bedragen over oude jaren. | € 122.000 | |||||||||||
Totaal voordeel ten opzichte van de begroting | € 494.000 | |||||||||||
0.62 | OZB niet-woningen | Opbrengst OZB niet woningen: nadeel € 84.000 | ||||||||||
De lagere baten komen door een uitspraak in hoger beroep in 2024. Deze uitspraak ging over panden van een zorginstelling. Door deze uitspraak zijn de inkomsten vanaf 2020 tot 2024 verminderd. De WOZ-waarde bleef hetzelfde. Er is vrijstelling van de OZB door de woondelenvrijstelling. Een incidenteel nadeel. | ||||||||||||
Lasten | 1.413 | 1.672 | 1.443 | 229 | ||||||||
0.5 | Treasury | 276 | 444 | 237 | 207 | |||||||
0.8 | Overige baten en lasten | 530 | 655 | 663 | -8 | |||||||
0.61 | OZB woningen | 465 | 382 | 435 | -52 | |||||||
0.62 | OZB niet-woningen | 121 | 100 | 97 | 3 | |||||||
0.64 | Belastingen overig | 21 | 11 | 12 | -1 | |||||||
Kapitaallasten | 0 | 1 | 0 | 1 | ||||||||
Loonkosten | 0 | 79 | 0 | 79 | ||||||||
Belangrijkste afwijkingen: | ||||||||||||
0.5 | Treasury | Rente leningen: voordeel € 207.000 | ||||||||||
Door lagere uitgaven op investeringen in 2024 dan oorspronkelijk geraamd, hebben we minder geld geleend. Een incidenteel voordeel. | ||||||||||||
0.8 | Overige baten en lasten | Stelpost saldo jaarrekening: nadeel € 150.000 | ||||||||||
In de begroting zetten we elk jaar een negatief bedrag van € 150.000. Hiermee houden we al rekening met een positief jaarrekeningresultaat. Dit zorgt voor een jaarlijks financieel nadeel. | ||||||||||||
0.8 | Overige baten en lasten | Stelpost werkprogramma 2: voordeel € 95.000 | ||||||||||
In de begroting reserveren we jaarlijks bij nieuwe activieiten de bijbehorende budgetten. Met een raadsbesluit stelt de raad deze beschikbaar. Voor 'Onderhoud begaanbaarheid Bruggeweerdsdijk' is geen raadsvoorstel aangeboden in 2024. Een incidenteel voordeel. | ||||||||||||
0.8 | Overige baten en lasten | Stelpost werkprogramma 5: voordeel € 61.000 | ||||||||||
In de begroting 2024 namen we € 282.000 op voor digivaardige achterhoekers. Dit bedrag is in de bestuursrapportage 2024 naar benenden bijgesteld naar € 61.000. In 2024 is geen raadsvoorstel aangeboden voor digivaardige achterhoekers. Dit zorgt voor een incidenteel voordeel. | ||||||||||||
0.61 | OZB woningen | Bijdrage Tribuut: nadeel € 52.000 | ||||||||||
De hogere last is voornamelijk het gevolg van een begrotingswijziging van Tribuut (bestuursbesluit van 12 september 2024). De uitspraak van de Hoge Raad heeft geleid tot hogere begrote proceskosten. Aangezien de begrotingswijziging van Tribuut pas na de opstelling van onze bestuursrapportage werd vastgesteld, is deze niet in onze begroting verwerkt. Daarom wordt de hogere last als een overschrijding gepresenteerd in onze jaarrekening. Een incidenteel nadeel. | ||||||||||||
Totaal programma 9 | 68.298 | 73.382 | 73.386 | 4 |
Overhead en VPB
Overhead en VPB
Terug naar navigatie - Overhead en VPBToelichting algemene lasten
Terug naar navigatie - Toelichting algemene lastenElk programma in de jaarrekening kent uitgaven voor salarissen en kapitaallasten. Het resultaat op deze onderwerpen bekijken wij over het totaal van de jaarrekening. Voor 2024 de volgende afwijkingen:
Toelichting salarislasten
In de financiële verantwoording per programma is het saldo van de loonkosten opgenomen. Het totaalsaldo aan loonkosten is voor 2024 € 24.500.000. Dit is € 115.000 minder dan begroot.
Toelichting kapitaallasten
Het verschil tussen de begrote en werkelijke kapitaallasten in 2024 is € 578. 000 voordelig. De post bestaat uit een voordeel van € 39.000 op de afschrijvingen doordat er een paar aanpassingen zijn geweest. De rest van het voordeel komt door de omslagrente. In dit boekjaar is de omslagrente opnieuw berekend op basis van de werkelijke rentelasten en -baten. De omslagrente in 2024 komt uit op 0 procent. Het was 0,5 procent. Doordat het omslagpercentage lager wordt, ontstaat er een voordeel ten opzichte van de kapitaallasten in de begroting.
