Naam

9. Stichting Achterhoek Toerisme

Vestigingsplaats

Borculo (gemeente Berkelland)

Openbaar belang

Regiomarketingorganisatie Achterhoek Toerisme is verantwoordelijk voor de toeristische marketing van de Achterhoek. De toerist moet onze regio weten te vinden. Maar regiomarketing kan niet succesvol zijn, zonder een goed product. Daarom kijkt Achterhoek Toerisme integraal naar het toerisme en pakt daarin samen met diverse andere partijen de volgende rollen op: 

1. Regiomarketing vrijetijdseconomie

2. Recreatieve infrastructuur: het routebureau

3. Verbinder in de regio

4. Informatievoorziening en gastheerschap

5. Kennis- en productontwikkeling

Aantal deelnemers

11

Overige 10 deelnemers

Gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Doesburg, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen.

Gemeentelijke financiële bijdrage in 2023

  • € 1,638 per inwoner voor toeristische marketing en promotie, merk en productontwikkeling
  • € 0,01 per toeristische overnachting voor innovatie en digitale ontwikkeling, zoals verder uitgewerkt in het bedrijfsplan van de StAT
  • totaal 2023 € 61.000
  • plus een vast bedrag van € 8.000,- voor routestructuren voor fietsen en wandelen

Terugblik 2023

Doorlopende werkzaamheden behorende bij de bovengenoemde rollen (zie: openbaar belang) van StAT.


Een paar highlights uit 2023: 

  • start Convention Bureau Achterhoek
  • verschillende nieuwe e-learnings
  • project Gelderse Kastelen op de kaart
  • diverse acties op het gebied van FOOD (smaakvolle routes, smaakvolle evenementenkalender)
  • plaatsing nieuwe TOP 2.0 bij Bosrijk Ruighenrode