0. Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma items

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Wij willen een krachtige en betrokken samenleving.

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Wij willen een klantgerichte, dienstverlenende organisatie zijn die de toegang is naar de overheid voor inwoners, bedrijven en instellingen. Zij merken dat wij klantgericht werken en goed toegankelijk zijn, zowel fysiek als digitaal. We hebben kennis van zaken en werken doeltreffend.

 

Als gemeente zijn we voor iedereen duidelijk herkenbaar. We werken verder aan een organisatie die snel handelt en die dichtbij de inwoners staat. We vergroten onze strategische kracht.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken?
Binnen de portefeuille ‘Overige gronden en gebouwen’ bevinden zich eigendommen die we vaak vanuit strategische overwegingen in bezit houden. Als het bezit niet langer nodig is, onderzoeken we of we eigendom kunnen verkopen. We onderhouden onze eigendommen en verhuren of verpachten deze. Zo houden ze hun waarde. Dat is gunstig als we ze later toch verkopen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overzicht baten en lasten - = nadeel, bedragen x € 1.000
Taak- Omschrijving taakveld Werkelijk Begroting Werkelijk Saldo
veld 2022 2023 2023 2023
Baten 1.164 458 460 2
0.1 Bestuur 608 1 0 -1
0.2 Burgerzaken 448 382 383 1
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 108 75 77 3
Belangrijkste afwijkingen:
0.2 Burgerzaken Reisdocumenten: voordeel € 30.000
Er werden meer reisdocumenten aangevraagd dan vooraf geraamd. Hierdoor waren de opbrengsten hoger dan geraamd. Mogelijke oorzaken zijn het na-ijleffect van corona en meer mensen die (buiten Europa) op vakantie gingen. Overigens heeft deze toename in aanvragen ook een toename in de kosten tot gevolg. Een incidenteel voordeel.
Lasten 2.820 3.087 3.037 50
0.1 Bestuur 688 590 659 -69
0.2 Burgerzaken 495 570 578 -8
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 63 21 83 -62
Kapitaallasten 6 18 0 18
Loonkosten 1.568 1.888 1.717 171
Belangrijkste afwijkingen:
0.1 Bestuur Uitvoeringsprogramma college: voordeel € 57.000
Voor het verharden van een parkeerplaats in Gorssel is een bijdrage uit dit budget toegezegd. Dit vindt plaats in 2024 en wordt betaald uit het budget van 2024. Een incidenteel voordeel.
0.1 Bestuur Gemeenteraad: nadeel € 38.000
We zenden meer vergaderingen van de raad live uit. Dit om de transparantie en toegankelijkheid van de raad te verhogen. Dit leidt tot hogere kosten. Daarnaast gebruikte de raad in 2023 vaker externe expertise om de professionaliteit van de raad te verhogen. De vergadervergoeding voor fractievertegenwoordigers verhoogden we volgens landelijke richtlijnen zonder dat het budget hiervoor verhoogd is. Een structureel nadeel. In de bestuursrapportage 2024 doen we een voorstel om het budget bij te stellen.
0.1 Bestuur Bestuurlijke samenwerking: voordeel € 38.000
Er is een correctie geweest op de terug te vorderen btw bij het btw compensatiefonds over de jaren 2020-2022. Een incidenteel voordeel op de bijdrage aan de Regio Stedendriehoek.
0.1 Bestuur Mutatie voorziening: nadeel € 100.000
We actualiseerden de voorzieningen voor de oud bestuurders (Appa, pensioenen en wachtgeld). Een incidenteel nadeel.
0.2 Burgerzaken Verkiezingen: nadeel € 30.000
Onverwachts werd een extra verkiezing (2e kamer) georganiseerd. Bij de Burap raamden we het bedrag bij. Uiteindelijk vielen de kosten iets hoger uit. Onder andere door de noodzakelijke aanschaf van nieuwe stemhokjes. Die vervingen oude stemhokjes die niet meer aan de eisen voldeden. En door een aantal nieuwe bewegwijzeringsborden naar de stembureaus. Een incidenteel nadeel.
0.2 Burgerzaken Reisdocumenten: nadeel € 30.000
Er werden meer reisdocumenten aangevraagd dan vooraf geraamd. Hierdoor waren de kosten hoger. Mogelijke oorzaken zijn het na-ijleffect van corona en meer mensen die (buiten Europa) op vakantie gingen. Overigens heeft deze toename in aanvragen ook een positief gevolg voor de opbrengsten. Incidenteel nadeel.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden Restgronden: nadeel € 60.000
Het nadeel wordt met name veroorzaakt door gemaakte externe advieskosten die noodzakelijk waren voor de vestiging van de Wet voorkeursrecht gemeenten op beoogde woningbouwgronden. Ook noodzakelijke herstelwerkzaamheden (vanwege stormschade) van het gebouw bij het hertenkamp zorgden voor extra uitgaven.
Totaal programma 0 -1.656 -2.629 -2.577 52