Overzicht baten en lasten | - = nadeel, bedragen x € 1.000 | |||||||||||||
Taak- | Omschrijving taakveld | Werkelijk | Begroting | Werkelijk | Saldo | |||||||||
veld | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||||||||||
Baten | 3.287 | 6.796 | 5.643 | -1.153 | ||||||||||
0.4 | Overhead | 246 | 283 | 237 | -46 | |||||||||
0.10 | Mutaties reserves | 3.042 | 6.513 | 5.406 | -1.107 | |||||||||
Belangrijkste afwijkingen: | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Ondersteuning Vervoerscentrale: nadeel € 68.000 | ||||||||||||
PlusOV kent steeds meer een stabielere organisatie. Dit betekent dat zij minder een beroep doen op de ondersteuning vanuit de gemeente Lochem. Dit is een nadeel op de ingeschatte inzet. Een structureel nadeel. | ||||||||||||||
0.10 | Mutaties reserves | Mutaties reserves: nadeel € 1.107.000 | ||||||||||||
De onttrekkingen aan de reserves zijn in totaal € 1.107.000 lager dan begroot. Aan de algemene reserve is € 806.000 minder onttrokken en aan de bestemmingsreserves € 301.000. Door het onbenut laten van budgetten is minder onttrokken aan de reserves. Een incidenteel nadeel. Zie ook bij Overzicht van baten en lasten het overzicht mutatie reserves voor een specificatie. | ||||||||||||||
Lasten | 20.163 | 20.502 | 25.901 | -5.398 | ||||||||||
0.4 | Overhead | 3.973 | 4.203 | 4.584 | -381 | |||||||||
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 92 | -20 | 20 | ||||||||||
0.10 | Mutaties reserves | 5.420 | 6.240 | 7.789 | -1.549 | |||||||||
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | 2.131 | 3.819 | -3.819 | ||||||||||
Kapitaallasten | 747 | 844 | 743 | 100 | ||||||||||
Loonkosten | 7.799 | 9.216 | 8.985 | 231 | ||||||||||
Belangrijkste afwijkingen: | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Automatisering: nadeel € 300.000 | ||||||||||||
Door de organisatieontwikkeling nam het aantal medewerkers toe. Er waren veel (grote) ICT-wijzigingen, wat leidde tot tijdelijke dubbele lasten en extra implementatielasten, waarvoor geen projectbudget beschikbaar was. De prijscompensatie van de markt, gebaseerd op CBS-indexcijfers (meestal volgens de landelijke gemeentelijke inkoopvoorwaarden), is hoger dan de interne prijscompensatie. Prijsstijgingen die contractueel worden doorberekend, liepen afhankelijk van de voorwaarden op tot boven de 6%, en in sommige gevallen zelfs meer. Structureel nadeel. | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Taakstellende uren: nadeel € 152.000 | ||||||||||||
In 2024 maakten we minder uren voor investeringen in grondexploitaties. Hierdoor konden we minder overhead kosten toerekenen. Een incidenteel nadeel. | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Overbrengen archief: voordeel € 50.000 | ||||||||||||
In 2024 zijn er geen werkzaamheden uitgevoerd met betrekking tot het overbrengen van het analoge archief naar het Regionale Archief Zutphen (RAZ). In 2025 zullen deze werkzaamheden wel plaatsvinden. Incidenteel voordeel. | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Organisatieontwikkeling: voordeel € 85.000 | ||||||||||||
Voor de begeleiding van de leiderschapsontwikkeling is in 2024 al een start gemaakt, hier wordt in 2025 verder invulling aan gegeven. De systemen moeten aangepast worden aan de nieuwe organisatiestructuur. Dit is niet allemaal gerealiseerd in 2024, een deel loopt nog door in 2025 We stellen voor het restant budget van € 85.000 over te hevelen naar 2025. Een incidenteel voordeel. | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Toekomstbestendige ICT: voordeel € 37.000 | ||||||||||||
Dit project is nog niet volledig uitgevoerd in 2024. Een planmatige aanpak en uitvoeringen pakken we in 2025 op. Wij stellen voor het restant budget van € 37.000 over te hevelen naar 2025. | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Vernieuwe functiewaarderingssysteem: voordeel € 33.000 | ||||||||||||
Het opstellen en afstemmen over de taakinventarisates neemt meer tijd in beslag dan verwacht. Door de organisatie ontwikkeling zijn er een aantal nieuwe functies ontstaan, die alsnog meegenomen moeten worden. We stellen voor het restant budget van € 33.000 over te hevelen naar 2025. | ||||||||||||||
0.4 | Overhead | Mutaties voorziening: nadeel € 115.000 | ||||||||||||
Voor de vergoedingen die de gemeente betaald in het kader van de Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) en voor het saldo wat de medewerkers in het spaarverlof hebben staan moet de gemeente een voorziening treffen. We actualiseerden deze voorzieningen. | ||||||||||||||
0.10 | Mutaties reserves | Mutaties reserves: nadeel € 1.549.000 | ||||||||||||
De toevoegingen aan de reserves zijn in totaal € 1.549.000 hoger dan begroot. Aan de algemene reserve is € 65.000 minder toegevoegd en aan de bestemmingsreserves €1.614.000 meer dan begroot. Een incidenteel nadeel. Zie ook bij Overzicht van baten en lasten het overzicht mutatie reserves voor een specificatie. | ||||||||||||||
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | Resultaat: nadeel € 3.819.000 | ||||||||||||
Dit betreft het voordelige resultaat over 2024 | ||||||||||||||
Totaal programma 10 | -16.876 | -13.707 | -20.257 | -6.551 |