Overzicht baten en lasten |
- = nadeel, bedragen x € 1.000 |
Taak-veld |
Omschrijving taakveld |
Werkelijk |
Begroting |
Werkelijk |
Saldo |
2020 |
2021 |
2021 |
2021 |
Baten |
494 |
1.696 |
548 |
-1.148 |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
204 |
336 |
342 |
7 |
2.3 |
Recreatieve havens |
|
21 |
- |
-21 |
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
223 |
208 |
142 |
-66 |
2.5 |
Openbaar vervoer |
67 |
1.132 |
64 |
-1.068 |
Belangrijkste afwijkingen: |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Project inspanning Zwerfafval: voordeel € 66.000 |
|
Betreft de bijdrage van Nedvang. Door corona zijn er veel minder zwerfvuilprojecten uitgevoerd, waardoor we een lagere vergoeding ontvangen (nadeel € 16.000). Zie ook toelichting bij de lasten. Daartegenover vond in 2021 de eindafrekening plaats over de jaren 2018-2020 en ontvingen we € 81.000 (voordeel) extra. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Sloop/herstel bruggen: nadeel € 60.000 |
|
Betreft de bijdrage van het waterschap. Zie verder de toelichting bij de lasten. Incidenteel nadeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Verkeersmonitoring: voordeel € 7.000 |
|
Betreft de bijdrage van de provincie. Zie verder toelichting bij de lasten. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Vergunning nutsbedrijven: nadeel € 18.000 |
|
De baten van de te innen straatwerkvergoedingen is iets lager dan begroot. Het blijft lastig te voorspellen hoeveel aanvragen we jaarlijks krijgen. We verwachten in 2022 meer opbrengsten doordat de heffingssystematiek meer in is lijn gebracht met de andere Achterhoekse gemeenten in UNOG-verband. Incidenteel nadeel. |
2.3 |
Recreatieve havens |
Planvorming passantenhaven e.o. Lochem: nadeel € 20.000 |
|
Betreft de bijdrage van het waterschap. Zie verder de toelichting bij de lasten. Incidenteel nadeel. |
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
Opbrengsten havengelden industriële binnenhaven Lochem: nadeel € 66.000 |
|
Namens de bij het Havenbedrijf aangesloten gemeenten int het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Twente (GBT) de havengelden. Als gevolg van automatiseringsproblemen bij het GBT is het nog niet gelukt alle opbrengsten van 2021 in te boeken. Op verzoek van de gemeenten is het Havenbedrijf met het GBT in overleg om hierin verbetering te brengen. Een voorlopige raming leert dat nog ca. € 40.000 dient te worden geïnd. De totale opbrengsten zijn daarmee te ruim geraamd, omdat het bedrijfsleven minder tonnages aan goederen heeft overgeslagen. Incidenteel nadeel. |
2.5 |
Openbaar vervoer |
Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen: nadeel € 1.068.000 |
|
Betreft de bijdrage van de provincie Gelderland en de bijdrage vanuit de grondexploitatie Aalsvoort West. Zie verder de toelichting bij de lasten. Incidenteel nadeel. |
Taak-veld |
Omschrijving taakveld |
Werkelijk |
Begroting |
Werkelijk |
Saldo |
2020 |
2021 |
2021 |
2021 |
Lasten |
4.502 |
7.537 |
5.337 |
2.200 |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
3.506 |
4.298 |
4.057 |
241 |
2.2 |
Parkeren |
20 |
34 |
37 |
-3 |
2.3 |
Recreatieve havens |
0 |
51 |
32 |
19 |
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
130 |
140 |
123 |
17 |
2.5 |
Openbaar vervoer |
117 |
1.863 |
156 |
1.707 |
|
Kapitaallasten |
268 |
437 |
358 |
79 |
|
Loonkosten en inhuur |
459 |
714 |
574 |
140 |
Belangrijkste afwijkingen: |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Gladheidsbestrijding: nadeel € 73.000 |
|
In de periode van januari-april 2021 was sprake van extreme weersomstandigheden. Regelmatig voerden we meerdere malen curatieve strooiacties uit. Ditzelfde was het geval in het 4e kwartaal van 2021. We hadden rekening gehouden met een aantal strooiacties, echter zijn er eind november en begin december 9 extra preventieve en handmatige strooiacties geweest. Ook was hierdoor het zoutverbruik logischerwijs hoger dan normaal. Incidenteel nadeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Verkeersborden: voordeel € 11.000 |
|
Het voordeel van € 11.000 heeft te maken met afspraken over beheer en onderhoud van borden door Circulus. In afwachting van de afspraken over de DVO met Circulus zijn er nog geen structurele afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud van verkeersborden (incl. de aanschaf van een beheersysteem verkeersborden). Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Klinkerwegen: voordeel € 20.000 |
