|
- = nadeel, bedragen x € 1.000 |
|
|
|
Taakveld |
Omschrijving taakveld |
Werkelijk |
Begroting |
Werkelijk |
Saldo |
|
|
|
2020 |
2021 |
2021 |
2021 |
|
|
|
Baten |
|
61.043 |
62.980 |
64.351 |
1.371 |
|
|
|
0.5 |
Treasury |
1.070 |
1.152 |
1.142 |
-10 |
|
|
|
0.61 |
OZB woningen |
4.193 |
4.265 |
4.289 |
24 |
|
|
|
0.62 |
OZB niet-woningen |
1.614 |
1.619 |
1.653 |
33 |
|
|
|
0.63 |
Parkeerbelasting |
15 |
19 |
16 |
-3 |
|
|
|
0.64 |
Belastingen overig |
2.388 |
2.453 |
2.465 |
12 |
|
|
|
0.7 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
51.756 |
53.442 |
54.744 |
1.302 |
|
|
|
0.8 |
Overige baten en lasten |
9 |
30 |
43 |
13 |
|
|
|
Belangrijkste afwijkingen: |
|
|
|
0.7 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
Gemeentefonds: voordeel € 1.302.000 |
|
|
|
|
Voor het uitvoeren van de gemeentelijke werkzaamheden ontvangen wij geld van het rijk. Dit het het Gemeentefonds. Hoeveel geld wij krijgen staat in zogenaamde circulaires. Wij ontvangen in mei, september en december een circulaire. Het rijk past in iedere circulaire het geld dat we ontvangen aan. Ook voor het lopende jaar. Na ontvangst van de circulaire verwerken wij het bedrag in de gemeentelijke begroting. De september- en decembercirculaire komen te laat binnen om nog te verwerken in de begroting. Daardoor ontstaat er een verschil in de jaarrekening omdat het begrootte bedrag afwijkt van wat we werkelijk ontvangen. De wijzigingen in de september en decembercirculaire zijn: |
|
|
|
|
Compensatie financieel nadeel door corona in 2021 |
|
|
|
465.000 |
|
|
|
|
Het rijk geeft gemeenten geld voor de schade door corona. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitkering van het overschot BTW-compensatiefonds |
202.000 |
|
|
|
|
Gemeenten kunnen BTW terugvragen bij het rijk. Dit loopt via het BTW-compensatiefonds. Als gemeenten niet al het beschikbare geld in het fonds opvragen dan stort het rijk het restant in het Gemeentefonds. Vervolgens ontvangt iedere gemeente een deel. |
|
|
|
|
|
Versterking dienstverlening gemeenten |
157.000 |
|
|
|
|
Na de misstanden rond de Kinderopvangtoeslag zijn maatregelen nodig voor verbeteringen in beleid en uitvoering. Onderdeel hiervan is het versterken van de dienstverlening bij alle onderdelen van de overheid. |
|
|
|
|
|
Actualisering van maatstaven en uitkeringsfactor |
281.000 |
|
|
|
|
De verdeling van het geld in het Gemeentefonds vindt plaats op basis van veel verschillende factoren. Bijvoorbeeld aantal inwoners. Deze factoren wijzigen constant dus ook het bedrag dat wij ontvangen van het rijk. |
|
|
|
|
|
Overige mutaties |
158.000 |
|
|
|
|
Het rijk betaalde een aantal kleinere posten uit. |
|
|
|
|
|
Verrekening 2018 tot en met 2020 |
39.000 |
|
|
|
|
De gegevens van oude jaren worden steeds bijgewerkt totdat de cijfers definitief zijn. |
|
|
|
|
|
Totaal voordeel ten opzichte van de begroting |
1.302.000 |
|
|
|
|
Wij stellen voor het geld dat we ontvingen voor de schade door corona voor 2021 toe te voegen aan onze bestemmingsreserve corona. In totaal een toevoeging van € 465.000. Dit nemen wij als beslispunt op voor de gemeenteraad bij de resultaatbestemming in het raadsvoorstel dat hoort bij deze Jaarrekening 2021. |
|
|
|
Taakveld |
Omschrijving taakveld |
Werkelijk |
Begroting |
Werkelijk |
Saldo |
|
|
|
2020 |
2021 |
2021 |
2021 |
|
|
|
Lasten |
|
1.395 |
1.635 |
1.357 |
277 |
|
|
|
0.5 |
Treasury |
413 |
359 |
359 |
0 |
|
|
|
0.61 |
OZB woningen |
345 |
332 |
323 |
9 |
|
|
|
0.62 |
OZB niet-woningen |
78 |
105 |
104 |
1 |
|
|
|
0.64 |
Belastingen overig |
16 |
9 |
16 |
-8 |
|
|
|
0.8 |
Overige baten en lasten |
517 |
382 |
527 |
-145 |
|
|
|
|
Kapitaallasten |
1 |
3 |
1 |
2 |
|
|
|
|
Loonkosten en inhuur |
26 |
445 |
28 |
417 |
|
|
|
Belangrijkste afwijkingen: |
|
|
|
0.8 |
Overige baten en lasten |
Begrotingssaldo: nadeel € 145.000 |
|
|
|
|
In de begroting staat een vaste negatieve post van € 0,2 miljoen. Deze namen wij op om alvast rekening te houden met de ervaring dat wij jaarlijks geld op de begroting overhouden. |
|
|
|
|
Totaal Algemene Dekkingsmiddelen |
59.648 |
61.346 |
62.994 |
1.648 |
|
|
|