6.1 Activa
Vaste activa
• Immateriële vaste activa
Het verloop van de immateriële vaste activa in 2021 is in onderstaand overzicht weergegeven.
6.1 Activa
Vaste activa
• Immateriële vaste activa
Het verloop van de immateriële vaste activa in 2021 is in onderstaand overzicht weergegeven.
Bedragen x €1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 01-01-2021 | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen | Boekwaarde 31-12-2021 | |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 26 | 26 | |||||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 308 | 18 | 290 | ||||
Totaal immateriële vast activa | 334 | 26 | 18 | 290 |
In de cijfermatige detailverantwoording 2021 staat een overzicht met de stand van de kredieten.
Bij kosten van onderzoek en ontwikkeling stond de Herontwikkeling van de Scheggertdijk. Dat is in 2021 overgegaan naar de grondexploitatie en uit de vaste activa gegaan.
Bijdragen aan activa van derden.
Bedragen x €1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde | Investering | Afschrijving | Boekwaarde | |||
1-1-2021 | 2021 | 2021 | 31-12-2021 | |||
2010 VRI N346 Kwinkweerd-Aalsvoort | 10 | 2 | 8 | |||
Voorziening sportacc. Almen | 64 | 5 | 59 | |||
Accommodatieplan Almen | 234 | 11 | 223 | |||
Totaal | 308 | 18 | 290 | |||
• Materiële vaste activa
Het verloop van de materiële vaste activa in 2021 is in onderstaand overzicht weergegeven.
Bedragen x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 01-01-2021 | Investeringen | Des-investeringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Af-waarderingen | Boekwaarde 31-12-2021 | Voorzieningen | Balanswaarde 31-12-2021 | |||||
Investeringen met economisch nut | 46.106 | 913 | 2.220 | 2.024 | 42.775 | 42.775 | |||||||
Gronden en terreinen | 5.162 | 2.216 | 2.946 | 2.946 | |||||||||
Woonruimten | - | ||||||||||||
Bedrijfsgebouwen | 38.735 | 766 | 5 | 1.656 | 37.840 | 37.840 | |||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 308 | 24 | 284 | 284 | |||||||||
Vervoermiddelen | - | ||||||||||||
Machines, apparaten en installaties | 1.258 | 44 | 179 | 1.123 | 1.123 | ||||||||
Overige materiële vaste activa* | 643 | 103 | 165 | 582 | 582 | ||||||||
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 20.299 | 11 | 866 | 19.443 | 19.443 | ||||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 19.328 | 781 | 18.547 | 18.547 | |||||||||
Overige materiële vaste activa | 971 | 11 | 85 | 896 | 896 | ||||||||
Investeringen met maatschappelijk nut | 7.211 | 851 | 285 | 179 | 8.071 | 8.071 | |||||||
Maatschappelijk nut vóór 2017 | |||||||||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 7.193 | 851 | 284 | 179 | 7.581 | 7.581 | |||||||
Overige materiële vaste activa | 18 | 1 | 17 | 17 | |||||||||
Maatschappelijk nut vanaf 2017 | |||||||||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 473 | 473 | 473 | ||||||||||
Overige materiële vaste activa | |||||||||||||
In erfpacht uitgegeven gronden | 3.944 | 3.944 | 3.944 | ||||||||||
Totaal materiële vaste activa | 77.560 | 2.247 | 2.220 | 3.175 | 179 | 74.232 | 74.232 | ||||||
Begrotingsrechtmatigheid kredieten
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens het toetsingskader van de commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Uit onderstaande opstelling blijkt een aantal kredieten overschreden te zijn. De redenen van overschrijding lichten wij toe. Gesteld kan worden dat de uitgaven passen binnen het beleid en binnen het doel waarvoor het krediet beschikbaar is.
2 0 2 1 - K R E D I E T E N | U I T G A V E N | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Begroot | Werkelijk | Restant | Toelichting | Conclusie |
722001 - 2019 Aanpak centrum LCH verkeerscirculatieplan | -325.875 | -160.993 | -164.882 | De uitgaven overschrijden met ca. € 165.000 het budget. Hier staat tegenover dat ook de inkomsten hoger zijn. Er resteert per saldo ca. € 80.000. Dit gebruiken wij voor de resterende werkzaamheden groen en parkeervoorzieningen. | Past binnen beleid en doel |
732001 - 2019 Markt 2 LCH verbouwing | 40.000 | 59.976 | -19.976 | De uitgaven overschrijden met ca. € 20.000 het budget. Oorzaak is onvoorziene werkzaamheden na sloopactiviteiten en stijging van de bouwkosten door vertraagde opdrachtverstrekking. | Past binnen beleid en doel |
Wij lichten de begrotingsonrechtmatigheid boven de € 10.000 toe. Bijlage 2 bevat alle toelichtingen op de kredieten.
• Financiële vaste activa
Het verloop van de financiële vaste activa in het jaar 2021 wordt in onderstaand overzicht weergegeven.
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 1-1-2021 | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen/ aflossingen | Afwaarderingen | Boekwaarde 31-12-2021 | |
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 341 | 1 | 342 | |||
Leningen aan deelnemingen | 143 | 2.291 | 143 | 2.291 | ||
Overige langlopende leningen u/g | 4.252 | 365 | 90 | 4.526 | ||
Totaal financiële vast activa | 4.736 | 2.656 | 234 | 7.158 |
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen
De samenstelling van deze post is:
Bedragen x € 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde | Boekwaarde | |
1-1-2021 | 31-12-2021 | |
NV Bank Nederlandse Gemeenten | 150 | 150 |
Stadsbank Oost Nederland | 53 | 54 |
Vitens | 5 | 5 |
Circulus | 59 | 59 |
Alliander | 73 | 73 |
Totaal | 341 | 342 |
Bank Nederlandse Gemeenten
Het gemeentelijk aandelenkapitaal bedraagt:
60.138 aandelen nominaal groot € 2,50; geheel volgestort.
Stadsbank Oost Nederland
De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal, omdat deze bankinstelling diensten verleent aan ingezetenen die schuldhulpverlening nodig hebben of andere ondersteuning om uit financiële nood te kunnen geraken. Per inwoner heeft de gemeente een bedrag van € 1,59 gestort. In 2021 hebben we wat moeten bijstorten omdat het aantal inwoners omhoog is gegaan.