|
Een deel van de werkzaamheden voor het project Hek op de Plek vinden in 2022 plaats. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
IBOR basis op orde: voordeel € 10.000 |
|
Het project IBOR basis op orde ronden we af in 2021. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Verkeersmonitoring: nadeel € 16.000 |
|
In verband met de trajectverkenning N332 voerden we samen met de provincie Gelderland extra camera tellingen uit rondom Laren om het landbouwverkeer in beeld te brengen. De extra kosten bedragen € 16.000. Hier tegenover staat een bijdrage van de provincie van € 7.000. Incidenteel nadeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Kunstwerken: voordeel € 11.000 |
|
Doordat de werkzaamheden voor reparatie en schilderwerkzaamheden weersafhankelijk zijn en konden we deze niet helemaal in 2021 afronden. Tevens is tijdens de werkzaamheden ziekte (Corona) opgetreden en kon er niet adequaat personeel gevonden worden door krapte op de arbeidsmarkt. De resterende werkzaamheden voeren we in 2022 uit en de extra lasten van € 14.000 nemen we mee in de Bestuursrapportage 2022. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Aanleg inritten: voordeel € 60.000 |
|
Het aanleggen van inritten gebeurd op aanvraag van particulieren en vanuit aanvragen van verkeer en vervoer. In 2021 zijn op dit onderdeel weinig aanvragen geweest. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Project inspanning Zwerfafval: voordeel € 16.000 |
|
Door corona zijn er veel minder zwerfvuilprojecten uitgevoerd. Tegenover de lasten staat een bijdrage van de Nedvang. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Verkeersveiligheid infra fiets: voordeel € 21.000 |
|
Door prioritering in werkzaamheden voerden we de voorgenomen maatregelen aan de fietsstructuur in Molengronden in 2021 niet uit. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Rondweg Lochem: voordeel € 28.000 |
|
Het budget voor begeleiding en externe kosten voor de komst van de rondweg in 2021 is door vertraging in de voorbereiding en door eigen inzet niet helemaal nodig. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
30 km/uur verkeersveiligheid: voordeel € 61.000 |
|
De eindafrekening werkzaamheden Rengersweg betaalden we uit het krediet obstakelvrije looproutes. Het budget voor de verkeersveiligheid 30 km gebieden is daarom niet volledig besteed. In 2022 gaan we een aantal projecten uitvoeren. Voor zowel de uitvoering voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Zwiepseweg (tussen Barchem en Zwiep en in de kern Lochem), het doen van aanpassingen aan de Kapperallee in Eefde, en Molenweg en Joppelaan in Gorssel zijn bestuurlijke toezeggingen gedaan aan de buurt/dorpsraad over uitvoering. We stellen voor dit restant budget deels (€ 45.000) over te hevelen naar 2022 vooruitlopend op de raadsbehandeling Mobiliteitsplan. Incidenteel voordeel. |
2.1 |
Verkeer en vervoer |
Sloop/herstel bruggen: voordeel € 60.000 |
|
De brug is afgesloten. De sloop voeren we in het voorjaar van 2022 uit bij lagere waterstanden. Hier staat tegenover een bijdrage van het Waterschap Rijn en IJssel voor hetzelfde bedrag. We stellen voor dit restant budget over te hevelen naar 2022. Incidenteel voordeel. |
2.3 |
Recreatieve havens |
Planvorming passantenhaven e.o. Lochem: voordeel € 17.000 |
|
Het betreft de verkenning van de transformatie passantenhaven in Lochem. Dit pakken we samen met het waterschap op. Het project ronden we in 2022 af. We stellen voor het restant budget over te hevelen naar 2022. Incidenteel voordeel. |
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
Industriële binnenhaven Lochem: voordeel € 17.000 |
|
Er vond minder regulier, incidenteel onderhoud plaats dan was voorzien. Incidenteel voordeel. |
2.5 |
Openbaar vervoer |
Opheffen onbewaakte spoorwegovergangen: voordeel € 1.688.000 |
|
Het project onbewaakte spoorwegovergangen (NABO's) ronden we in 2022 af. De kosten van ProRail en onze bijdrage daarin en de provinciale bijdrage zetten we dan tegen elkaar af en we werken de financiële resultaten uit. We stellen voor het restant budget over te hevelen naar 2022. Incidenteel voordeel. |
2.5 |
Openbaar vervoer |
Openbaar vervoer: voordeel € 11.000 |
|
In 2021 hadden we geen extra kosten voor schades en stallingsvoorzieningen, waardoor een voordeel van € 11.000. Incidenteel voordeel. |
|
Totaal programma 2 |
-4.008 |
-5.841 |
-4.789 |
1.052 |