2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma items

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

In 2023 vallen door verkeersveiligheidsmaatregelen minder verkeersslachtoffers. Het onnodig gebruik van auto’s dringen we terug. Fietsverkeer (zowel woon-werk als recreatief) stimuleren we. Weggebruikers voelen zich veilig en/of zijn zich bewust van een onveilige situatie. Dat doen we door een goede weginrichting die past bij de functie van de weg.

 

Er is een goede afwikkeling van lokaal en regionaal verkeer op gemeentelijke en provinciale wegen, met minimale belemmeringen. We hebben verkeersveilige wegen, met bruggen, tunnels en viaducten. Het onderhoud past bij de intensiteit van het weggebruik en de snelheid die mensen er mogen rijden.  De openbare verlichting voldoet aan het digitale beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’.

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

Vooral in oudere woonwijken en winkelgebieden komen parkeerproblemen voor. Als meer dan 90% van de parkeerplaatsen in gebruik is, is de parkeerdruk hoog. Wij houden regelmatig parkeeronderzoeken. Hiermee stellen we de parkeerdruk vast en kunnen we bijsturen om genoeg bereikbare parkeerplaatsen te houden. Verder stellen wij parkeereisen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Zo komen er geen nieuwe parkeerproblemen.

 

Wij zetten in op het bevorderen van elektrische en deelauto’s. We bouwen aan een dekkend netwerk voor laadinfrastructuur.

 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - 2.3 Recreatieve havens

Wat willen we bereiken?
Wij zorgen voor goede voorzieningen voor recreanten in de passantenhaven van Lochem. Zodat we meer overnachtingen en bezoekers krijgen.  Ook  passanten kunnen goed gebruik maken van het Twentekanaal.   

 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?
Wij zijn goed bereikbaar over water.  We gebruiken de havens aan het Twentekanaal vaak. Dit is goed voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en de leefbaarheid.

 

Wat hebben we ervoor gedaan?
We voerden onze reguliere werkzaamheden uit.

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?
Wij stemmen de verschillende manieren van openbaar vervoer goed op elkaar af. Dit betekent dat er goede voorzieningen zijn voor op- en overstappen. De kwaliteit van bus- en treinverbindingen met bijbehorende voorzieningen blijft evengoed als in 2018, of verbetert.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overzicht baten en lasten - = nadeel, bedragen x € 1.000
Taak- Omschrijving taakveld Werkelijk Begroting Werkelijk Saldo
veld 2022 2023 2023 2023
Baten 1.745 433 177 -256
2.1 Verkeer en vervoer 212 217 161 -57
2.2 Parkeren 20
2.3 Recreatieve havens 1 -1
2.4 Economische havens en waterwegen 159 150 153 3
2.5 Openbaar vervoer 1.354 64 -137 -201
Belangrijkste afwijkingen:
2.1 Verkeer en vervoer Sloop bruggen: nadeel € 60.000
Wij hebben de brug in Almen over de Berkel gesloopt, het waterschap levert daaraan een financiële bijdrage, die vergoeding realiseren wij in 2024. Incidenteel nadeel.
2.5 Openbaar vervoer Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen: nadeel € 207.000
De lagere baten vallen weg tegen de lagere lasten (zie lasten). Het project 'aanpak niet actief beveiligde overwegen' (NABO) is een meerjarig project. In 2022 verantwoordden we de subsidie van de provincie en de bijdrage vanuit de grondexploitatie van Aalsvoort-West op basis van de voortgang van het project. In 2023 vond de voorlopige afrekening plaats, de finale financiële afwikkeling verwachten we in 2024. Incidenteel voordeel.
Lasten 9.220 6.321 5.880 441
2.1 Verkeer en vervoer 5.809 5.138 4.736 402
2.2 Parkeren 45 38 38 0
2.3 Recreatieve havens 0 3 3 0
2.4 Economische havens en waterwegen 150 161 145 16
2.5 Openbaar vervoer 2.199 190 -67 258
Kapitaallasten 363 417 333 84
Loonkosten 654 374 693 -319
Belangrijkste afwijkingen:
2.1 Verkeer en vervoer Mobiliteitsplan 2022-2030: voordeel € 79.000
Een aantal activiteiten uit het Mobiliteitsplan 2022-2030 hebben we dit jaar nog niet kunnen afronden. Zo hebben we een netwerkscan uitgevoerd op de utilitaire en recreatieve fietsroute, welke we in 2024 verder uitwerken tot een fietsplan. Een aantal maatregelen pakken we regionaal op (zoals een onderzoek naar het OV) of gaan we in 2024 verder mee aan de slag (educatieprogramma's en verkeersveiligheid). Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Diverse verkenningen: voordeel € 60.000
Enkele verkenningen hebben we in 2023 nog niet kunnen afronden. Het uitwerken van het voorkeurontwerp N348 Epse-A1, het voorkeursontwerp Goorseweg verbinding station en de verkenning alternatief vraagafhankelijk vervoer werken we in 2024 verder uit. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer VRI Kwinkweerd en Goorseweg: voordeel € 54.000
Als onderdeel van de rondweg Lochem leveren we een financiële bijdrage aan de provincie Gelderland voor het beheer en onderhoud van twee nieuwe verkeersregelinstallaties (VRI, Kwinkweerd en Goorseweg). Deze financiële bijdragen leveren we na afronding van het project. Dat zal eind 2024/ begin 2025 zijn, in 2023 leidt dit tot een incidenteel voordeel van € 54.000.
2.1 Verkeer en vervoer Belijning wegen: voordeel € 35.000
Door een relatief zachte winter en geen extreme langdurige hitte in de zomer is er weinig afbreuk geweest, daardoor maakten wij minder onderhoudskosten. Incidenteel voordeel.
2.1 Verkeer en vervoer Tekenbonus DVO Circulus: voordeel € 32.000
Eind 2023 tekenden wij, na een intensief proces, de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Buitenruimte met Circulus, na jaren volgens een samenwerkingsovereenkomst (SOK) samengewerkt te hebben. De DVO levert ons een structureel voordeel op dat wij in 2023 verantwoorden op dit taakveld.
2.5 Openbaar vervoer Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen: voordeel € 228.000
Alle onbewaakte spoorwegoverwegen in het kader van het project 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO) Lochem zijn aangepakt in 2021. De laatste werkzaamheden zijn in 2022 uitgevoerd. In 2023 vond de voorlopige afrekening plaats, de finale financiële afwikkeling verwachten we in 2024. Incidenteel voordeel.
2.5 Openbaar vervoer Onderzoek openbaar vervoer: voordeel € 15.000
Binnen de regio Stedendriehoek voeren we in 2024 een onderzoek uit naar de optimalisatie van publiek vervoer, met specifieke aandacht voor het landelijke gebied. Om die reden voerden we als gemeente Lochem zelf geen onderzoek uit. Incidenteel voordeel.
Totaal programma 2 -7.475 -5.889 -5.703 185