Vitens
De aandelen zijn in de balans opgenomen voor de verkrijgingsprijs van € 5.000. Op 1 januari 2021
bestaat het gemeentelijk aandelenkapitaal uit 32.045 aandelen van nominaal groot € 1,00.
Circulus
De gemeente Lochem neemt deel in het aandelenkapitaal van Circulus-Berkel om samen met de andere aandeelhouders (alleen gemeenten) invloed te hebben op de bedrijfsvoering en de kosten van dienstverlening.
Het gemeentelijk aandelenkapitaal bestaat uit 751 aandelen van nominaal groot € 1,00.
Alliander
De aandelen zijn in de balans opgenomen voor de verkrijgingsprijs van € 73.000.
Op 1 januari 2021 bestaat het gemeentelijk aandelenkapitaal uit 522.244 aandelen van nominaal groot € 5,00.
Leningen aan deelnemingen
Vitens
Dit betreft een lening aan Vitens. Deze is in 2006 ontstaan door omzetting van aandelen in een lening. De lening heeft een looptijd van 15 jaar en wordt lineair afgelost. De rente en aflossing worden ieder jaar op 1 juli voldaan. De rente is het gemiddeld rentepercentage over 10-jaars Nederlandse staatsleningen over de afgelopen 5 kalenderjaren vermeerderd met 100 basispunten. Voor het jaar 2021 bedraagt de rente 1,14%. In 2021 is de laatste termijn afgelost.
Alliander
Het college heeft besloten om Alliander een lening van € 2.290.628 te verstrekken. In de raadsvergadering van 15 november 2021 is de gemeenteraad hier over gehoord en zij hebben geen wensen of bedenkingen afgegeven. In december 2021 is deze lening aan Alliander verstrekt. De looptijd van de lening is 60 jaar, tenzij eerder afgelost of geconverteerd naar aandelen. De rente op deze lening is 2,075% en wordt elke 10 jaar vastgezet.
Overige langlopende leningen u/g
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Boekwaarde 01-01-2021 | Verstrekkingen 2021 | Aflossing 2021 | Boekwaarde 31-12-2021 | |
Lening SCC 't Trefpunt | 143 | 143 | ||
SVN Startersfonds | 2.936 | 39 | 2.975 | |
SVN duurzaamheidslening | 648 | 648 | ||
Revolving Fund Lening Lochem Energie 1e lening | 13 | 3 | 11 | |
SVN blijverslening/Toekomstbestendig wonen | 249 | 300 | 549 | |
Revolving Fund LochemEnergie lening 2017, 2e lening | 17 | 2 | 15 | |
Revolving Fund Zwembad Laren lening 2017 | 18 | 2 | 15 | |
Revolving Fund Lochem Energie Waterkracht 2019 | 1 | 1 | ||
Revolving Fund Witkampers renovatie voetbalcomplex 2020 | 24 | 2 | 22 | |
Revolving Fund Lochem Energie laadpalen 2020 | 25 | 2 | 22 | |
Revolving Fund St. Belangen Ruitersport Laren 2021 | 25 | 2 | 23 | |
Krediethypotheken Het Baken | 178 | 75 | 103 | |
Totaal | 4.252 | 365 | 90 | 4.526 |
In 2021 is er een lening aan Stichting Belangen Ruitersport Laren verstrekt.
SVN Starterfonds
De storting in het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN), onderdeel startersleningen, kan als volgt toegelicht worden:
Bedragen x € 1.000 | |
---|---|
Saldo 1 januari 2021 | 2.936 |
Bij: | |
Rentevergoeding 2021 verstrekte leningen | 50 |
2.986 | |
Af: | |
Beheervergoeding 2021 | 11 |
Saldo 31 december 2021 | 2.975 |
Het schuldrestant van de door de gemeente verstrekte startersleningen per 31 december 2021 bedraagt € 2.269.029.
Op 31 december 2021 heeft de gemeente bij het SVN nog een rekening-courant tegoed van
€ 706.101.
In 2021 zijn 8 startersleningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 152.549. Na de mutaties van 2021 komt het aantal lopende leningen uit op 90.
SVN duurzaamheidslening
De storting in het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN), onderdeel duurzaamheidsleningen, kan als volgt toegelicht worden:
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Saldo 1 januari 2021 | 648 | |||
Bij: | ||||
Rentevergoeding 2021 verstrekte leningen | 3 | |||
651 | ||||
Af: | ||||
Beheervergoeding 2021 | 3 | |||
Saldo 31 december 2021 | 648 |
Het schuldrestant van de door de gemeente verstrekte duurzaamheidsleningen per 31 december 2021 bedraagt € 492.267.
Op 31 december 2021 heeft de gemeente bij het SVN een rekening-courant tegoed van € 156.068.
In 2021 zijn geen duurzaamheidsleningen verstrekt. Na de mutaties van 2021 komt het aantal lopende leningen uit op 104.
SVN Toekomstbestendig wonen/blijversleningen
De storting in het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN), toekomst bestendig wonen/blijversleningen, kan als volgt toegelicht worden:
Bedragen x € 1.000 | |
---|---|
Saldo 1 januari 2021 | 249 |
Bij: | |
Rentevergoeding 2021 verstrekte leningen | 2 |
Storting | 300 |
551 | |
Af: | |
Beheervergoeding 2021 | 2 |
Saldo 31 december 2021 | 549 |
Het schuldrestant van de door de gemeente verstrekte leningen per 31 december 2021 bedraagt
€ 346.040.
Op 31 december 2021 heeft de gemeente bij het SVN nog een rekening-courant tegoed van
€ 202.969.
In 2021 zijn 29 leningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 140.791. Na de mutaties van 2021 komt het aantal lopende leningen uit op 81.
