Programmaverantwoording

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De programmaverantwoording bevat de beleidsmatige en financiële verantwoording over 2023. Hiermee legt het college verantwoording af over de uitvoering van de activiteiten die in de Begroting 2023 staan. Per activiteit geven wij aan wat er wel en niet gerealiseerd is en wat de financiële afwijkingen zijn. Na het laatste programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing, volgt een toelichting op de algemene baten en lasten, waaronder de overhead.

De financiële analyse geeft de belangrijkste afwijkingen weer

Terug naar navigatie - De financiële analyse geeft de belangrijkste afwijkingen weer

Dit betekent dat het totaal van de bedragen in de toelichting niet in alle gevallen aansluit op het totaal per programma. De toelichting op de eventuele afwijkingen in de loonkosten en kapitaallasten volgen na de programma’s. Deze toelichting is op het totaal van alle programma’s. De toelichtingen vinden plaats op de afwijkingen van zowel de baten als de lasten. Dit is wettelijk voorgeschreven. Met een afzonderlijke bijlage 1 stellen wij voor om budgetten die in 2023 niet volledig zijn besteed en voldoen aan de voorwaarden van overheveling mee te nemen naar 2024.

We geven inzicht in de indicatoren

Terug naar navigatie - We geven inzicht in de indicatoren

Bij het formuleren en uitvoering geven aan ambities en doelen hoort ook het meten of we op de goede weg zijn. Dit doen we al door middel van indicatoren in begroting en jaarrekening. Met daarnaast ook diverse andere bronnen zoals de informatie van ‘Waar staat je gemeente’, Provincie Gelderland, CBS, Coelo. Daarnaast gebruiken we ook ‘eigen’ indicatoren en kengetallen. Zoals aantal schouwburgbezoekers. En kennen we ook enkele waarderingscijfers. Deze komen uit de burgerpeiling die gemiddeld elke 2 à 3 jaar wordt gehouden. In de loop van de jaren bleek dat de indicatoren op verschillende fronten niet voldoen. Op veel indicatoren kan of wil de raad niet sturen. Ook zijn verscheidene indicatoren geschrapt, is de definitie gewijzigd of wordt deze slechts sporadisch gemeten. Hierdoor verloren de indicatoren aan relevantie. En is de verbinding met de doelen in veel gevallen, komen te vervallen.

 

Vanuit de ontwikkeling van thema’s en de werelddoelen komt de wens voor een adequate monitoring nadrukkelijk op de agenda. Volgend op de implementatie van de werelddoelen en de twee aanvullende thema’s, pakken wij dit op. Het jaar 2024 gebruiken we om hierover het gesprek aan te gaan met de auditcommissie. Wat zijn de opties? Hoe (digitaal) willen we werken? Hoe gaan we om met de verplichte indicatoren? Wat doen onze buurgemeenten? Het voorbereidende evaluerende werk is gestart. In 2025 gaan we verder met het leren en experimenteren rond de monitoring en de verdere implementatie daarvan in de P&C-documenten. Daarbij betrekken wij ook de overige beleidsdocumenten en raadsmonitoren als bijvoorbeeld de raadsmonitor Sociaal Domein en de Woonmonitor.

 

Gezien bovenstaande stand van zaken en werkwijze stellen wij voor het gebruik van de huidige indicatoren verder ‘af te schalen’. In de Begroting 2024 namen wij de indicatoren op aan het einde van de programma’s. Vanaf de jaarrekening 2023 nemen wij de verplichte en lokale indicatoren op in een bijlage met waarden uit eerdere jaren, zonder toelichting en ambitie. De uitkomsten van de meest recente burgerpeiling nemen wij hierin op. Op deze manier belasten wij de organisatie minimaal, met (nagenoeg) gelijkblijvende informatiewaarde.