|
Overzicht baten en lasten |
- = nadeel, bedragen x € 1.000 |
Taak- |
Omschrijving taakveld |
Werkelijk |
Begroting |
Werkelijk |
Saldo |
veld |
2022 |
2023 |
2023 |
2023 |
Baten |
|
1.745 |
433 |
177 |
-256 |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
212 |
217 |
161 |
-57 |
2.2 |
Parkeren |
20 |
|
|
|
2.3 |
Recreatieve havens |
|
1 |
|
-1 |
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
159 |
150 |
153 |
3 |
2.5 |
Openbaar vervoer |
1.354 |
64 |
-137 |
-201 |
Belangrijkste afwijkingen: |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Sloop bruggen: nadeel € 60.000 |
Wij hebben de brug in Almen over de Berkel gesloopt, het waterschap levert daaraan een financiële bijdrage, die vergoeding realiseren wij in 2024. Incidenteel nadeel. |
2.5 |
Openbaar vervoer |
Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen: nadeel € 207.000 |
De lagere baten vallen weg tegen de lagere lasten (zie lasten). Het project 'aanpak niet actief beveiligde overwegen' (NABO) is een meerjarig project. In 2022 verantwoordden we de subsidie van de provincie en de bijdrage vanuit de grondexploitatie van Aalsvoort-West op basis van de voortgang van het project. In 2023 vond de voorlopige afrekening plaats, de finale financiële afwikkeling verwachten we in 2024. Incidenteel voordeel. |
Lasten |
|
9.220 |
6.321 |
5.880 |
441 |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
5.809 |
5.138 |
4.736 |
402 |
2.2 |
Parkeren |
45 |
38 |
38 |
0 |
2.3 |
Recreatieve havens |
0 |
3 |
3 |
0 |
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
150 |
161 |
145 |
16 |
2.5 |
Openbaar vervoer |
2.199 |
190 |
-67 |
258 |
|
Kapitaallasten |
363 |
417 |
333 |
84 |
|
Loonkosten |
654 |
374 |
693 |
-319 |
Belangrijkste afwijkingen: |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Mobiliteitsplan 2022-2030: voordeel € 79.000 |
Een aantal activiteiten uit het Mobiliteitsplan 2022-2030 hebben we dit jaar nog niet kunnen afronden. Zo hebben we een netwerkscan uitgevoerd op de utilitaire en recreatieve fietsroute, welke we in 2024 verder uitwerken tot een fietsplan. Een aantal maatregelen pakken we regionaal op (zoals een onderzoek naar het OV) of gaan we in 2024 verder mee aan de slag (educatieprogramma's en verkeersveiligheid). Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Diverse verkenningen: voordeel € 60.000 |
Enkele verkenningen hebben we in 2023 nog niet kunnen afronden. Het uitwerken van het voorkeurontwerp N348 Epse-A1, het voorkeursontwerp Goorseweg verbinding station en de verkenning alternatief vraagafhankelijk vervoer werken we in 2024 verder uit. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
VRI Kwinkweerd en Goorseweg: voordeel € 54.000 |
Als onderdeel van de rondweg Lochem leveren we een financiële bijdrage aan de provincie Gelderland voor het beheer en onderhoud van twee nieuwe verkeersregelinstallaties (VRI, Kwinkweerd en Goorseweg). Deze financiële bijdragen leveren we na afronding van het project. Dat zal eind 2024/ begin 2025 zijn, in 2023 leidt dit tot een incidenteel voordeel van € 54.000. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Belijning wegen: voordeel € 35.000 |
Door een relatief zachte winter en geen extreme langdurige hitte in de zomer is er weinig afbreuk geweest, daardoor maakten wij minder onderhoudskosten. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Tekenbonus DVO Circulus: voordeel € 32.000 |
Eind 2023 tekenden wij, na een intensief proces, de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Buitenruimte met Circulus, na jaren volgens een samenwerkingsovereenkomst (SOK) samengewerkt te hebben. De DVO levert ons een structureel voordeel op dat wij in 2023 verantwoorden op dit taakveld. |
2.5 |
Openbaar vervoer |
Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen: voordeel € 228.000 |
Alle onbewaakte spoorwegoverwegen in het kader van het project 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO) Lochem zijn aangepakt in 2021. De laatste werkzaamheden zijn in 2022 uitgevoerd. In 2023 vond de voorlopige afrekening plaats, de finale financiële afwikkeling verwachten we in 2024. Incidenteel voordeel. |
2.5 |
Openbaar vervoer |
Onderzoek openbaar vervoer: voordeel € 15.000 |
Binnen de regio Stedendriehoek voeren we in 2024 een onderzoek uit naar de optimalisatie van publiek vervoer, met specifieke aandacht voor het landelijke gebied. Om die reden voerden we als gemeente Lochem zelf geen onderzoek uit. Incidenteel voordeel. |
Totaal programma 2 |
-7.475 |
-5.889 |
-5.703 |
185 |