Vlottende activa
• Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden zijn uitgesplitst naar de volgende categorieën:
Bedragen x €1.000 | ||
---|---|---|
Balanswaarde | Balanswaarde | |
01-01-2021 | 31-12-2021 | |
Onderhanden werk, waaronder gronden in exploitatie | 11.860 | 11.088 |
Gereed product en handelsgoederen | 6 | 10 |
Totaal | 11.867 | 11.098 |
Bouwgronden in exploitatie
Van de bouwgronden in exploitatie kan van het verloop in 2021 het volgende overzicht worden weergegeven:
Bedragen x €1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
complex | Boekwaarde 1-1-2021 | Van gronden in voorraad | Investeringen | Inkomsten | Ten laste (+)/gunste(-) van het resultaat | Nog te ontvangen | boekwaarde 31-12-2021 |
Aalsvoort West | 170 | - | 37 | 5 | 18 | 184 | |
Stijgoord | 2.077 | - | 181 | 6 | - | 2.252 | |
Diekink | 4.387 | 77 | 9 | 4.455 | |||
TKF | 1.087 | - | 72 | - | - | 1.159 | |
subtotaal | 7.721 | - | 368 | 20 | 18 | - | 8.050 |
Harfsen West | 686 | - | 62 | 1.316 | -165 | -403 | |
Barchem Zuid | 817 | - | 186 | 82 | - | 922 | |
Gasfabriek | 1.194 | 143 | 588 | 750 | 0 | ||
Scheggertdijk | 2.242 | 10 | 192 | 2.060 | |||
Clusterlocatie Exel | 560 | - | 26 | - | 587 | ||
Detmerskazerne | 1.747 | - | 410 | 1.377 | -39 | 819 | |
Kop van Oost | 2.250 | 1.781 | 411 | - | 3.620 | ||
Almen Zuid totaal | 294 | - | 27 | 156 | 158 | 7 | |
Etalage n.d. Toekomst | 2.750 | - | 203 | 1.453 | - | 1.500 | |
subtotaal | 10.299 | 2.242 | 2.850 | 5.575 | 703 | - | 9.112 |
Totaal actieve bouw-grondexploitaties | 18.020 | 2.242 | 3.217 | 5.596 | 721 | - | 17.162 |
Totaal particuliere grondexploitaties | 6 | - | 56 | 3 | 48 | 17 | -7 |
Totaal | 18.026 | 2.242 | 3.273 | 5.599 | 770 | 17 | 17.155 |
Bedragen x €1.000 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
complex | boekwaarde 31-12-2021 | Voorziening verlieslatend complex 1-1-2021 | mutatie voorziening verlieslatend complex ten laste (+)/gunste (-) van het resultaat | Voorziening verlieslatend complex 31-12-2021 | Balanswaarde 1-1-2021 | Balanswaarde 31-12-2021 | nog te makn kosten | nog te ontvangen opbrengsten | Verwacht eindsaldo op basis van ramingen 1-1-2022 | |
Aalsvoort West | 184 | - | - | - | 170 | 184 | 636 | 1750 | overschot | 930 |
Stijgoord | 2.252 | - | 153 | 153 | 2.077 | 2.100 | 642 | 2716 | tekort | -153 |
Diekink | 4.455 | 259 | 203 | 462 | 4.128 | 3.993 | 3208 | 7149 | tekort | -462 |
TKF | 1.159 | 129 | 47 | 177 | 958 | 982 | 108 | 1061 | tekort | -177 |
subtotaal | 8.050 | 388 | 403 | 791 | 7.333 | 7.259 | 4.594 | 12.675 | 138 | |
Harfsen West | -403 | - | - | 686 | -403 | 530 | 354 | overschot | 227 | |
Barchem Zuid | 922 | 856 | 11 | 867 | -39 | 54 | 68 | 105 | tekort | -867 |
Gasfabriek | 0 | 600 | -600 | - | ||||||
Scheggertdijk | 2.060 | - | - | - | 2.060 | 932 | 3234 | overschot | 245 | |
Clusterlocatie Exel | 587 | - | - | - | 560 | 587 | 967 | 1674 | overschot | 121 |
Detmerskazerne | 819 | - | - | - | 1.747 | 819 | 2090 | 2938 | tekort | 29 |
Kop van Oost | 3.620 | 2.679 | 7 | 2.685 | -429 | 935 | 3733 | 4388 | tekort | -2.685 |
Almen Zuid totaal | 7 | 218 | -129 | 89 | 76 | -82 | 249 | 162 | tekort | -89 |
Etalage n.d. Toekomst | 1.500 | 1.424 | 209 | 1.634 | 1.326 | -134 | 358 | 86 | tekort | -1.669 |
subtotaal | 9.112 | 5.777 | -502 | 5.275 | 3.928 | 3.837 | 8.926 | 12.941 | -4.688 | |
Totaal actieve bouw-grondexploitaties | 17.162 | 6.166 | -100 | 6.066 | 11.260 | 11.096 | ||||
Totaal particuliere grondexploitaties | -7 | - | 6 | -7 | ||||||
Totaal | 17.155 | 6.166 | -100 | 6.066 | 11.266 | 11.089 |
De waardering van de in exploitatie genomen bouwgronden is gebaseerd op de inzichten van de berekeningen per 1 januari 2022 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die jaarlijks wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. We hebben op basis van de huidige informatie en inzichten de beste inschatting gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen bouwgronden.
We hanteren de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van onze ramingen:
• rentepercentage bedraagt 0,95%;
• kostenindexatie (inflatiepercentage) bedraagt 2% ;
• de geraamde verkopen van de bouwkavels zijn gebaseerd op de actuele woonvisie
grondprijzen.
Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten hanteren we o.a. de volgende uitgangspunten:
• de nog te verwerven gronden per 1 januari 2022;
• de nog te maken kosten voor bouw- en woonrijpmaken per 1 januari 2022 gebaseerd op
actuele ramingen en ervaringscijfer;
• de nog te maken externe en interne begeleidingskosten en uren per 1 januari 2022;
• een inschatting van de overige nog te maken kosten per 1 januari 2022.
Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten hanteren we o.a. de volgende uitgangspunten:
• de nog te verkopen bouwkavels per 1 januari 2022;
• de nog te ontvangen subsidies en bijdragen van derden per 1 januari 2022.
We hebben geen grondexploitatie met een looptijd langer dan de voorgeschreven maximale looptijd van tien jaar.
De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.
Voor een uitgebreidere toelichting op de “bouwgronden in exploitatie” verwijzen we u naar de paragraaf “Grondbeleid”.
