Naam

9. Stichting Achterhoek Toerisme

Vestigingsplaats

Borculo (gemeente Berkelland)

Openbaar belang

Regiomarketingorganisatie Achterhoek Toerisme is verantwoordelijk voor de toeristische marketing van de Achterhoek. De toerist moet onze regio weten te vinden. Maar regiomarketing kan niet succesvol zijn, zonder een goed product. Daarom kijkt Achterhoek Toerisme integraal naar het toerisme en pakt daarin samen met diverse andere partijen de volgende rollen op: 

1. Regiomarketing vrijetijdseconomie

2. Recreatieve infrastructuur: het routebureau

3. Verbinder in de regio

4. Informatievoorziening en gastheerschap

5. Kennis- en productontwikkeling

Aantal deelnemers

11

Overige 10 deelnemers

Gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Doesburg, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen.

Gemeentelijke financiële bijdrage in 2024

€ 1,726 per inwoner voor toeristische marketing en promotie, merk en productontwikkeling
€ 0,01 per toeristische overnachting voor innovatie en digitale ontwikkeling, zoals verder uitgewerkt in het bedrijfsplan van de StAT.
Totaal 2024 € 63.783
Plus een vast bedrag van € 8.000,- voor routestructuren voor fietsen en wandelen.

Terugblik 2024

Doorlopende werkzaamheden behorende bij de bovengenoemde rollen (zie: openbaar belang) van StAT.

Enkele zaken om uit te lichten:

  • Na oprichting vorig jaar was dit het eerste volledige jaar voor het Convention Bureau.
  • Nieuwe campagnes Achterhoekse Smaakmakers en Karakteristiek overnachten.
  • Ontwikkeling route en boek Ode aan het Landschap
  • Verhuizing naar nieuwe locatie (van Borculo naar Doetinchem)