Scheggertdijk
De grond in grondexploitatie Scheggertdijk is aangekocht in 2018 en met het instellen van de grondexploitatie is een grofmazige inschatting gemaakt van de kosten voor sanering (€ 330.560) en het bouw- en woonrijp maken (€ 712.770). Doordat Doornberg Recycling per 31-12-2021 nog niet was vertrokken is de gemeente nog niet in staat geweest om vast te stellen of de destijds gemaakte inschatting kosten nog reëel is. De gemeente gaat daarmee aan de slag als de oplevering van de aangekochte grond heeft plaatsgevonden. Naast een risico op hogere kosten bestaat hierdoor ook een risico op een langere doorlooptijd.
Gereed product
Dit betreft de voorraad eigen verklaringen.
• Uitzettingen korter dan één jaar
In onderstaand overzicht wordt een specificatie gegeven van de in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar en korter.
Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Balanswaarde | Boekwaarde | Voorziening | Balanswaarde | ||
31-12-2020 | 31-12-2021 | oninbaarheid | 31-12-2021 | ||
Vorderingen op openbare lichamen | 4.866 | 5.539 | 5.539 | ||
Rekening-courantverhouding met het Rijk | 7.373 | 10.172 | 10.172 | ||
Rekening-courantverhouding overige niet-financiële instellingen | 81 | 294 | 294 | ||
Overige vorderingen: | 4.630 | 5.529 | 540 | 4.989 | |
- algemeen | 1.840 | 2.527 | 405 | 2.122 | |
- belastingen | 2.790 | 3.002 | 135 | 2.867 | |
Totaal | 16.950 | 27.062 | 540 | 20.993 | |
Vorderingen op openbare lichamen
In de vorderingen op openbare lichamen zit begrepen de vordering op de Belastingdienst van de bijdrage 2021 uit het BTW-compensatiefonds groot € 5.074.000. Dit bedrag wordt overeenkomstig de gemaakte afspraken tussen rijk en gemeenten op 1 juli 2022 op onze bankrekening gestort.
Rekening-courantverhouding met het Rijk/ Schatkistbankieren
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Het saldo op 31 december 2021 is € 10.172.039. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een maximumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. In 2021 is per 1 juli het drempelbedrag aangepast. Tot 1 juli 2021 was het € 681.915 en vanaf 1 juli 2021 is het 1.818.440.
Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. Alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist moeten worden aangehouden. In 2021 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2021 is geweest:
Bedragen x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Verslagjaar 2021 | ||||
Drempelbedrag | 682 | 682 | 1.818 | 1.818 |
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 494 | 462 | 432 | 502 |
Ruimte onder het drempelbedrag | 188 | 220 | 1.386 | 1.316 |
Overschrijding van het drempelbedrag |
Overige vorderingen
Algemeen:
Het saldo van de algemene debiteuren is op 31 december 2021 € 2.527.000.
Belastingen:
Het saldo van de belastingdebiteuren is op 31 december 2021 € 3.001.646.
• Liquide middelen
De liquide middelen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
De post liquide middelen bestaat uit:
Bedragen x €1.000 | ||
---|---|---|
Balanswaarde | Balanswaarde | |
01-01-2021 | 31-12-2021 | |
Liquide middelen | ||
- Kassaldi | 1 | 3 |
- Banksaldi | 451 | 469 |
Totaal | 452 | 473 |
• Overlopende activa
De post overlopende activa bestaat uit de volgende onderdelen:
Bedragen x €1.000 | ||
Balanswaarde | Balanswaarde | |
01-01-2021 | 31-12-2021 | |
Vooruitbetaalde bedragen | 1.242 | 763 |
Nog te ontvangen bedragen: | 7.515 | 5.871 |
- algemeen* | 6.019 | 5.103 |
- Rijk | 1.166 | 457 |
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 330 | 312 |
Totaal | 8.757 | 6.634 |
* Op 31 december 2021 is het saldo van de voorziening particuliere exploitaties € 37.000 | ||
In de nog te ontvangen bedragen ‘algemeen’ is per ultimo 2021 een bedrag van € 190.623 opgenomen uit hoofde van verhaalbare kosten als gevolg van faciliterend grondbeleid.
Onderstaand zijn de nog te ontvangen bedragen overheidslichamen gespecificeerd.
Bedragen x €1.000 | ||||||
omschrijving | Saldo | Af | Bij | Saldo | ||
01-01-2021 | 2021 | 2021 | 31-12-2021 | |||
Rijk: | 1.166 | 1.166 | 457 | 457 | ||
Suppletie alg uitkering conv explosieven | 1.024 | 1.024 | 104 | 104 | ||
Alg uitk verrekening voorschotten | 143 | 143 | 353 | 353 | ||
Overige Nederlandse overheidslichamen: | 330 | 230 | 212 | 312 | ||
Leerplicht kwal.bijdrgae | 32 | 32 | ||||
Prov Gld subsidie POP3 korte ketens | 100 | 100 | ||||
Detachering | 17 | 17 | ||||
Ondersteuning Plus Ov 4e kw | 43 | 43 | ||||
Subsidie St. Verenfonds | 35 | 35 | ||||
Bijdrage Gem. Voorst fietsvoetveer | 2 | 2 | ||||
Afrekening ODA | 33 | 33 | ||||
Plus Ov facturen driessen en resultaat | 39 | 39 | ||||
Doorbelasting regiefunctionaris | 7 | 7 | 59 | 59 | ||
ROZ Hengelo inzet TOZO beoordelingen | 18 | 18 | ||||
Doorbelasting aanbesteding e-HRM | 5 | 5 | ||||
Gem Apeldoorn overschot DUVO-middelen 2021 | 83 | 83 | ||||
Gasverbruik Branink 2021 | 22 | 22 | ||||
Plus OV ondersteuning 4e kwartaal 2021 | 42 | 42 | ||||
Gem Zutphen inzet WSW december 2021 | 5 | 5 | ||||
Totaal | 1.496 | 1.396 | 668 | 768 | ||
6.2 Passiva
Vaste passiva
Eigen vermogen
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Resultaat 2020 | Dotatie tlv exploitatie | Onttrekking ten gunste van exploitatie | Boekwaarde |
1-1-2021 | 31-12-2021 | ||||
Algemene reserve | 24.264 | 6.868 | 2.379 | 28.753 | |
Bestemmingsreserves | 30.124 | 3.337 | 2.816 | 30.645 | |
Totaal Reserves | 54.388 | 10.206 | 5.196 | 59.399 | |
Resultaat na bestemming | 7.563 | 7.563 | 5.469 | 5.469 | |
Totaal | 61.951 | 7.563 | 10.206 | 10.665 | 64.867 |
Algemene toelichting reserves en voorzieningen
Conform artikel 12 van de Financiële verordening van de gemeente Lochem wordt het college opgedragen periodiek een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan te bieden met de bedoeling de raad in de gelegenheid te stellen zijn kaderstellende rol te kunnen uitvoeren. Door de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen op 9 maart 2020 is aan de gestelde opdracht invulling gegeven.
Reserves
De wettelijke voorschriften rondom de reserves
Het BBV maakt in artikel 43 onderscheid in de volgende reserves:
a. de algemene reserve;
b. bestemmingsreserves die dienen om ongewenste schommelingen op te vangen in de tarieven die aan derden in rekening worden gebracht, maar die niet specifiek besteed hoeven te worden (de zogenaamde “egalisatie” reserves);
c. overige bestemmingsreserves (reserves waaraan een bestemming is gegeven).
Voor de reserves (artikel 54 van het BBV) geldt dat er in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan worden toegelicht. In een overzicht wordt per reserve het verloop gedurende het jaar 2020 weergegeven.
Toelichting reserves
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Boekwaarde | |
1-1-2021 | 2021 | 2021 | 31-12-2021 | ||
Algemene reserve | 24.264 | 6.868 | 2.379 | 28.753 | |
Bestemmingsreserve | 30.124 | 3.337 | 2.816 | 30.645 | |
1 | Reserve afvalstoffenheffing | 245 | 245 | ||
2 | Reserve rondweg Lochem | 2.054 | 2.054 | ||
3 | Reserve Wonen | 99 | 38 | 61 | |
4 | Reserve functiegericht wegbeh. | 700 | 100 | 600 | |
5 | Reserve Kop van Oost | 53 | 7 | 46 | |
6 | Reserve Sociaal domein | 10 | 10 | ||
7 | Reserve kapitaallasten | 26.851 | 672 | 1.279 | 26.244 |
8 | Reserve Corona | 357 | 1.920 | 1.383 | 894 |
9 | Reserve Sportvoorzieningen | 500 | 500 |
Algemene reserve
Aan de algemene reserve is in 2021 in totaliteit een bedrag gedoteerd van € 6.868.479.
De grootste doteringen betreffen het batig rekeningsaldo 2020 groot € 6.693.790 en de (tussentijdse) winstneming van 2 grondexploitaties gezamenlijk groot € 147.689.
De algemene reserve is aangewend voor een totaalbedrag van € 2.379.446. De grootste aanwendingen zijn:
• subsidies sportverenigingen € 203.943;
• dekking overheveling van niet bestede budgetten 2020 € 374.157;
• voorbereiding omgevingswet € 428.151;
• storting in de reserve sportvoorzieningen € 500.000;
• bijstelling verliesvoorzieningen grondexploitaties € 658.717.
Bestemmingsreserves
1. Afvalstoffenheffing
De gelden zijn voornamelijk afkomstig uit oude afrekeningen van de Regio Stedendriehoek, als gevolg van de overdracht van de afvalinzameling naar het voormalig Berkel Milieu, en de dividenduitkeringen van Circulus-Berkel. De reserve dient ter dekking van de kosten voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de afvalinzameling. Conform begroting is in 2021 € 245.000 toegevoegd.
2. Rondweg Lochem
Deze reserve is in 2001 ingesteld met als doel een bijdrage aan de provincie te verstrekken voor de aanleg van de noordoostelijke rondweg langs de kern Lochem. In 2021 hebben geen mutaties plaats gevonden.
3. Wonen
In de raadsvergadering van 27 juni 2011 is besloten om deze reserve in te stellen. In deze reserve zijn de nog niet bestede middelen gestort van twee subsidieregelingen in het kader van woningbouwafspraken, te weten het Besluit locatie gebonden subsidies (BLS) en Stimuleringsbijdrage Goedkope Woningbouw (SGW).
De reserve dient voor de bevordering van volkshuisvestingsdoelstellingen. Deze gelden zijn gelabeld via deze bestemmingsreserve vanwege de van kracht zijnde subsidieregeling en het daarmee samenhangende oorspronkelijke doel en de bestedingsverplichting aan volkshuisvestingsdoelstellingen. In 2021 is € 38.057 aan deze reserve onttrokken.
4. Functiegericht wegbeheer
Bij de behandeling van de Kadernota 2018 is deze reserve ingesteld. De reserve is ingesteld om de verschillende wegcategorieën, behoudens de afwegingswegen, de komende 10 jaren (2018-2027) in te richten conform uitgangspunten en kwaliteitsniveau. Onttrokken is het geraamde bedrag van € 100.000.
5. Kop van oost
In de raadsvergadering van 26 juni 2017 is besloten om deze reserve in te stellen. De reserve Kop van Oost en de verliesvoorzieningen met betrekking tot Kop van Oost vormen samen de dekking voor de aanvullende netto gemeentelijke bijdrage van maximaal € 2,7 miljoen, zijnde het tekort, ten einde de ontwikkeling van de Kop van Oost mogelijk te maken. In 2021 is een bedrag van € 6.524 onttrokken.
6. Sociaal Domein
Deze reserve is ingesteld bij de behandeling van de Bestuursrapportage 2015.
Een deel van het gemeentelijk rekeningsaldo 2016, groot € 2.055.000, is in 2017 toegevoegd aan deze reserve. Met deze reserve worden eventuele exploitatietekorten als eerste opgevangen. In de nota reserves en voorzieningen 2019 is besloten om de reserve per 31 december 2021 op te heffen en het saldo in de algemene reserve te storten. In dit boekjaar is € 9.800 onttrokken.
7. Reserve kapitaallasten
In deze reserve komen de bijdragen van de algemene of bestemmingsreserves ten behoeve van (gedeeltelijke) dekking van investeringen. Deze reserve dient ter dekking van de toekomstige kapitaallasten op basis van eerder genomen raadsbesluiten en is daarmee beklemd.
In 2021 is de reserve verhoogd met € 134.255 wegens rentetoevoeging. De reserve is daarnaast verhoogd met € 538.000 voor de dekking van de kapitaallasten van de investering reconstructie Markeloseweg. Voor de dekking van kapitaallasten is € 1.278.877 aan de reserve onttrokken.
8. Reserve Corona
Bij het vaststellen van de Bestuursrapportage 2020 heeft de gemeenteraad besloten tot de vorming van de reserve Corona. In de reserve is € 1.920.000 gestort en er is een bedrag van € 1.382.941 onttrokken.
9. Bestemmingsreserve sportvoorzieningen
In de raadsvergadering van 29 november 2021 is besloten tot het instellen van de Bestemmingsreserve sportvoorzieningen. Deze reserve dient voor de dekking van gemeentelijke investeringsbijdragen voor investeringen in de aanpassing, uitbreiding of vernieuwing van sportvoorzieningen. Ten laste van de algemene reserve is een bedrag van € 500.000 in deze reserve gestort.
Voorzieningen
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Toevoeging | Vrijval | Onttrekking | Boekwaarde | |
1-1-2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 31-12-2021 | ||
Voor verplichtingen, verliezen en risico's | 762 | 2.199 | 46 | 102 | 2.814 | |
1 | Voormalig bestuurders (herindeling) | 1 | 1 | 3 | ||
2 | Voorziening voormalig personeel | 46 | 29 | 17 | ||
3 | Voorziening APPA-regeling bestuurders | 204 | 2.198 | 44 | 2.358 | |
4 | Voorziening gepensioneerde bestuurders | 511 | 17 | 39 | 456 | |
Ter egalisering van kosten | 2.678 | 526 | 387 | 2.817 | ||
5 | Voorziening onderhoud gemeentelijke accommodaties | 2.678 | 526 | 387 | 2.817 | |
Voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven | 15.642 | 3.514 | 2.209 | 16.946 | ||
6 | Voorziening vervanging riolering | 15.475 | 3.414 | 2.097 | 16.792 | |
7 | Voorziening vervanging ondergrondse verzamelcontainers | 167 | 100 | 112 | 155 | |
Voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is | 3.330 | 243 | 2.855 | |||
8 | Voorziening egalisatie riolering | 3.261 | 243 | 718 | 2.786 | |
9 | Voorziening middelen derden(planschade) | 69 | 69 | |||
Totaal voorzieningen | 22.412 | 6.482 | 46 | 2.698 | 25.432 |
Hierna volgt een toelichting op de aanwezige voorzieningen
1. Voormalig bestuurders herindeling
Deze voorziening is ingesteld bij de behandeling van de begroting 2005 met het doel de kosten te dekken van de bestuurders die als gevolg van de herindeling niet meer als bestuurder in de nieuwe gemeente Lochem zijn teruggekeerd. In 2021 is € 2.500 onttrokken aan de voorziening. En er is € 1.100 gedoteerd. Daarmee staat de voorziening op nul. Met ingang van 2022 zal deze voorziening worden opgeheven en opgaan in de voorziening APPA-regeling bestuurders.
2. Voormalig personeel
Deze voorziening is gevormd voor verplichtingen voor personeel die in de WW terecht komen. In 2021 is er € 16.000 onttrokken en heeft er een vrijval van € 29.000 plaatsgevonden.
3. APPA-regeling bestuurders
Deze voorziening vormden we in 2010 voor de APPA-regeling (Algemene pensioenwet politiek ambtsdragers) van gewezen bestuurders. In 2021 is € 44.000 onttrokken aan de voorziening en is een bedrag van € 2.198.000 gedoteerd aan de voorziening. Deze dotatie is gedaan omdat vanaf 2022 de APPA-regeling in eigen beheer is. De extern opgebouwde waarde is overgedragen aan de gemeente om toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen.
4. Gepensioneerde bestuurders
Voor gepensioneerde bestuurders is in 2010 een voorziening getroffen. Op basis van actuariële berekeningen is in 2021 een bedrag van € 17.000 vrijgevallen. Aan pensioenen is € 39.000 besteed.
5. Onderhoud gemeentelijke accommodaties
Deze voorziening is in 2009 ingesteld. Het voor het onderhoud van de gemeentelijke accommodaties geldende meerjarig onderhoudsplan (MOP) is herijkt op basis van een aantal, deels wettelijk verplichte, factoren, waaronder: toerekening van indexering en btw en de 5-jaarlijkse technische her inspectie. De financiële gevolgen hiervan zijn vertaald in een raadsvoorstel waarover in 2019 een definitief besluit is genomen bij de Kadernota 2020. In de voorziening is een bedrag gestort van
€ 526.000. Onttrokken is € 387.000.
6. Vervanging riolering
In 2021 stelde de raad een nieuw gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025 (GRP) vast voor de jaren vanaf 2021. Voor de uitvoering van dit plan werken wij met een voorziening. De voorziening zetten wij in voor toekomstige vervangingsinvesteringen. De kosten voor onderhoud vangen wij op binnen de reguliere exploitatie.
In 2021 voegden wij € 3.414.000 toe aan de voorziening op basis van het GRP. Onttrokken is een bedrag van € 2.097.000. Op basis van het GRP raamden wij in 2021 een onttrekking van € 2.190.000. Het verschil van € 93.000 betreffen projecten (m.n. Traverse Eefde Zuid) die doorlopen in 2022.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, onderdeel riolering en het overzicht met de stand van de kredieten
7. Voorziening vervanging ondergrondse containers
Deze voorziening zetten we in voor de vervanging ondergrondse verzamelcontainers. In het tarief afvalstoffenheffing nemen we een bedrag op voor de toekomstige vervanging van ondergrondse containers. In 2021 is € 100.000 in de voorziening gestort. Dit is gelijk aan het bedrag dat we raamden. Onttrokken is een bedrag van € 112.000. We raamden een onttrekking van € 156.000 op basis van het vervangingsplan. Het verschil van € 44.000 betreffen vervangingen die doorlopen in 2022.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, onderdeel ondergrondse verzamelcontainers en het overzicht met de stand van de kredieten.
8. Egalisatie riolering
Jaarlijks rekenen wij via deze voorziening het rekeningresultaat op riolering af. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025 (GRP) zetten we het saldo van de voorziening in om het tarief voor de rioolheffing vanaf 2022 te bevriezen voor vier jaar. In 2021 onttrokken we € 718.000, gelijk aan de raming. In 2021 is € 243.000 in de voorziening gestort, terwijl dit niet geraamd was. Dit komt met name door een voordeel in de lasten bij kosten onderzoek (€ 111.000) en overige diensten
(€ 76.000):
- De rioolreiniging en –inspectie was voordeliger dan begroot. Ook hadden we minder uitgaven aan communicatie, studies en onderzoeken.
- We hadden minder storingen en reparaties aan de drukrioolunits en gemalen in het buitengebied dan verwacht. Ook waren er minder reparaties en storingen aan vrijvervalrioolaansluitingen. De reiniging van kolken was voordeliger dan begroot.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar financiële analyse bij Programma 7,taakveld 7.2 Riolering.
9. Voorziening afkoopsom planschade
Wij kunnen als gemeente een afkoopsom ontvangen van de initiatiefnemer, voor de afkoop van planschaderisico’s bij ruimtelijke ontwikkelingen. Daarvoor is het nodig dat wij als gemeente een voorziening opnemen, waar we het ontvangen bedrag aan toevoegen. Derden kunnen planschade verzoeken indienen bij bestemmingsplanwijzigingen. Als dit niet binnen 5 jaar na onherroepelijk worden van het betreffende bestemmingsplan gebeurd, dan valt het bedrag dat wij hebben ontvangen vrij en mogen wij het houden. Bij de Bestuursrapportage 2018 (raad 15-10-2018) hebben we hiervoor deze nieuwe voorziening ingesteld. In 2021 hebben er geen mutaties plaatsgevonden.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden en het verloop is als volgt:
Bedragen x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Saldo 01-01-2021 | Opgenomen | Aflossing | Saldo 31-12-2021 | |
Onderhandse leningen: | ||||
Binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstelllingen | 1.080 | 120 | 960 | |
Binnenlandse banken en oevrige financiële instellingen | 19.496 | 4.425 | 15.071 | |
Totaal | 20.576 | 4.545 | 16.031 |
Voor de opgenomen vaste geldleningen is in het huidige boekjaar € 359.066 aan rente verantwoord. De leningen hebben op 1 januari 2021 een gemiddeld gewogen rente van 1,77% (2020: 1,61%).
Vlottende passiva
Onder de vlottende passiva zijn opgenomen:
Bedragen x €1.000 | ||
---|---|---|
Saldo | Saldo | |
01-01-2021 | 31-12-2021 | |
Schulden <1 jaar | 3.658 | 5.488 |
- Overige kasgeldleningen | ||
- Banksaldi | ||
- Overige schulden | 3.658 | 5.488 |
Overlopende passiva | 12.058 | 9.061 |
- Vooruitontvangen bedragen: | ||
* Het rijk | 4.124 | 2.415 |
* Overige overheidslichamen | 3.420 | 3.642 |
* Overige vooruitontvangen bedragen | 15 | |
Nog te betalen bedragen | 4.515 | 2.989 |
Totaal | 15.717 | 14.549 |
Onderstaand zijn de vooruit ontvangen middelen overheidslichamen gespecificeerd.
Bedragen x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Toevoegingen | Onttrekkingen | Boekwaarde |
01-01-20 | 2021 | 2021 | 31-12-21 | |
Rijk: | 4.123 | 888 | 2.596 | 2.415 |
Min. Infra voorber,begel., toez., geluidsanering | 146 | 146 | ||
Uitkoopregeling Dorpsstraat 2b Almen | 3 | 3 | ||
RVO regeling EAW | 21 | 21 | ||
Min van financiën gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek | 9 | 11 | 20 | |
Min van Infra spec uitk stim verk veiligheidsmaatregelen | 518 | 150 | 368 | |
Min van VWS restant sportakkoord 2020 | 12 | 66 | 78 | |
Min van Onderwijs OAB restant 2019 en 2020 | 40 | 1 | 41 | |
Min Soc. Zaken TOZO gelden 2020 | 3.374 | 2.426 | 948 | |
Min van Onderwijs Covid-19 onderwijsvertragingen | 98 | 98 | ||
Min van Justitie Tijdelijke onderst toezicht en handhaving | 87 | 87 | ||
Min van financiën gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek | ||||
Min Soc. Zaken TOZO gelden 2021 | 625 | 625 | ||
Overige Nederlandse overheidslichamen: | 3.420 | 460 | 237 | 3.642 |
Aanleg Haven TKF + grondexploitatie TKF subs prov gld (Lochem stad) | 715 | 715 | ||
Afvalfonds zwerfafval overschot | 13 | 13 | ||
Maatschappelijk opvang beshermd wonen | 639 | 3 | 635 | |
Verrekening subsidie Lochem Stad | 325 | 325 | ||
Waterschap vergoeding bruggen | 346 | 13 | 332 | |
Transformatiebudget Gemeente Deventer | 206 | 206 | ||
Traverse Eefde-Zuid Prov. GLD | 439 | 439 | ||
Biodiversiteitsplan Prov GLD | 3 | 3 | ||
Aanpak nabo's 2019 Prov GLD | 427 | 275 | 702 | |
Klompenpaden Prov GLD | 34 | 34 | ||
Aardgasvrij Laren fase 2 | 7 | 7 | ||
Schouwburg ondersteuning corona Prov GLD | 100 | 100 | ||
Delta overname boventallig personeel | 150 | 55 | 95 | |
Bijdrage agro innovatiecoörperatie regio Gemeente Apeldoorn | 17 | 25 | 42 | |
Vervoer Prov GLD | 96 | 96 | ||
Cofinanciering POP3 div gemeentes | 6 | 6 | ||
Regiodeal Parkmanagement Aalsvoort | 14 | 14 | ||
Regiodeal Smart Grid Kanaalzone | 31 | 31 | ||
Veiligheidregio regeling CTB(coronateogangsbewijzen) | 13 | 13 | ||
Totaalbedragen | 7.543 | 1.347 | 2.833 | 6.057 |
6.3 Niet uit de balans blijkende verplichtingen/rechten en gebeurtenissen na balansdatum
Langlopende contracten
Voor de schoonmaak is een contract afgesloten in 2017 dat 4 jaar loopt en daarna nog 4 optiejaren heeft. De kosten zijn bij benadering € 100.000 per jaar.
Voor de verwijdering van huishoudelijk afval is een contract afgesloten met Circulus-Berkel. Voor 2022 bedragen de kosten circa € 2.888.000.
De gemeente Lochem neemt deel in de gemeenschappelijke regeling “Veiligheidsregio Noord en Oost-Gelderland”. Het is een doorlopende overeenkomst en de gemeentelijke bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld. Voor 2022 bedraagt de vergoeding € 2.263.000 Daar zit ook de bijdrage in voor de brandweer.
De gemeente Lochem neemt deel in de gemeenschappelijke regeling GGD Gelre-IJssel. Het is een doorlopende overeenkomst en de gemeentelijke bijdrage wordt jaarlijks bepaald op basis van het aantal inwoners. Voor 2022 bedraagt de vergoeding € 574.864.
Voor de levering van elektriciteit en gas zijn op 1 januari 2018 overeenkomsten aangegaan met De Vrije Energieproducent (DVEP) voor elektra en met Gazprom Energy voor gas. Deze contracten lopen tot en met 2019, met daarna nog vier optiejaren, waar we gebruik van maken. De kosten per jaar zijn afhankelijk van het verbruik. Op basis van een globale schatting bedraagt het jaarbedrag € 400.000.
Voor de meetdiensten van de elektriciteit is een contract afgesloten met Joulz voor de periode 2015 tot 2025. De kosten hiervoor bedragen circa € 26.000 per jaar.
Voor automatiseringsdoeleinden zijn contracten afgesloten, die jaarlijks opgezegd kunnen worden.
Voor mobiele telefonie is in 2016 een contract afgesloten met een looptijd van 3 jaar. Deze is verlengd voor 3 jaar. De kosten hiervan zijn bij benadering € 30.000 per jaar.
Voor de catering is een contract afgesloten per februari 2018, deze loopt 4 jaar en heeft daarna nog 2 optiejaren, waar gebruik van wordt gemaakt. De kosten hiervoor bedragen circa € 40.000 per jaar.
Voor de printers/copiers is een contract afgesloten in 2017 dat 4 jaar loopt met de mogelijkheid van 1 optiejaar. Hiervan zijn de kosten bij benadering € 25.000 per jaar.
Het abonnementenbeheer is in 2014 aanbesteed en loopt vanaf 1 januari 2015 voor 4 jaar en heeft daarna nog 4 optiejaren, waar we gebruik van maken. Jaarlijkse kosten bedragen circa € 70.000.
Voor de Traverse Eefde is een onderhoudscontract afgesloten met een looptijd van 10 jaar. Dit contract eindigt in 2026. De kosten per jaar zijn € 9.000.
Verlofdagen
Door corona is meer sprake van opbouw van verlofuren ten opzichte van voorgaande jaren. Het gelijkblijvende saldo van de afgelopen jaren was ongeveer 10.000 verlofuren. De afgelopen twee jaar is dit vanwege o.a. corona gestegen naar ongeveer 19.500 verlofuren. Afgesproken is dat het meerdere boven de 10.000 uren wordt teruggebracht. Dit moet binnen 3 – 4 jaar weer op het niveau van 10.000 uur zitten. Hiervoor is geen verplichting opgenomen in de balans.
Achtervangpositie Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Corporaties, deelnemers van het WSW, zijn voor investeringen in bestaande en nieuwe te bouwen woningen en maatschappelijk vastgoed aangewezen op de onderhandse kapitaalmarkt. Om ervoor te zorgen dat de deelnemers deze leningen tegen relatief gunstige condities kunnen aantrekken, heeft het WSW met medewerking van landelijke en lokale overheden een zekerheidsstructuur voor corporaties ontwikkeld.
Belangrijke kenmerken van deze zekerheidsstructuur zijn:
- deelnemers lenen tegen gunstige voorwaarden en aantrekkelijke tarieven
- 100 procent zekerheid voor de financiers en solvabiliteitsvrij
- de zekerheidsstellers stellen deelnemers in staat tot maatschappelijk en volkshuisvestelijk investeren.
De tertiaire zekerheid van het WSW wordt gevormd door de achtervangpositie van Rijk en gemeenten. Het Rijk heeft een ongelimiteerde achtervangpositie ingenomen. Gemeenten maken elk afzonderlijk een afweging hoe zij de achtervang regelen. Zonder achtervang is borging van leningen niet mogelijk. Het risico dat gemeenten lopen door het aangaan van een achtervangpositie is theoretisch en bestaat uit het verstrekken van een relatief geringe en tijdelijke renteloze lening.
Gemeenten dragen bij aan de volkshuisvesting door het maken van prestatieafspraken met de binnen haar grenzen werkzame woningcorporaties. Een onderdeel van deze prestatieafspraken is de achtervangpositie die de gemeente inneemt. Door het aangaan van achtervang werkt de gemeente mee aan de financierbaarheid van de sociale volkshuisvesting. Door het dalen van de financieringslast van de corporatie blijft meer ruimte over voor de noodzakelijke investeringen in sociale volkshuisvesting of maatschappelijk vastgoed.
Het schuldrestant per 31 december 2021 van de door het WSW gewaarborgde leningen bedraagt
€ 42.858.000
Gewaarborgde geldleningen
De gemeente Lochem heeft ultimo 2021 voor een bedrag van € 184.000 aan borgstellingen uitstaan.
De borgstellingen zijn voornamelijk verleend aan verenigingen en stichtingen binnen de gemeente Lochem. Onderstaand is een specificatie weergeven van de borgstellingen.
Bedragen x€1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Naam Geldnemer: | Oorspronkelijk bedrag | Percentage waarvoor borg is verleend | Restantbedrag 01-01-2021 | Restantbedrag 31-12-2021 | Aandeel Gemeente 31-12-2021 |
St. sportbevordering Epse | 130 | 100% | 91 | 86 | 86 |
Semper Fidelis, Gorssel | 80 | 100% | 21 | 18 | 18 |
Vereniging Dorpshuis 't Onderschoer | 311 | 100% | 31 | 16 | 16 |
Sportclub Eefde | 175 | 100% | 17 | 11 | 11 |
Voetbalvereniging Witkampers | 115 | 50% | 115 | 107 | 54 |
Totaal | 811 | 275 | 238 | 184 |
Eigen bijdrage op grond van de WMO
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.
Gebeurtenissen na balansdatum
In de eerste maanden van 2022 is als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en andere mondiale omstandigheden de inflatie fors toegenomen. Deze en verdere toename van de prijsstijgingen in 2022 hebben geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2021, maar wel voor naar verwachting veel beleidsterreinen van onze begroting 2022 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen.